Voedings- en genotmiddelenindustrie sectorprognose 2018

Exportkansen zorgen voor omzetgroei

De binnenlandse markt voor voedsel is sterk verzadigd omdat de bevolking nauwelijks groeit en de mensen niet meer gaan eten. Op mondiaal niveau groeit de bevolking en neemt de welvaart toe, waardoor de vraag naar voedsel stijgt. Bijna 70% van de productie in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie wordt geëxporteerd. Door deze exportkansen is de verwachting dat de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie de komende jaren een omzetgroei zal realiseren van 3,5 tot 4,5 procent per jaar.

Groeiverwachting in procenten ten opzichte van het jaar ervoor

20172018
Omzet3,54,3
Afzetprijzen2,12,6
Volume1,41,7

Kansen voor groei

  • Speel in op de behoefte aan gemak/convenience. Denk aan kant-en-klaarproducten en - maaltijden of eenpersoonsverpakkingen. 
  • Ontwikkel gezonde producten. Bijvoorbeeld versmaaltijden of producten met minder suiker, zout en vet. 
  • Verminder uw impact op het milieu. Werk in kortere ketens of met meer aandacht voor dierenwelzijn. Het biologisch segment groeit sterk.  

Hybride consument
De groei van de voedingsmiddelenindustrie die zich richt op Nederland is niet evenredig verdeeld. De impact van de hybride consument in de Nederlandse afzetmarkt is duidelijk zichtbaar. De consument kiest over het algemeen bij de dagelijkse boodschappen voor een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding. Dit verklaart mede de groei van discounters. Alleen voor producten met een duidelijke meerwaarde is men bereid een meerprijs te betalen. Hierdoor heeft het middensegment het ontzettend moeilijk. De huidige verlaging van de prijzen in een aantal supermarkten heeft mogelijk invloed op de omzetverwachting. De vraag is hoe dit zich de komende maanden zal ontwikkelen.

Supermarkten

In de keten zetten integratie, schaalvergroting en consolidatie onverminderd door. Dit leidt tot toenemende concurrentie, met name op prijs. De supermarkten hebben in de keten een dominante positie. Dit geldt zowel voor Nederland als voor de belangrijkste exportlanden. De groei van online retail leidt tot toenemende concurrentie. Supermarktketens zoeken onderscheidende producten in onder meer vers, foodservice en thuisbezorgen. Dit biedt kansen voor de industrie. 

Huismerken
Het Nederlandse marktaandeel van Private Label (huismerken) ligt met circa 42 procent boven het Europees gemiddelde. Dit komt doordat servicesupermarkten, zoals Albert Heijn, Jumbo en Superunieleden (zoals Plus, Coop en Spar) fors hebben geïnvesteerd in huismerken. Zo kunnen ze druk blijven houden op grote A-merkleveranciers en de concurrentie aangaan met de hard discounters zoals Lidl en Aldi. B-merken zijn het kind van de rekening. A-merkproducenten besteden hun productie steeds vaker uit aan gespecialiseerde (huismerk-)producenten, om zelf enkel nog te focussen op productinnovatie en merkontwikkeling. 

Ontwikkeling: local-for-local

Voor de lange termijn is de verwachting dat er meer regionale gesloten ketens ontstaan, onder andere door toenemende maatschappelijke druk om de CO₂-uitstoot te verlagen in combinatie met verdere industriële ontwikkeling in bestemmingslanden buiten Europa. De voedingsmiddelenmarkt evolueert op lange termijn naar een 'local-for-local'-markt in een economische regio van maximaal duizend kilometer omtrek. Voor export buiten deze eigen regio moet het product óf een hoge toegevoegde waarde hebben voor het bestemmingsland, óf veel goedkoper zijn dan dezelfde producten in het land van bestemming. 

Gerelateerde sectoren

Industrie

Horeca en recreatie

Contact

Rabobank