Update

Duurzaamheid in horeca steeds belangrijker

15 januari 2018 15:54

Duurzaamheid speelt de komende jaren een steeds grotere rol. Consumenten zijn zich bewust van de invloed op het klimaat en passen hun gedrag daarop aan. Dat merken we ook in de horeca en recreatie. Om je als ondernemer te onderscheiden van je concurrent is het belangrijk dat je hier aandacht aan besteedt. Benieuwd hoe een andere ondernemer dat doet? Lees dan verder.

Drie mensen lachend aan tafel in cafe

““Om je te onderscheiden van je buurman, moet je laten zien dat je duurzaam bezig bent.””

Gedrag consument verduurzaamt

Onderzoek toont aan dat consumenten tijdens het boeken van hotels steeds vaker rekening houden met een duurzaamheidslabel (booking.com en hotels.com, 2019). Als een bedrijf een duurzaamheidslabel heeft, weet de consument direct of een accommodatie een duurzame bedrijfsvoering heeft. Onderzoek van de Horecava bevestigde hetzelfde, maar dan op het gebied van restaurants. Daar kijken consumenten ook steeds vaker naar de aanwezigheid van een duurzaamheidslabel en passen hun keuzes daarop aan. We kunnen dan ook zeggen dat dit een grote verandering is binnen het beslissingsproces van de consumenten.

Hoewel deze onderzoeken in de praktijk wel eens anders uit kunnen pakken omdat de consument iets anders zegt dan hij doet, toont het wel aan dat de consument duurzaamheid belangrijk vindt en zijn gedrag daarop aanpast. Ondernemers binnen horeca en recreatie moeten met dit veranderende gedrag rekening houden en duurzaamheid meenemen in hun strategie.

Vertel het niet alleen, toon ook aan dat je duurzaam bent

Om je klanten te overtuigen van je concept is het belangrijk dat je helder communiceert over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Welke stappen neem je bijvoorbeeld in het productieproces en wat doe je nog meer voor het milieu en de maatschappij? Laat dat zo duidelijk mogelijk zien en toon aan dat je het niet alleen verteld, maar ook doet.

Een mooi voorbeeld hiervan is The Green House: een tijdelijk restaurant in Utrecht dat na 15 jaar wordt gedemonteerd en verplaatst. The Green House is een concept dat zowel qua bouw als uitvoer en processen circulair is opgezet en volledig zelfvoorzienend is. Chefs maken de lekkerste gerechten met ingrediënten uit de regio Utrecht en uit hun eigen Urban Farm. Ze noemen zichzelf ook wel een ‘green hub’ waar je geinspereerd raakt door verhalen en ontmoetingen hoe het anders, duurzamer kan. En over een circulaire wereld waarin afval niet bestaat. Dat is een mooi streven!

Ze vertellen hun verhaal niet alleen op hun website, maar nemen gasten en andere geïnteresseerden ook mee via social media. Zo laten ze in video’s zien hoe ze werken, welke beslissingen ze nemen en welke stappen er worden gezet in het (productie)proces. Dit is de ultieme manier om het vertrouwen van je klanten te winnen. The Greenhouse neemt de wereld mee in haar duurzaamheidsverhaal, een voorwaarde voor succes.

Ook in 2020 tegen voedselverspilling: doe je mee?

Wereldwijd wordt ongeveer een derde van het voedsel verspild. De horecasector is een van de grootste verspillers; alleen al in Nederland zo’n 51 miljoen kilo per jaar, dat is zo’n 14 procent van het landelijke totaal. Het lijkt logisch om daar iets aan te doen, maar toch zien we dat de aandacht hiervoor nog beperkt is binnen de horeca- en recreatie. Daarom is de Rabobank samen met partners Wastewatchers, Hotelschool The Haque en Stichting tegen Voedselverspilling de Food Waste Challenge gestart.

Ga je de uitdaging aan? Schrijf je in voor de Food Waste Challange 2020.