Ondernemer opent horecazaak

Welke risico's en ontwikkelingen spelen er in de horeca?

Nu vrijwel alle coronamaatregelen zijn verdwenen, kunnen ondernemers in de horecasector weer doen waar ze goed in zijn: mensen blij maken en het faciliteren van ontmoetingen. Maar daarmee zijn nog lang niet alle zorgen weg. Er is personeelsgebrek, schulden zijn opgelopen en inkoopprijzen stijgen. Welke risico's brengen deze uitdagingen met zich mee en hoe kun je je daartegen beschermen? Onze sectormanager horeca vertelt je daar in dit artikel meer over. Daarnaast lees je in dit artikel meer over hoe je deze risico's kunt beheersen en wat daarvoor in de horeca sector de meest gekozen verzekeringen zijn.

Jos Klerx

Uitdagingen in de branche

De horeca- en recreatiebranche staat niet stil en dit vraagt best wat aanpassingsvermogen van ondernemers. "Door de stijgende inflatie nemen inkoopprijzen toe. Daarnaast heeft een deel van de ondernemers schulden opgebouwd. Dat legt grote druk op de bedrijfsvoering", aldus Jos Klerx. Hij is Sectormanager Horeca, Recreatie & Toerisme bij Rabobank. "Maar de grootste zorg is het tekort aan personeel. Het overgrote deel van de horecaondernemers die wij spreken heeft hiermee te kampen. Dat heeft impact op de capaciteit en daarmee het verdienvermogen." Volgens vakbond FNV zijn sinds het begin van de coronacrisis meer dan 90.000 horecamedewerkers in een andere sector gaan werken. "Bedrijven lossen dit deels op door het gebruik van bestel-apps. Hiermee kunnen gasten bijvoorbeeld via een QR-code hun bestelling plaatsen.

Ook zijn ondernemers vaker aangewezen op uitzendbureaus en freelancekrachten. Daarvoor geldt dat je dit goed moet regelen voor wat betreft aansprakelijkheid en ziekte", aldus Klerx. "Cateraars zien het structurele effect van thuiswerken terug in hun omzetcijfers. Hotels die zich richten op de recreatieve-gast zullen grotendeels het niveau van voor corona weer halen. Voor hotels die afhankelijk zijn van zakelijke gasten duurt het herstel naar verwachting nog iets langer", aldus Klerx. Dit hangt samen met de vraag of buitenlandse toeristen ons land weer weten te vinden. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) rekent voor 2022 op ongeveer 12 miljoen bezoekers uit het buitenland. Dit is 90% meer dan in 2021, maar nog altijd ruim 40% minder dan in 2019.

Thuisbezorgen

Veel horecaondernemers zijn door de lockdowns eten gaan bezorgen. Het was een manier om nog iets van de verloren omzet goed te maken. Klerx: "Voor veel ondernemers bleek dit alleen niet voldoende lucratief. Ook werd natuurlijk het persoonlijke contact met gasten gemist. We zien dat de meeste restaurants en cafés zich daarom nu weer richten op het ontvangen van gasten." Horecabedrijven die wél blijven inzetten op maaltijdboxen zijn vooral actief in het hogere segment. "Met name rond feestdagen kunnen zij op deze manier hun volume verhogen. Zij leveren hoge kwaliteit maaltijden voor thuis en genereren op deze manier extra inkomsten."

Meest gekozen verzekeringen

Best wat ontwikkelingen dus om als ondernemer in de horeca rekening mee te houden, want deze ontwikkelingen brengen andere of meer risico's met zich mee. Zorg daarom dat je de juiste verzekeringen hebt gesloten. Hieronder vind je de meest gekozen verzekeringen in de horeca:

    Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering : deze verzekering biedt dekking als je aansprakelijk bent voor schade die veroorzaakt is door jou, je medewerkers of je producten. Denk bijvoorbeeld aan een gast in je restaurant die uitglijdt door een natte vloer en zijn arm breekt. Of bijvoorbeeld als je brood verkoopt en deze bevat een steentje en je klant bijt zijn of haar kies kapot. In deze voorbeelden kun je aansprakelijk zijn voor de opgelopen schade. Zakelijke rechtsbijstandverzekering : afspraken met ingehuurde zzp’ers of met leveranciers kunnen door het personeelstekort en de hogere inkoopprijzen onder druk komen te staan. Bij een zakelijk conflict kun je rekenen op juridische hulp met deze verzekering. Jouw restaurant, café of hotel wil je natuurlijk beschermen tegen schade. Niet alleen het gebouw kan beschadigen door storm of een brand, maar ook je voorraad of inventaris lopen risico. Op deze pagina lees je meer over de gebouwen-, inventaris- en voorraadverzekering. Ben jij eten gaan bezorgen met een personen- of bestelauto? Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zorg daarom dat je deze voertuigen en je werknemers ook beschermt tegen schade. Zo kun je met een gerust hart eten bij je gasten bezorgen. Lees meer over de zakelijke autoverzekering en de bestelautoverzekering voor je voertuigen. Lees hier meer over de schadeverzekering voor verkeersdeelnemers voor letsel- en materiële schade die je personeel kan oplopen door een verkeersongeval.

Bekijk opnieuw je risico's

Door de pandemie heb je misschien andere keuzes moeten maken met je bedrijf. Meer ondernemers zijn maaltijden gaan bezorgen, een webshop begonnen of een hele andere dienstverlening gaan aanbieden. Dit begon als een tijdelijke verandering, maar dit leidt vaak tot een structurele aanpassing. Het is daarom extra belangrijk om na te gaan of je lopende verzekeringen nog aansluiten bij je huidige bedrijfsactiviteiten. Wellicht moeten er aanvullende dekkingen worden gesloten of je hoedanigheid worden aangepast. Of misschien heb je juist de pandemie gebruikt om die verbouwing te doen die je lang hebt uitgesteld? Controleer dan ook of je verzekerd bedrag op de polis nog voldoende is, zo voorkom je dat je onderverzekerd bent. Vergeet dus niet je huidige verzekeringen te controleren en waar nodig aan te passen.

Welke aansprakelijkheidsverzekering heb ik nodig voor mijn bedrijf?

Wat is aansprakelijkheid als ondernemer nou precies? Welke soorten aansprakelijkheid zijn er? En zijn er voor bestuurders en adviserende ondernemers andere aansprakelijkheidsverzekeringen? In deze video vertellen we je alles over de risico’s rondom aansprakelijkheid.

Vaak gekozen verzekeringen in je branche

Weet jij niet welke verzekeringen passen bij je bedrijf? Geen zorgen! We helpen je verder op weg met onze branche inzichtentool. Vul je branche in en je krijgt de meest gekozen verzekeringen in jouw branche te zien. Bekijk direct wat er wel en niet verzekerd is. Zo maak je een geïnformeerde keuze.

Aan de slag

Zorg dat jij je risico's goed hebt bekeken en afgedekt

phone

Hulp nodig?