Onderzoek

Bio-beurs 2018—De vele gezichten van biologisch

26 januari 2018 16:52 RaboResearch

Het segment biologisch is hip en volop in beweging. Dat zie je aan de diversiteit aan publiek en producten op de Bio-beurs 2018, en aan het feit dat niemand minder...

Rabobank

Doordat de Bio-beurs 2018 wordt bezocht door zowel particuliere consumenten als zakelijke geïnteresseerden ontstaat er een interessante mix aan publiek, kenmerkend voor een segment in transitie. Van de traditionele idealist met een katoenen tasje om zijn of haar schouder tot zakenmannen in pak, millennials en vlotte verkopers (al dan niet met baard) – ze kwamen allemaal voorbij op deze beurs. Biologisch is hot en happening voor velen. In dit artikel delen we onze twee belangrijkste bevindingen.

Allereerst is er een minder zichtbaar onderwerp dat het biologische segment bezig houdt: het keurmerk. Het biologische EU-keurmerk (te herkennen aan het groene logo met een blaadje) heeft er voor gezorgd dat de biologische sector op grotere schaal serieus wordt genomen. Maar sommige spelers in de sector zien dit keurmerk en de bijbehorende EU wetgeving als (te) ‘lichtgroen’. Hierbij wordt de toegevoegde waarde van dit keurmerk (en het bijbehorende prijspremium) ter discussie gesteld, zeker nu de reguliere landbouw steeds meer aandacht heeft voor duurzame productie. Daarnaast zijn er spelers die oproepen tot meer uniformiteit en samenwerking binnen de verschillende keurmerken om de verwarde consument een helpende hand te bieden. Kortom: niet alleen het biologische segment is in transitie, het keurmerk lijkt dat ook te zijn.

Ten tweede heeft de Bio-beurs ons interessante inzichten gegeven over de huidige foodtrends (en hypes), waarbij het biologische segment niet lijkt af te wijken van het reguliere. Ook op de Bio-beurs waren plantaardige eiwitten volop vertegenwoordigd, bijvoorbeeld in de vorm van sprinkhanen met smokey-BBQ-smaak. Kant-en-klaar lijkt ook in het biologische segment doorgedrongen te zijn: van opwarmmaaltijden tot een grote diversiteit aan ontbijtgranen, gemak dient ook de groene mens. Tot slot waren er ook veel ‘gezonde’ en plantaardige dranksoorten, met als meest opmerkelijke de zogenaamde ‘gouden melk’ (met kurkuma) en de op cichorei gebaseerde koffie-zonder-koffie.

Biologisch kent dus vele gezichten qua publiek, product en promotie. Aan de spelers in en rondom deze dynamische sector de taak om de ontwikkelingen bij te houden en de consumenten te blijven verleiden om, ondanks de doorgaans iets hogere prijs, voor groen te kiezen. Hierbij wordt volop ingezet op het koppelen van het product (het verhaal erachter) aan het publiek (wie is jouw consument?) met de juiste promotie. En dat lijkt verdacht veel op de strijd die momenteel in het reguliere schap plaatsvindt…

Download a PDF version of this article

Dit is een exclusief artikel

Log in of meld je aan om toegang te vragen