Man-sleutelt-aan-onderkant-motorkap-auto

Universele autobedrijven

Verder op deze pagina:

    Universele autobedrijven zijn de onafhankelijke (niet-merkgebonden) autobedrijven. Activiteiten bestaan voornamelijk uit de handel in personenauto’s en onderdelen, maar ook uit reparatie en onderhoud aan personenauto’s en/of bestelauto’s. Sommige bedrijven richten zich daarnaast op schadeherstel. Voor deze branche deelt de Rabobank recente cijfers en trends.

    Sector profiteert van groei economie

    De komende twee jaar zal de sector profiteren van de aantrekkende economie. De totale aftersalesomzet zal naar verwachting stabiliseren in 2018. Wel zal er op dit vlak stevige concurrentie blijven met merkdealers.

    Op de lange termijn zal de dalende onderhoudsbehoefte van auto’s en het groeiende tekort aan passend technisch personeel negatief bijdragen aan het vooruitzicht van deze branche. Om te overleven in de markt zullen ondernemers optimaal moeten inspelen op trends.

    Economie

    Op dit moment stijgt de totale aftersalesomzet door de nog voortdurende inhaalslag van uitgesteld onderhoud aan auto’s. De belangrijkste drivers hiervoor zijn de aanhoudende stijging van het reële beschikbare inkomen van huishoudens en de stijgende gemiddelde leeftijd van personenauto’s in Nederland. De Rabobank verwacht echter dat de onderhouds- en reparatiebehoefte van auto's op termijn sterk zal gaan afnemen, door:

    • verbeterde techniek
    • langere onderhoudsintervallen
    • connectiviteit
    • digitalisering van de aftersalesomgeving
    • de opkomst van de volledig elektrische auto

    Occasionmarkt

    De occasionmarkt groeide in 2016 voor het tweede jaar op rij. Autobedrijven verkochten ruim 1,1 miljoen gebruikte auto’s aan consumenten, een stijging van 4,5% ten opzichte van 2015. De verkopen tussen consumenten onderling stegen met 2,2% in 2016 volgens het VWE bureau voor voertuigdocumentatie en -informatie. In het algemeen is de markt voor tweedehands motorvoertuigen stabieler dan die voor nieuw verkochte motorvoertuigen (zie Figuur 1). universele-autobedrijven

    De sterke groei in de import van occasions heeft zich in 2016 voortgezet met 20% (volgens de VWE). Bijna de helft van alle geïmporteerde occasions is jonger dan vijf jaar en Duitsland blijft het belangrijkste importland.

    De export van occasions daalde in 2016 met -2,9% door de sterke binnenlandse vraag in combinatie met het beperkte aanbod.

    Duurzaamheid

    Optimaal positioneren voor opkomende trends is volgens de Rabobank essentieel voor een toekomstbestendig business- en verdienmodel.

    Opkomende trends zijn:

    • digitalisering
    • elektrificatie
    • autonoom rijden
    • van bezit naar gebruik

    Groene bedrijfsvoering

    Koplopers in de branche op het gebied van groene bedrijfsvoering:

    • opereren zoveel mogelijk energieneutraal
    • stimuleren duurzaam vervoer voor eigen personeel
    • bieden milieuvriendelijk vervangend vervoer aan voor klanten
    • stellen duurzaamheidseisen aan producten en diensten.

    Tevens dragen ondernemers bij aan de overgang naar een circulaire economie waarbij de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen wordt gemaximaliseerd en afval wordt geminimaliseerd. Bijvoorbeeld door zoveel mogelijk gebruik te maken van demontage en gereviseerde onderdelen die afkomstig zijn van een bedrijf onder de Perfect Green – No Risk Parts procedure.

    De lokale samenleving

    Verduurzamen betekent ook een actieve bijdrage leveren in de lokale samenleving. Dit kan bijvoorbeeld door een erkend leerbedrijf te zijn met een aanbod van stageplaatsen, en door actief beleid te voeren voor wat betreft het inzetten van ouderen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

    Lees meer op Noriskparts.nl

    "Via e-mail en Whatsapp kunnen bedrijven de klant attenderen op een apk-moment of kunnen zij foto’s van uitgevoerde werkzaamheden delen."

    Innovatie

    In toenemende mate wordt een tekort aan passend technisch personeel ervaren. Door de toenemende complexiteit en de veranderende onderhoudsbehoefte van auto’s wordt dit tekort waarschijnlijk nog groter. Het omscholen van bestaand personeel en het aantrekken en behouden van nieuw passend technisch personeel wordt belangrijker.

    Digitaal contact met klant

    Digitaal in contact staan met de klant wordt belangrijker voor een goede klantbinding en voor het verhogen van de transparantie. Via e-mail en Whatsapp kunnen bedrijven de klant bijvoorbeeld attenderen op een apk-moment of kunnen zij foto’s van uitgevoerde of benodigde werkzaamheden delen.

    Maatschappij

    Er is in toenemende mate een trend waarneembaar waarbij mensen minder bereid zijn te betalen voor het bezit van een auto, maar wel voor het gebruik van een auto. Deze trend, in combinatie met de lage rente, is een belangrijke driver achter de opkomst van private lease.

    Private lease

    Ook universele autobedrijven kunnen private lease aanbieden. Maar dit is, los van de praktische bezwaren, in de meeste gevallen niet aan te raden omdat het tot op heden nog geen vetpot is.

    Private lease zal de komende jaren echter wel hard groeien. Grip houden op de aftersales die hieruit voortkomt is niet vanzelfsprekend. Een klant die private lease gaat rijden wordt meestal voor onderhoud naar dealers en/of garageformules gestuurd. Dit is een van de redenen waarom aansluiting zoeken bij een garageformule een verstandige keuze kan zijn voor een universeel autobedrijf.

    Wet- en regelgeving

    Er is regelgeving op komst voor de opname van een verplichte controle in de apk of auto’s die door autofabrikanten ontwikkelde updates hebben gekregen. Ook zal een deel van de huidige periodieke apk-keuring continu en online gaan plaatsvinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan rijveiligheidssystemen. 

    De Rabobank verwacht dat het aantal apk’s door connectiviteit en digitalisering van de aftersalesomgeving in de toekomst daalt.

    Aanbod Rabobank

    Rabobank als maatschappelijk partner

    Als grootste financier in de sector hebben wij een belangrijke functie. Mobiliteit is voor iedereen van groot belang en de automotivesector heeft (indirect) een significante impact op onze leefomgeving.

    Als Rabobank zijn wij een gesprekspartner en sparringpartner voor klanten en voor brancheorganisaties.