Invloed van ICT op autoleasemaatschappijen

Auteur: Alexander Heijkamp, CSR Director Athlon Nederland

Van Big data naar Smart data door een computer op wielen

Alexander Heijkamp CSR Director Athlon Nederland

We kunnen er niet meer omheen, het verzamelen van data is het nieuwe goud. De snelle toename van ICT in- en rond de auto stellen autobezitters in staat in korte tijd veel data te verzamelen. Sterker nog, het kan zelfs zo zijn dat het verzamelen van deze data in de toekomst veel belangrijker gaat worden. Op een juiste manier verzameld, geaggregeerd en gedeeld met de berijder van de auto, zorgt de elektronica voor gemak, veiligheid en dienstverlening. Autoleasemaatschappijen krijgen een belangrijke rol bij verzamelen van deze data, het adviseren van berijders en eventueel diens werkgever. Alles ten doel om autorijden slimmer, duurzamer en eenvoudiger te maken.

Connectiviteit biedt kansen voor invullen klantbehoeften

De sector staat dan ook aan de vooravond van een revolutie, waarbij dienstverlening ‘highly personal’ wordt en dataverzameling en -verwerking een hoofdrol krijgt. Vanuit de berijder gezien wordt steeds vaker niet meer het merk en model leidend, maar de mate hoe goed de auto ‘te connecten’ is. Hierdoor kunnen de persoonlijke mobiliteitswensen en -behoeften beter worden beantwoord.

Autorijden wordt hierdoor niet alleen veel schoner, maar vooral veiliger. En daarbij komt dat ICT het mogelijk maakt om autodelen naar een nieuwe fase te brengen. Dit betekent wel dat de auto verbonden moet zijn met de gebruiker, of in de toekomst misschien meerdere gebruikers. In dat laatste geval is de leasemaatschappij degene die de planning en inzetbaarheid van de auto om de gebruikers heen organiseert. Waarom de leasemaatschappij? Omdat zij in staat is om data te verzamelen en te koppelen aan mobiliteitsbehoefte, om een mobiliteitspartner te zijn voor de consument.

Data-analyse leidt tot nieuw businessmodel

Zodra de leasemaatschappij met de berijders afspreekt op welke manier er gegevens verzameld mag worden en hoe deze gegevens (big data) ten dienste van de berijder zelf weer teruggegeven wordt, is er echt een systeemverandering aan de gang. Met de gegevens leert de autoleasemaatschappij de klant steeds beter kennen, wat zijn behoeften zijn en hoe hij de auto gebruikt. Daarmee kan de leasemaatschappij gepersonaliseerde diensten en instellingen van de auto bieden.

Aangezien de meeste gegevens meestal anoniem zijn, maar wel een realistisch beeld geven over waar en hoe auto’s worden gebruikt, ontstaat op termijn een nieuw businessmodel. Deze verzameling van informatie levert veel waardevolle informatie voor de gehele keten. Van de fabrikant (welke nieuwe modellen en features zijn er in de toekomst nodig) tot aan de bestuurder (op welke manier kan ik het meest efficiënt en duurzaam van A naar B komen).

Leasemaatschappij de ketenregisseur van de toekomst?

De vraag gaat ontstaan van wie de verzamelde gegevens zijn en wie ze voor welk doel mag gebruiken. Ieder onderdeel van de keten zal dit claimen, maar er ontstaat behoefte aan een ketenregisseur. Deze rol past bij de leasemaatschappij van de toekomst. Omdat de autogebruiker zich steeds meer gaat beseffen hoe waardevol de gegevens uit zijn auto zijn, is het erg belangrijk om een goede en vertrouwelijke relatie te hebben met zowel de werkgever als de bestuurders. Alleen dan kan de leasemaatschappij haar nieuwe rol als ketenregisseur invulling geven. De traditionele leasemaatschappij die zich blijft richten op aantallen, gaat deze wedstrijd niet overleven.

Contact

Rabobank