Update

3 kansen voor cafés in tijden van crisis

28 mei 2020 10:02

De omzet van drinkgelegenheden als cafés en discotheken stonden de afgelopen jaren al onder druk. Alleen in studentensteden en toeristische gebieden hadden deze bedrijven nog een goede overlevingskans. Door de coronacrisis staat de hele branche echter op zijn kop: van koffiebars die nu to go-koffies verkopen tot cafés die niet volledig kunnen draaien door de anderhalve meter-maatregel. In dit artikel lees je de laatste cijfers en trends, maar ook kansen voor de branche.

Twee klanten met koffie to-go aan koffiebar

“Doordat het toerisme langzaam op gang komt, werkt de branche in 2021 nog niet als vanouds. ”

Corona: cafés langzaam weer open

Hoewel de coronamaatregelen versoepelen, kan de horeca nog niet als vanouds draaien. Zo is er veel onduidelijkheid over hoeveel gasten er tegelijk naar binnen mogen. En omdat evenementen in steden niet doorgaan, krijgen de drinkgelegenheden ook minder aanloop. We verwachten dat deze ontwikkelen zorgen voor een omzetdaling van 50 procent in 2020. Volgend jaar zullen de omzet- en volumeniveaus ook nog niet op het niveau van 2019 zijn. Dat komt onder andere door de gevolgen van de oplopende werkloosheid, bezuinigingen bij bedrijven en doordat het toerisme ook maar mondjesmaat toeneemt.

Van personeelstekort naar werkloosheid door corona

De afgelopen jaren was het lastig om vacatures in de branche te vullen, maar door de coronacrisis wordt deze trend omgedraaid. Het aantal vacatures neemt af en het aantal werkzoekenden neemt juist toe. We verwachten dan ook dat het personeelstekort in deze branche zal verdwijnen. Een bijkomende verwachting is dat de stijgende personeelskosten wel stabiliseren omdat er om minder hoge salarissen gevraagd wordt. Daarnaast is de kans groot dat werkzoekenden ook solliciteren in andere vakgebieden om zeker te zijn van een baan.

Horecatrends voor cafés, koffiebars en meer

Ben je de coronacrisis doorgekomen? Dan zijn er een aantal kansen waarmee je het omzetverlies een beetje goed kunt maken. Zo zien we drie verschillende trends: uitblinken in een unieke ervaring, het hebben van schaalgrootte en het aanbod van een breder assortiment.

Zorg voor een unieke ervaring

Consumenten zijn op zoek naar een bijzondere ervaring. Dat kun je op verschillende manieren invullen. Speel bijvoorbeeld in op de trends duurzaamheid en gezonde producten, bind een groep klanten aan je bedrijf door een mini-festival te organiseren of kies voor een unieke locatie.

Een keten biedt kansen

Werken op een grotere schaal heeft voordelen, zoals betere prijzen van leveranciers. Hoe lager deze prijzen zijn, hoe meer marge je hebt en hoe meer je dus verdient. Het gevolg is wel dat ketens en horecagroepen een steeds dominantere rol krijgen in het Nederlandse straatbeeld. In het buitenland zien we deze trend van meer ketens al langer.

Branchevervaging: verkoop een breder assortiment

Wie zien dat steeds meer cafés en koffiebars meer dan drinken toevoegen aan hun assortiment. Iets te eten bij de borrel, gebak bij de koffie of een volwaardige lunch of diner. Het gevolg is dat cafés naar eetcafés verschuiven en koffiebars naar lunchrooms. Bedrijven bieden ook vaker producten aan die oorspronkelijk in de retailbranche thuishoren. De grenzen van de cafébranche vervagen hierdoor, dat noemen we ook wel ‘branchevervaging’ of ‘blurring’. Ook gemeenten gaan hier steeds soepeler mee om.