Occasion van de zaak: waar moet je op letten?

De verkoop van tweedehands auto’s zit flink in de lift. In het tweede kwartaal van 2021 waren de verkopen liefst 20 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ook voor de zakelijke rijder kan een occasion financieel interessant zijn. Interesse in een tweedehands auto van de zaak? Hieronder vind je antwoord op vijf veelgestelde vragen.

1. Moet ik kiezen voor een btw-auto of een marge-auto?

Als je je oriënteert op een tweedehands auto, vliegen er twee termen om je oren: ‘marge-auto’ en ‘btw-auto’. Over de marge-auto betaalde de vorige eigenaar, waarschijnlijk een particulier, al eens btw. Omdat die btw al is voldaan, hoef je dat als nieuwe eigenaar niet nogmaals doen. De factuur vermeldt dan ook: 0% btw.

De btw-auto: netto voordeliger

Koop je een auto die van een onderneming is geweest, dan heb je een btw-auto te pakken. Over de btw-auto moet je nog btw betalen en dat staat dus op de factuur. Echter mag je als ondernemer die btw aftrekken, dus een deel van het aankoopbedrag verreken je. Via een inkoopverklaring overtuig je de fiscus dat je echt rondrijdt in een btw-auto.

Hoewel de marge-auto om een kleinere investering vraagt (er is geen btw-bedrag dat je voorfinanciert), hoef je de btw-auto zeker niet te omzeilen , meent Ralf Heijmans, Asset Sector Specialist bij Rabobank. “Met Rabo Lease kunnen we de btw tot een periode van 6 maanden meefinancieren.”

2. Hoe werkt de bijtelling bij een occasion van de zaak?

Volgens de zogenoemde ’60 maanden-regel’ blijft de bijtelling 5 jaar verbonden aan een auto. Een jonge occasion van de zaak valt dus nog een tijdje binnen de bijtellingscategorie die op de datum van eerste toelating gold. Dat kan voordelig zijn als je een tweedehands elektrische auto koopt. De bijtelling voor elektrische auto’s is de afgelopen jaren namelijk fors gestegen.

Welke bijtelling geldt na 60 maanden?

Als de 60-maanden-regel niet meer van toepassing is, valt je occasion in het standaardtarief dat gold op de dag dat je auto op kenteken is gezet. Is dat voor 1 januari 2017, dan is dat 25%. Na 1 januari 2017 is dat 22%. Bij een volledig elektrische auto is dat anders: die modellen krijgen (over de eerste € 40.000 van de cataloguswaarde) een bijtellingskorting van 10% ten opzichte van standaardtarief. Je bijtelling bedraagt dan effectief 12%.

3. Welke aandachtspunten zijn er bij een elektrische occasion?

Asset Sector Specialist Ralf Heijmans ziet in de praktijk al de eerste elektrische occasions langskomen. Hij is positief verrast hoe lang de accupakketten – hét aandachtspunt bij elektrische occasions - meegaan. “De batterijpakketten van de wat luxere elektrische auto’s laten soms een kilometerstand van één miljoen kilometer zien. Laat een hoge kilometerstand je dus niet direct afschrikken.”

Doe een batterijcheck

Heijmans raadt wel altijd een batterijcheck aan, uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. “Zo’n check geeft je de exacte status van de accu.” Controleer ook hoeveel garantie er nog op de accu zit. Meestal is dat 8 jaar of tot een bepaalde kilometerstand.

De lage bijtelling geldt maximaal 60 maanden

Stel, je hebt een elektrische auto op het oog van 4 jaar oud. Je profiteert dan nog 1 jaar van de lage bijtelling. De bijtelling is namelijk 60 maanden, 5 jaar dus, verbonden aan een auto. Daarna gaat de bijtelling omhoog. Houd daar rekening mee.

4. Is het slim om een occasion te importeren?

In veel landen zijn auto’s goedkoper dan in Nederland. Een blik over de landsgrenzen heen kan dus lonen, zeker als je een luxe model op het oog hebt. Houd er wel rekening mee dat bij de import kosten komen kijken. Je betaalt onder meer voor de verplichte RDW-keuring, de nieuwe Nederlandse kentekenplaten én de BPM.

Ralf Heijmans: “Een occasion kun je na import laten financieren met financial lease. Soms vergeten ondernemers dat. Weet wel dat je de lease pas ná de RDW-keuring regelt. Je schiet het aankoopbedrag dus even voor.”

De import-occasion en btw-aftrek

De btw-auto bestaat ook in het buitenland. Een btw-auto krijg je naar Nederland via een zogenaamde ‘intracoummunautaire verwerving’. Je betaalt dan 0% btw in het buitenland, en geeft 21% btw aan bij de Nederlandse belastingdienst. Die betaalde btw trek je vervolgens af.

5. Hoe aantrekkelijk is een youngtimer van de zaak?

Een youngtimer is een auto tussen de 15 en 25 jaar oud. De youngtimer is populair onder zakelijke rijders omdat er speciale bijtellingsregels gelden. De voor youngtimers geldende bijtelling van 35% berekent de fiscus namelijk over de dagwaarde, niet zoals gebruikelijk over de cataloguswaarde. Een rekenvoorbeeld geeft een aardig voorbeeld van hoeveel dat scheelt.

Rekenvoorbeeld bijtelling youngtimer vs nieuwe auto

BMW 5 Serie van 20 jaar oud Nieuwe BMW 5 Serie
Dagwaarde: € 8.000 Cataloguswaarde: € 60.000
Bijtellingstarief: 35% Bijtellingstarief: 22%
Bruto bijtelling: € 2.800 Bruto bijtelling: € 13.200
Netto bijtelling: € 1.038 per jaar Netto bijtelling: € 4.897 per jaar
€ 86,50 per maand € 408,10 per maand

Niet vergeten: btw-correctie

Rijd je een auto van de zaak die tot het bedrijfsvermogen wordt gerekend, in dit geval een youngtimer, dan is er sprake van een btw-correctie. Over je privé gemaakte kilometers mag je geen btw terugvragen. Via een rittenregistratie toon je de gemaakte verhouding tussen privé en zakelijke kilometers aan. Houd je geen rittenregistratie bij dan bedraagt de btw-correctie 1,5% over de nieuwwaarde van de auto (als je een marge-auto rijdt) of 2,7% (in geval van een btw-auto).

Een occasion leasen

Als ondernemer kun je voor de financiering van een occasion tot tien jaar oud terecht bij Rabobank. Met financial lease ben je vanaf de eerste dag eigenaar van je auto. Bouwjaar en kilometerstand bij de hand?