Update

Detail- en groothandel: omzet maken in tijden van crisis, 3 tips

16 april 2020 12:55

Het coronavirus is momenteel het belangrijkste issue voor de retail- en groothandel. Consumenten blijven massaal thuis en dat betekent flinke daling in de vraag naar producten, gigantische omzetdalingen en een ernstige liquiditeitscrisis. De sluiting van winkels betekent direct nul inkomsten terwijl je vaste kosten wel doorlopen. Hoe kun je in deze tijden toch omzet blijven maken? Wij geven je drie tips.

“Winkels vormen samen met horeca het hart van binnensteden. Met gesloten winkels klopt dat hart niet.”

Tip 1. Combineer je fysieke winkel met online

De combinatie van web en winkel is hét antwoord op de vraag hoe je meer omzet kunt maken. Of in ieder geval een minimale eerste stap tot succes. Iedere klantreis begint namelijk mobiel, al helemaal in deze tijd. Zorg dus dat je een website hebt die goed werkt op laptops, tablets en mobiele telefoons. Overweeg je een webshop maar ben je nog niet zover? Start dan gewoon simpel door foto’s van producten en diensten te plaatsen op je site en social media en combineer het met een van deze oplossingen:

  • Ship-from-Store: zet je winkel(s), voorraad en medewerkers in om online orders te leveren aan je klanten;
  • Buy Online and Pick Up in Store (BOPIS): gebruik online en je winkelnetwerk en laat je klant het zelf ophalen;
  • Check & Reserve: laat je klanten artikelen online reserveren om in de winkel te zien, te passen, te voelen en ervaren, uiteraard op anderhalve meter. En dan hopelijk te kopen;
  • Platforms: zorg dat je zichtbaar bent op andere websites of platforms om zo je bereik te vergroten. Werk bijvoorbeeld samen met je buren in de winkelstraat.

Tip 2. Zorg voor een aantrekkelijke winkel en een prettig gebied

De leegstand liep de afgelopen tijd al op richting de piek die we eerder kenden in 2015. De coronacrisis zal de leegstand alleen nog maar verhogen. Sterker nog: Onderzoeksbureau Locatus schatte de kans op leegstand van panden zelfs voor de coronacrisis in als hoogste in de afgelopen tien jaar. Naast structurele problemen zoals verstedelijking (urbanisatie) en de ontwikkeling van online winkels, is ook de kwaliteit van winkels en gebieden vaak te laag. Dit kun je verbeteren:

  • Zorg dat het gebied waar jouw winkel zich bevindt een centrale leiding heeft met meer bevoegdheden dan een bedrijf (bijvoorbeeld een winkeliersvereniging). Dit kan voordelen hebben op het gebied van regelgeving en ontwikkeling.
  • Maak een duidelijk profiel en onderscheidend ‘verhaal’ van het winkelgebied van jouw winkel en overtuig zo klanten dat ze juist bij jou moeten zijn;
  • Breid de samenwerking tussen retailers, vastgoed en gemeenten uit met andere partners op het gebied van onderwijs, cultuur en media. Zo wordt het gebied steeds aantrekkelijker voor bijvoorbeeld lokale acties en gezamenlijke bezorgservices.

Tip 3. Leer denken als mediamerk en ontdek een nieuw verdienmodel

Er zijn kansen om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen voor retailers die leren denken en handelen als mediabedrijf. Zo zien we de volgende kansen:

  • Winkels zijn een sterk mediakanaal voor merken omdat ze voor klanten een onvergetelijke ervaring opleveren, vooral via de service van het personeel en de beleving in de winkel. Daarmee zijn winkels een betere etalage om merkbekendheid te creëren, dan bijvoorbeeld advertenties.
  • Mediabedrijven kunnen uitstekend klanten, content en de retail bij elkaar brengen. Een goed voorbeeld hiervan is vtwonen. Zij combineren het tijdschrift met een tv-programma, eigen collecties en off- en online samenwerkingen, alles voor de klant.
  • In plaats van samen te werken met mediabedrijven, kunnen retailers ook zelf content produceren. Zij worden daarmee zelf uitgever en bouwen daar een verdienmodel omheen. Albert Heijn is een goed voorbeeld met Allerhande. Het fysieke magazine is uitgebouwd tot een multimediaal platform, inclusief app, video’s en social media.