Update
Personeel van hotels bepaalt groot deel van succes
Bijna 90 procent van de hotelgasten leest voordat hij boekt online beoordelingen om de kwaliteit van een hotel in te schatten. Opvallend is dat de meeste reviews worden bepaald door interacties tussen gasten en medewerkers. Zijn medewerkers vriendelijk, behulpzaam en beleefd? Pas daarna komen materiële zaken zoals de inrichting van de kamer en de locatie. Genoeg reden dus om te investeren in goed personeel. Weten hoe? Lees dan verder.
“Investeren in goed hotelpersoneel loont.”
Personeelverloop hotelbranche
In de hotelbranche en horeca zijn medewerkers het belangrijkste kapitaal, maar tegelijkertijd de grootste kostenpost. Met name het personeelverloop is hoog (mensen wisselen vaker van baan) en dus kostbaar. De jaarlijkse uitval van personeel is ruim 1,3 miljard euro per jaar (bron: UWV), wat hoge kosten met zich meebrengt. Vooral doordat er nieuw personeel geworven, getraind en ingewerkt moet worden, of dat ontslagen medewerkers een vergoeding meekrijgen.
Het hoge verloop wordt veroorzaakt doordat aangenomen medewerkers achteraf niet geschikt bleken en ontslagen worden. Daarnaast werken veel studenten in de horeca die vaak na een aantal jaar overstappen naar een werkgever die aansluit bij hun studie. Naast de extra kosten die je als horecazaak moet maken, leidt personeelsverloop ook tot slechtere service in je zaak door onervarenheid of slechte motivatie. Kortom, investeren in goed personeel betaalt zich uiteindelijk vanzelf terug.
Persoonlijkheid belangrijk criteria bij aannemen personeel
Meer dan 60 procent van de hotelhouders geeft aan dat ‘persoonlijkheid’ de belangrijkste factor is bij selectie van personeel. Oprecht gastvrij gedrag hangt af van drie persoonlijkheidskenmerken:
- Orderlijkheid: precieze werkwijze en de wil om te leren.
- Emotionele stabiliteit: rustig zijn en emoties onder controle houden.
- Extraversie: goede sociale vaardigheden en een positieve houding.
Toch volgen veel hoteleigenaren hun intuïtie bij de selectie van personeel. En dat leidt niet altijd tot de juiste keuzes.
Succesvol horeca personeelsbeleid in de praktijk
Drie succesvolle hoteleigenaren van Nederlandse hotels vertellen het geheim achter hun personeelsbeleid. Zij vertellen gepassioneerd over de trends en ontwikkelingen in hun hotel en over de winst die ze behaald hebben door het juiste personeel in te zetten. Leer en inspireer
Peter Faas van Hotel Noordzee, streeft met zijn team naar een 9+ gastervaring.
Lees het interview met Peter Faas
Rik Husken van hotel Kallerput stelt dat succes valt en staat met de juiste hard- en software.
Lees het interview met Rik Husken
Nico Evers van hotel Westcord Fashion Hotel Amsterdam is overtuigd dat je een goede werkgever moet zijn om het juiste personeel aan te trekken.