Onderzoek

Online bezorgdiensten hebben de smaak te pakken

9 april 2018 18:51 RaboResearch

Zelf koken wordt in de toekomst eerder uitzondering dan regel, en eten thuis laten bezorgen vaste prik – als het aan de online bezorgdiensten ligt tenminste. Deze...

Rabobank

Het aanbod in online ‘home delivery’ platformen groeit hard en we zien vier trends die deze groei kunnen versterken. Deze bezorgdiensten dienen niet alleen de consument, maar zijn ook een branding tool voor restaurants. Voor restaurants is dit hét moment zich bij zo’n platform aan te sluiten… voordat het te laat is.

1. Het wordt makkelijker om heel goed te bezorgen

Consumenten eisen een steeds kortere bezorgtijd. Daarom zoeken bezorgdiensten continu naar manieren om de bezorging te verbeteren. Bezorgers kunnen de kosten drukken door bestellingen te combineren in plaats van op en neer te rijden voor één bestelling. Daarnaast weten platforms met behulp van slimme algoritmes wanneer een restaurant het wel of niet druk heeft. Zo kunnen ze de consument precies de verwachte bezorgtijd aangeven. Door middel van dynamic pricing kan zelfs gestuurd worden op het tijdstip van de klantvraag: piekmomenten worden dan gedempt door consumenten met een scherpere prijs te verleiden eerder of later te bestellen.

De meest recente ontwikkeling in thuisbezorging is het openen van grote centrale keukens buiten stadscentra. Deze keukens bieden ruimte aan verschillende restaurants op één plek, hetgeen kosten bespaart en meer bestellingen per rit mogelijk maakt. Klanten weten zo ook dat iedereen zijn favoriete maaltijd kan bestellen en dat alle bestellingen gelijktijdig warm zullen worden afgeleverd.

2. De eet-ervaring zal aanzienlijk verbeteren

De opkomst van online platforms biedt de klant meer keuze. Gepersonaliseerde apps onthouden klantvoorkeuren en spelen hiermee in op persoonlijke wensen. Zo verdwijnen de vaste menu’s en krijgen klanten gepersonaliseerde menu’s aangeboden die hen verrassen met nieuwe producten of gerechten die aansluiten bij hun voorkeuren. Deze personalisatie verhoogt de klantbeleving aanzienlijk, omdat apps bijvoorbeeld in staat zijn de klant eraan te herinneren een eiwitrijke maaltijd te bestellen na een middagje sportschool. De klantervaring verbetert ook door live de bereiding van het eten te volgen en vervolgens in real-time via track-and-trace de bezorger te volgen. Ook de neemt de kwaliteit van de verpakkingen toe, waardoor de consument thuis het voedsel met de juiste temperatuur, smaak en structuur bij de consument op zijn of haar bord krijgt.

3. Virtuele restaurants zijn in opkomst

Tijd is geld. Maar ook het huren, inrichten en bemannen van een restaurant op een A-locatie kan flink in de papieren lopen. Recente ontwikkelingen op het gebied van online platforms bieden hier echter een oplossing voor. Door het inrichten van grote en efficiënte bezorgkeukens én het creëren van een online uithangbord, is het voor veel restaurants niet meer nodig zich te vestigen op een A-locatie om klandizie te genereren. Dit verlaagt de drempel voor startende chefs die een restaurant willen openen. Daarnaast biedt het restaurants in het hogere segment, die normaal gesproken als ‘te duur’ worden gezien voor een snelle hap, de mogelijkheid om een paar maaltijden aan te bieden via online platformen. Op deze manier kunnen de chique restaurants een groter publiek bereiken en de klant verleiden om toch een keer de stap te maken naar een meer high-end restaurantbezoek. Als de kwaliteit van het thuisbezorgen toeneemt, zullen premium restaurants makkelijker de stap naar online zetten zonder imagoschade op te lopen.

4. Klantdata maken het onderscheid

Door middel van klantdata kunnen restaurants de klanttevredenheid en de operational excellence verbeteren. Deze data stellen restaurants in staat samen te werken met thuisbezorgplatforms en direct te anticiperen op de feedback van klanten. Dit bevordert de klanttevredenheid en waarborgt de kwaliteit. Menuprijzen kunnen real-time worden aangepast, en specifieke doelgroepen ontvangen geautomatiseerde aanbiedingen. Daarnaast kunnen ondernemers een gedetailleerd overzicht krijgen van de operationele performance van hun restaurant(s), wat helpt bij strategische besluitvorming op o.a. maximale bezorgafstand, keukenbezetting en wel- of niet goed lopende gerechten.

Kortom, samenwerken met online platforms biedt kansen! Er bestaat een groeiende vraag bij de consument om lekker eten thuisbezorgd te krijgen. Restaurants kunnen gepersonaliseerde menukaarten, dynamic pricing, transparantie in bereiding en efficiëntere bezorging de klantervaring aanzienlijk verbeteren. De opkomst van (super)keukens zal de kosten verlagen en het bestellen eenvoudiger maken. De tijd zal leren of thuisbezorgen de nieuwe standaard wordt, maar als we de laatste trends bekijken, zullen restaurateurs nu al strategische keuzes moeten maken om hier optimaal van te kunnen profiteren.

Download a PDF version of this article

Dit is een exclusief artikel

Log in of meld je aan om toegang te vragen