Zeecontainers

Wat betekent de Brexit voor jouw bedrijf?

"Doe je zaken in Engeland? Kijk dan eens goed je contracten na en check of je verzekeringspolis de risico's met je voorraden en het transport straks nog dekt." Dat is de boodschap van Simone Spillenaar, verzekeringsexpert bij Rabobank Corporate Insurance. Ze legt uit hoe je je bedrijf Brexit-bestendig maakt.

Invoerheffingen. Strenge grenscontroles. Lange rijen voor de boot bij Hoek van Holland. Als het over de Brexit gaat, zijn dat meestal de zorgen die in de directiekamers van Nederlandse bedrijven klinken. Maar er is meer om je als bedrijf druk over te maken: je verzekeringen bijvoorbeeld. Want heeft jullie bedrijf alle risico's goed in kaart? En zijn de bestaande polissen nog wel op toegespitst op een Engeland na de Brexit?

Wil je persoonlijk verzekeringsadvies naar aanleiding van de Brexit?

Vraag een adviesgesprek aan
Simone Spillenaar

"In ieder gesprek dat ik de afgelopen maanden met internationaal georiënteerde bedrijven heb gevoerd, komt de Brexit aan bod", zegt Simone Spillenaar. "Het blijkt dat nog lang niet iedereen de gevolgen voor het risicomanagement kent. Bedrijven vinden het moeilijk de consequenties in te schatten."

Wat voor soort Nederlandse bedrijven wordt vooral geraakt door de Brexit?

"Dan kun je in eerste instantie denken aan bedrijven met een vestiging in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn er de ondernemers die afhankelijk zijn van de import en export met dat land. Een metaalbedrijf dat onderdelen gebruikt die in Engeland geproduceerd worden bijvoorbeeld. Zij hanteren daarbij meestal het principe van just-in-time delivery, zodat de voorraden klein blijven. Treedt er ergens in dat proces vertraging op, dan komt de productie in gevaar. Kijk daarom een paar stappen terug in je eigen keten, om te zien waar de risico's zitten. Zo voorkom je dat je productie straks in gevaar komt. En dan zijn er natuurlijk nog de transporteurs die rijden op Engeland. In die sector leeft de Brexit naar mijn gevoel nog het meest."

Wist je dat..

… zo'n 8% van onze goederenexport naar het Verenigd Koninkrijk gaat? Voor diensten is dat zelfs 12%!

Waar moeten bedrijven rekening mee houden als het om verzekeringen en bijbehorende juridische aspecten gaat?

"Kijk goed naar je contractmanagement. Zijn er verzekeringscontracten met een territoriale bepaling, met een dekking die zich bijvoorbeeld beperkt tot de Europese Economische Ruimte? Dat zou kunnen betekenen dat de dekking voor het Verenigd Koninkrijk na de Brexit automatisch komt te vervallen.

Niet elke verzekeraar gaat daar op dezelfde manier mee om. Er zijn bijvoorbeeld ook polissen die als dekkingsgebied 'Europa' vermelden, maar dit in de voorwaarden beperken tot de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Het is dus erg belangrijk om dit goed te controleren. Mocht er iets misgaan met je voorraad en je dekking blijkt inderdaad vervallen, dan kan dat grote financiële consequenties hebben.

Het kan ook zijn dat je door de Brexit besluit om grotere voorraden in Nederland aan te houden. Dan betekent dat mogelijk dat je verzekerde bedrag hiervoor moet worden verhoogd.
"

Hoe zit het met de productaansprakelijkheid?

"Er gelden voor producten uit landen buiten de Europese Unie andere regels. Importeer je goederen uit het Verenigd Koninkrijk, dan kan het zijn dat je na de Brexit wordt beschouwd als producent. Dit betekent dat je verantwoordelijk kan worden gesteld als zo'n product schade veroorzaakt. Laat je dus ook op dit vlak goed adviseren door een jurist."

