Een man en vrouw bespreken zaken

Levertijden elektrische voertuigen: dit moet je als ondernemer weten

Op dit moment is het niet vanzelfsprekend om op korte termijn in een nieuwe elektrische auto of bestelbus te rijden. Lees meer over de oorzaak van deze levertijden en hoe je als ondernemer hierop inspeelt.

Zo financier je een elektrisch voertuig

Benieuwd voor welk bedrag per maand jij een elektrisch auto, bus of ander bedrijfsmiddel kunt leasen? Bereken het meteen en start je lease aanvraag. Als grootzakelijke klant neem je contact op met je accountmanager.

Oorzaken

Het aanschaffen en leveren van nieuwe elektrische vervoermiddelen gaat veel minder snel dan voorheen. Levertijden zijn vooral het afgelopen jaar behoorlijk toegenomen; je moet doorgaans zes tot negen maanden – of in bepaalde gevallen zelfs ruim een jaar – geduld hebben voordat je nieuwe voertuig voor de deur staat.

Oorzaak 1: chiptekort en corona

De vraag naar nieuwe auto’s daalde aanzienlijk vanwege de coronacrisis. Autofabrikanten hadden daardoor minder chips nodig, maar in andere industrieën (bijvoorbeeld elektronica) ging de vraag juist omhoog. Toen de vraag naar nieuwe auto’s weer begon aan te trekken, was het even slikken voor de fabrikanten: ze moesten achteraan aansluiten bij de chipleveranciers. En die rij is nu langer dan ooit tevoren, want elektrische voertuigen bevatten ongeveer tien keer zoveel chips als auto’s met een verbrandingsmotor.

Oorzaak 2: oorlog in Oekraïne

De productie van elektrisch vervoersmiddel en bestelbussen loopt ook vertraging op door de aanhoudende oorlog in Oekraïne. Door dit conflict wordt de leveringsketen van essentiële grondstoffen ernstig verstoord. Zo zijn de accu’s in elektrisch vervoersmiddel onder meer afhankelijk van Russische grondstoffen, zoals nikkel. In veel toeleverende fabrieken is de productie stopgezet. Daarbij is ook het transport van de materialen beperkt. Naast de vertraging heeft de schaarste van essentiële grondstoffen ook prijsstijgingen tot gevolg, waardoor elektrisch vervoersmiddel naar alle waarschijnlijkheid ook nog eens duurder worden.

Henry Steenbergen, directeur Transport en Mobiliteit bij Rabobank, schijnt zijn licht over de situatie. “Er is voortdurend wat aan de hand. Telkens wanneer het opgelost lijkt te zijn, gebeurt er toch weer iets waardoor de levertijden hetzelfde blijven of toenemen. Dat heeft ook deels te maken met de transitie: we gaan van conventionele motoren naar elektrisch rijden. Er is dus meer vraag naar chips voor EV’s, maar ook voor andere producten. Daarbij blijft er een bepaalde schaarste vanwege de krapte in het materiaal.”

Wat is de levertijd voor een nieuw elektrisch vervoermiddel?

Het is lastig te bepalen waar je qua levertijd van een nieuwe elektrische auto of bestelbus ongeveer op moet rekenen, omdat levertijden continu veranderen. Over het algemeen zijn auto’s van fabrikanten uit Japan en Zuid-Korea – denk aan Hyundai, Kia en Nissan –sneller leverbaar. Levertijden van auto’s uit de Volkswagen Group (Audi, Porsche, Skoda, Volkswagen) en Tesla zijn vaak het langst, met uitschieters van 18 tot 24 maanden. Door tijdig te informeren bij de aanbieder van de gewenste elektrische auto krijg je een helder, concreet beeld van de levertijd.

Helaas is er geen eenduidig antwoord te geven op de vraag welke merken het snelste kunnen leveren. Er zijn veel factoren die invloed hebben op de productie en levering van elektrische auto’s. Denk hierbij aan de locatie, de materialen die gebruikt worden en problemen in de toeleveringsketen. De levertijd kan zelfs binnen een automerk nog variëren door de populariteit van bepaalde modellen.

De wachtrij vermijden

Maar er is ook goed nieuws. De levertijden van nieuwe elektrische auto’s mogen dan langer zijn geworden, je hoeft niet altíjd te wachten. Bij bepaalde aanbieders kun je kiezen uit een beperkt aantal elektrische modellen uit de voorraad. Dit soort auto’s zijn vrijwel direct beschikbaar en kun je op korte termijn rijden. En wat te denken van occasions: er zijn talloze tweedehands elektrische vervoermiddelen die je op korte termijn kunt aanschaffen.

Als je een elektrische auto wilt leasen, weten leasemaatschappijen vaak een oplossing te vinden als het gewenste model niet tijdig geleverd kan worden. Zo kun je bijvoorbeeld in een ander model rijden dat wel beschikbaar is, totdat jouw bestelde exemplaar arriveert.

Prent over elektriciteit

Wanneer moet ik een elektrische auto aanschaffen?

Steenbergen legt uit waarom je je niet blind moet staren op de levertijden van elektrische voertuigen. “Natuurlijk kunnen de levertijden hinderlijk zijn, maar de beslissing moet je niet af laten hangen van de levertijd. Je moet je het volgende afvragen: hoe past het binnen mijn bedrijfsvoering en wanneer heb ik de auto nodig. De partijen die vóór 2025 over moeten op emissieloos rijden, zou ik aanraden om nu al serieus te gaan kijken. De tijd begint te dringen.”

Zijn de problemen snel opgelost?

De hamvraag in de kwestie over de levertijden is natuurlijk: wanneer zijn de problemen opgelost? Het korte antwoord is: niet op korte termijn. fabrikanten hebben naast het chiptekort en de problemen in de toelevering tegelijkertijd te maken met toenemende bestellingen – waardoor ook daar nog eens een achterstand ontstaat. Het heeft dus echt even tijd nodig voordat we weer enigszins kunnen spreken van ‘normale’ levertijden.

Steenbergen beaamt dit: “Er is telkens weer iets anders wat roet in het eten gooit. Er zijn te veel factoren waar druk op zit om een concreet moment aan te wijzen wanneer de problemen opgelost zullen zijn. Gelukkig lijkt het langzaamaan wel wat te normaliseren.”

Hoe zit het met de bijtelling?

Tot slot speelt – los van levertijden – bijtelling vaak ook een rol in de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Daarom is het nog handig om te weten dat, hoewel het bijtellingspercentage van 16 procent tot en met 2024 hetzelfde blijft, het bijtellingsplafond (het maximale bedrag waarover je bijtelling kunt rekenen) in 2023 met 5.000 euro omlaag gaat.

Concreet reken je in 2022 tot 35.000 euro 16 procent bijtelling voor een elektrische auto; over elke euro daarboven geldt 22 procent bijtelling. In 2023 (en 2024) betaal je 22 procent bijtelling vanaf 30.000 euro.

Zo financier je een elektrisch voertuig

Benieuwd voor welk bedrag per maand jij een elektrisch auto, bus of ander bedrijfsmiddel kunt leasen? Bereken het meteen en start je lease aanvraag. Als grootzakelijke klant neem je contact op met je accountmanager.

phone

Hulp nodig?