Opinie

Nieuwe afslankmedicijnen verminderen niet alleen de eetlust, maar veranderen ook het eetgedrag

1 december 2025 15:00 RaboResearch

Afslankmedicijnen zetten het veld van gewichtsbeheersing op zijn kop. Wat begon als een doorbraak in de behandeling van diabetes, groeide uit tot een revolutie in de aanpak van obesitas. De focus in het terugdringen van overgewicht verschuift daarmee van lifestyle-interventie naar een medische aanpak. Uit een nieuw rapport van RaboResearch blijkt dat GLP-1-medicatie ook invloed heeft op de verkopen in de supermarkt en horeca. We spraken auteur Julia Beuch over de impact van dit opkomende 'wondermiddel'.

ozempic

Simpel gezegd helpt GLP‑1-medicatie (glucagon-like peptide agonisten) om de eetlust te verminderen, waardoor mensen minder trek hebben en gemakkelijker afvallen. Het is een van de meest besproken ontwikkelingen in de gezondheidszorg én consumentenmarkt, met een explosieve groei in de Verenigde Staten en een snelle opmars in Europa – ook in Nederland.

Mainstream

“Het gebruik van GLP-1-medicijnen verschilt nog sterk per regio”, zegt Julia Buech, senior analist Consumer Foods bij RaboResearch. “In de VS is het gebruik inmiddels mainstream: bijna 12 procent van de volwassenen heeft een GLP-1 gebruikt voor gewichtsverlies. Dit komt vooral door brede verzekeringsdekking en hoge vraag.” Het Verenigd Koninkrijk is de Europese koploper, met 4 tot 7 procent gebruikers – vergelijkbaar met het aandeel vegetariërs. In landen als Frankrijk, Duitsland en Nederland ligt het aandeel gebruikers nu nog onder de 2 procent van de volwassenen, vooral door een beperkte vergoeding en voorschrijfregels. Maar door alle aandacht, betere verkrijgbaarheid en straks de komst van orale varianten, zal de adoptie in Europa naar verwachting ook snel toenemen.

Het momentum neemt snel toe. In september 2025 besloot de Wereldgezondheidsorganisatie om GLP‑1-middelen toe te voegen aan de lijst van essentiële geneesmiddelen. Deze erkenning versnelt naar verwachting het beleid, de vergoedingskaders en investeringen in toeleveringsketens en legt zo de basis voor de volgende fase van innovatie, distributie en bredere toegankelijkheid van het medicijn.

Nieuwe strategieën nodig

Voor de voedingsindustrie is dit zowel een uitdaging als een kans. “GLP-1’s verminderen niet alleen de eetlust, maar veranderen ook het eetgedrag. Mensen eten niet alleen minder, maar maken ook andere keuzes. Dat zet traditionele verdienmodellen die draaien op volume onder druk en dwingt bedrijven om hun strategieën te herzien”, gaat Buech verder. Verzadiging, metabolische gezondheid en nutriënten komen steeds meer centraal te staan. Ook krijgt ‘verwennerij’ een nieuwe betekenis: kleiner, bewuster en écht de moeite waard.

“We weten nog niet hoe ver de impact van GLP-1’s uiteindelijk reikt, maar één ding staat vast: ons eetpatroon verandert”, aldus Buech. De eerste signalen zijn duidelijk. Snacks en zoetwaren krijgen de grootste klap, omdat het snaaigevoel en de suikerbehoefte afnemen. Brood en alcohol staan eveneens onder druk. Daartegenover staan categorieën die juist profiteren: zuivel en functionele dranken, met name dankzij hun rol in de eiwitvoorziening, hydratatie en darmgezondheid.

Bewuste verwennerij

“Nu mensen minder eten en meer voedingswaarde per hap verwachten, moeten bedrijven zich aanpassen”, zegt Buech. Koplopers zoals Nestlé zien GLP-1 als een kans en zetten in op oplossingen die specifiek zijn gericht op gebruikers om spiermassa te behouden en de metabole gezondheid te ondersteunen. PepsiCo zet juist in op kleinere consumentenverpakkingen om voor GLP-1-gebruikers relevant te blijven. En premiumspelers zoals Lindt versterken hun focus op bewuste verwennerij in plaats van gedachteloos snacken. “De winnaars in deze GLP-1-economie zijn de spelers die nu daadkrachtig meebewegen met deze verschuiving en metabole gezondheid én bewuste verwennerij verankeren in hun kernportfolio”, concludeert Buech.

Meer weten? Lees hier het volledige rapport (EN)

Disclaimer

De informatie en meningen in dit document zijn indicatief en alleen bedoeld voor discussiedoeleinden. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de in dit document beschreven transacties en/of commerciële ideeën. Dit document is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en mag niet worden opgevat als aanbod, uitnodiging of aanbeveling. Lees verder