Wat betekent de Brexit voor bedrijven die geen voorraden, maar data hebben opgeslagen in Engeland?

"Is de Brexit eenmaal daar, dan betekent dit dat jouw data automatisch niet meer in een EU-land is opgeslagen. Ook dat kan consequenties hebben. Stel dat de data door een fout op straat komt te liggen, dan wordt jouw bedrijf mogelijk verantwoordelijk gesteld. Het is nog niet helemaal duidelijk welke positie Engeland hierin krijgt. Maar ook hiervoor geldt: wacht niet af en laat je goed informeren welke gevolgen dit kan hebben voor jouw bedrijfssituatie."

Feiten

De Nederlandse productie van computers en elektronica is voor circa 10% afhankelijk van de directe en indirecte vraag uit het Verenigd Koninkrijk Hetzelfde geldt voor textiel, leder en gerelateerde producten.

Moet je als bedrijf de gemaakte afspraken met je vervoerders ook nog eens tegen het licht aanhouden?

"Absoluut. Zeker als het om bedrijven gaat die werken op basis van ‘just-in-time delivery’. Het is namelijk nog niet duidelijk of de bestaande polissen ook douane-files dekken. Er moet namelijk sprake zijn van een zogeheten 'onzeker voorval'. Nu overal wordt gewaarschuwd voor extra lange rijen bij de grens, is het nog maar zeer de vraag of dit voor deze situatie gaat gelden. Ga er vanuit dat vervoerders vrijuit gaan als een lading te laat aankomt of bederft, als gevolg van extra grenscontroles."

Je vertelde net dat de Brexit erg leeft onder transporteurs. Op welke manier raakt het verder nog de aansprakelijkheid van hun werk?

"Stel dat je als Nederlandse trucker in Engeland buiten jouw schuld om betrokken raakt bij een ongeval. Nu nog kun je dan in Nederland een claim indienen. Dat verandert als de Brexit er eenmaal is. Je hebt dan namelijk niet meer de mogelijkheid om het Nederlands Bureau Motorrijtuigenverzekeraars in te schakelen voor onderzoek naar de verzekeraar van de Britse tegenpartij. Deze zogeheten 4e WAM-richtlijn, ook wel 'Visitor Protection' genoemd, is nu eenmaal volledig gebaseerd op de EU-richtlijn voor motorrijtuigenverzekeringen.

Je rechtsbijstand inschakelen om de schade te verhalen kan waarschijnlijk ook niet meer, aangezien de meeste rechtsbijstandsverzekeringen niet verder gaan dan een dekking binnen de Europese Unie. Rij je op Engeland, dan adviseren we om deze reden om een extra verkeersrechtbijstand bij te sluiten bij op de voertuigverzekering.

Feiten

De toegevoegde waarde van onze landbouwsector en maakindustrie is voor 6,5% afhankelijk van de uiteindelijke vraag in het Verenigd Koninkrijk.Voor zakelijke dienstverlening is dit 3%.

Waar kunnen bedrijven naartoe voor meer informatie?

"Bij Rabobank Corporate Insurance hebben we account directors voor verschillende branches. Van transport & automotive tot industrie, handel, dienstverlening, bouw, vastgoed, food, publiek en gezondheid. Wij begeleiden klanten die internationaal georiënteerd zijn, met een omzet vanaf 30 miljoen euro. Je kunt dan met ons in gesprek om te kijken hoe de polissen in elkaar steken en waar jouw risicomanagement kan worden verbeterd, zodat je ook na de Brexit veilig zaken kunt blijven doen. Met een omzet vanaf 1 miljoen euro kun je een gesprek aanvragen via Rabo SamenZeker."

Wil je persoonlijk verzekeringsadvies naar aanleiding van de Brexit?

Vraag een adviesgesprek aan

Meer informatie over de Brexit?

Bekijk onze Brexitmonitor

Nuttige links

Het Verbond van Verzekeraars Brexit-pagina van Evofenedex