Middensegment heeft het moeilijk
De Nederlandse markt voor voedsel is sterk verzadigd en kent slechts beperkte groei (0-1% volumegroei). Op mondiaal niveau groeit de bevolking en neemt de welvaart toe waardoor de vraag naar verwerkt voedsel stijgt. Door deze exportkansen is de verwachting dat op de middellange termijn een groei kan worden gerealiseerd van 2 tot 3% per jaar.
De groei in Nederland is niet evenredig verdeeld. De impact van de hybride consument is duidelijk zichtbaar. De consument kiest bij de dagelijkse boodschappen voor een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Alleen voor producten met een duidelijke meerwaarde (premium) is men nog bereid een meerprijs te betalen. Het middensegment heeft het ontzettend moeilijk.
Trends die het goed doen:
- gemak (kant-en-klaarproducten/maaltijden en eenpersoonsverpakkingen)
- vers (meer onbewerkte, lokale producten)
- gezond (minder suiker, zout en vetten)
- duurzaam (minder impact op milieu, kortere ketens, biologisch)