Update

Interview Rik Hüsken: “We halen het beste uit onze medewerkers”

19 december 2019 16:42

Gastvrijheid moet bij medewerkers in de genen zitten, vindt Rik Hüsken, directeur-eigenaar van hotel Kapellerput in Heeze. Daarnaast is voortdurende opleiding en ontwikkeling nodig om mensen te laten groeien. “We willen een veilige en sfeervolle omgeving bieden aan onze zakelijke gasten. Ons streven is hen zoveel mogelijk thuis te laten voelen. Alles moet tot in de puntjes geregeld zijn. Niet alleen voor de deelnemers, ook voor de partij die de bijeenkomst leidt of organiseert.’

Drie ondernemers in gesprek in horecazaak

“Onze service gaat dag en nacht door. Dat vraagt om medewerkers bij wie gastvrijheid echt in de genen zit.”

Juiste combinatie

“Onze medewerkers maken het verschil. Zij zorgen dat gasten zich Kapellerput blijven herinneren. Anders zijn we niets anders dan een verschaffer van ‘bed en dak’. Ons succes hangt af van de juiste combinatie van ‘hardware’ en ‘software’. Dus van enerzijds pand en locatie en anderzijds het personeel. We hebben weleens in opdracht een situatie gecreëerd waarbij de deelnemers verkeerd werden ontvangen en behandeld. Je zag direct dat de bezoekers kribbig werden en dat kwam gedurende het verblijf niet meer goed.”

Gastvrije medewerkers

“Onze service gaat dag en nacht door: bij ontvangst, in het restaurant, bij storingen, midden in de nacht, elk moment van de dag. Dat vraagt om medewerkers bij wie gastvrijheid echt in de genen zit. Daarom is lang niet iedereen voor dit werk geschikt. Je moet dienstbaar en flexibel zijn, een positieve uitstraling hebben en het vak kennen. Door ons goede imago krijgen we veel open sollicitaties, dus hebben we voldoende keuze in goed personeel. Vaak laten we de persoonlijkheid van sollicitanten testen door een extern bureau. Zo krijgen we inzicht in de potentie en de ontwikkelpunten van een kandidaat.”

Voortdurende ontwikkeling

“Een gespecialiseerde HR-manager zorgt bij ons voor een consistent personeelsbeleid. Centraal staat daarin de voortdurende ontwikkeling van medewerkers door interne en externe trainingen. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers in ontwikkeling blijven, op allerlei manieren. Denk aan opleidingen, vitaliteit, verbreden van je horizon, je comfortzone oprekken en nieuwe kansen zien en aanpakken. Zo halen we het beste uit onze medewerkers, voor henzelf en voor Kapellerput.”

Extra adviezen van Rik Hüsken

    Feedback: “Essentieel is een open sfeer waarin mensen elkaar feedback durven te geven. Geen ‘eenrichtingsverkeer’ van bovenaf. Wij laten regelmatig de tevredenheid van medewerkers onderzoeken. Dat levert waardevolle input op.” Dividend: “Dankzij een dividenduitkering profiteren medewerkers mee als het financieel goed gaat met Kapellerput. Dit zorgt voor extra inzet en betrokkenheid.” Doorstroming: “Stimuleer doorstroming. Nieuwkomers in een functie kunnen met verrassende en waardevolle inzichten komen.” Herkenbaarheid: “Onze vaste gasten en opdrachtgevers hechten veel waarde aan herkenbaarheid. Daarom werken we met een vaste poule van flexwerkers, waarvan iedereen minimaal één keer per week bij ons moet werken.” Rijpen: “Gooi onervaren medewerkers niet direct voor de leeuwen, maar laat hen groeien en rijpen. Investeer in begeleiding en breng hen eerst in eenvoudige functies om bij hen het vertrouwen te laten groeien dat ze dit uitdagende vak voldoende beheersen.”

Kapellerput in Heeze is gevestigd op een landgoed in de Brabantse bossen. Het hotel is een begrip in de markt van conferentiehotels. Oprichters Rik Hüsken en Jeu Bressers zijn eigenaar van Kapellerput.

Naar de website van Kapellerput