Update

Verwachtingen voor autobranche in 2021

12 januari 2021 12:13

Universele autobedrijven en merkdealers verkopen nieuwe en gebruikte auto’s, onderhouden ze met apk’s en bandenwissels, en repareren ze in geval van schade. Deze bedrijven in de autobranche staan voor grote veranderingen. Door de coronacrisis, maar ook door maatschappelijke ontwikkelingen en innovatie van de auto’s zelf. Benieuwd? Lees de update voor de laatste stand van zaken.

Persoon met boodschappentassen naast auto in laadpaal

De nieuwste ontwikkelingen in de autobranche

De autobranche bleef in 2020 overeind door de verkoop van gebruikte auto’s, het onderhoud en de reparaties ervan. Voor nieuwe auto’s was het daarentegen een dramatisch jaar. En we verwachten dat dit zich in 2021 niet volledig herstelt naar het niveau van 2019. Voor de rest van de branche verwachten we ook dalende omzetten. Dat komt doordat mensen auto’s minder gebruiken (we reizen minder), deelconcepten in opkomst zijn, autobezit in steden wordt ontmoedigd en auto’s een steeds langere levensduur hebben.

“Opkomst elektrische auto’s mooi voor milieu, maar minder voor de ondernemers.”

Elektrische auto’s doen daar nog een schep bovenop. De ontwikkeling is mooi, maar tegelijkertijd slecht nieuws voor ondernemers. Elektrische auto’s hebben namelijk veel minder onderhoud nodig. We verwachten dat volledig elektrische auto’s dit of volgend jaar grootschalig doorbreken. Daarnaast kampen bedrijven met het groeiende tekort aan passend technisch personeel.

Om te overleven in de markt moeten ondernemers optimaal inspelen op trends, maar

ook accepteren dat de markt krimpt. Deze krimp komt langzaam op gang en versnelt waarschijnlijk in 2025 als bijna alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Voor universele autobedrijven verwachten we bijvoorbeeld dat het aantal in 2035 gehalveerd is.

Waar liggen kansen voor ondernemers in de autobranche?

De toekomst voor bedrijven in de autobranche is niet uitzichtloos, maar er is wel dringend actie nodig. Gelukkig zijn er verschillende trends waar ondernemers op kunnen inspelen. We lichten de belangrijkste uit.

Tip 1: private lease biedt kansen en risico’s

De private lease-trend wordt steeds populairder. Maar het is zowel een kans, als een bedreiging. Aan de ene kant is het een mooie groeimarkt waar bedrijven op in kunnen springen, aan de andere kant leveren deze contracten over het algemeen weinig op. Omdat private lease-klanten voor onderhoud meestal naar een dealer of garageformule worden gestuurd, kan dit een reden zijn voor universele autobedrijven om zich aan te sluiten bij zo’n garageformule.

Tip 2: zoek de samenwerking op

We verwachten dat het aantal dealers en autobedrijven afneemt door de eerder genoemde ontwikkelingen. Je werkt aan een duurzaam bedrijf door de samenwerking op te zoeken. Daarom sturen importeurs en fabrikanten nu al op fuseren of bedrijven over te nemen, geniet je van voordelen zoals schaalgrootte. Daarnaast lijken partijen met een omzet van meer dan €50 miljoen een grotere overlevingskans te hebben dan bedrijven met een lagere omzet.

Tip 3: breidt je diensten uit

Als er minder nieuwe auto’s verkocht worden, is het logisch om je diensten te verschuiven naar service. Apk’s, banden wisselen en onderhoud: zo maak je je inkomsten diverser. Als je nu vooral nieuwe auto’s verkoopt, kan het interessant zijn om ook gebruikte auto’s te verkopen. Voor dealers is dit een mooie kans, omdat zij zo de inruil in handen krijgen en daarmee meer grip hebben op de gebruikte auto’s. Daarnaast is de verkoop van gebruikte auto’s over het algemeen stabieler dan de verkoop van nieuwe auto’s.

Je kunt je assortiment naast tweedehands auto’s ook uitbreiden met bedrijfsvoertuigen en andere voertuigen zoals fietsen, scooters en motoren.

Tip 4: ga voor online verkoop

Een goede binding met je klanten en het verhogen van transparantie is steeds belangrijker. Dit gebeurt steeds vaker via digitale kanalen. Via die weg kun je klanten bijvoorbeeld laten weten dat hun apk-moment eraan komt of kun je foto's van uitgevoerde of juist benodigde werkzaamheden delen. Daarnaast kun je auto’s ook bekijken en ervaringen delen met een virtual reality-bril in je garage. Tot slot is een goede website is enorm belangrijk. Let daarbij op de volgende punten:

    Je website moet goed vindbaar zijn, dat doe je door de juiste teksten te schrijven; Richt je op (het verhogen van) online verkoop; Zorg ervoor dat je website goed uitpakt op mobiel; Werk aan een visueel krachtige website met professionele fotografie en informerende video's.

Tip 5: wees een goede werkgever

Steeds meer ervaren ondernemers in de automotive-sector hebben een tekort aan passend technisch personeel. Doordat auto’s en de techniek steeds complexer worden, wordt dit tekort waarschijnlijk alleen nog maar groter. Het is dan ook belangrijker om bestaand personeel om te scholen en goed personeel te behouden. Dat doe je door te zorgen voor een prettige werkomgeving en goede arbeidsvoorwaarden.

Als grootste financier in de autobranche heeft de Rabobank een belangrijke functie. We nemen onze rol als gespreks- en sparringpartner voor klanten, lokale overheden en voor belangenorganisaties serieus. Ben je benieuwd naar jouw kansen? Ga in gesprek met onze sectorspecialist Henry Steenbergen.