Update

Zonder prijsverhoging redt de wegtransport het niet

1 augustus 2018 10:01

Het gaat goed met de Nederlandse transport en logistiek. Al jaren ziet de sector een omzetstijging, die naar verwachting aanhoudt. Maar de kosten binnen de wegtransport stijgen harder dan de doorgevoerde prijsverhogingen, waardoor de werkzame bedrijven er juist op achteruit gaan. Hieronder vertellen we je meer over de gevolgen voor de sector, als prijsverhogingen uitblijven.

Twee collega's in het magazijn bekijken documenten

Omzet stijgt, maar kosten stijgen harder

Sinds 2016 is er sprake van omzetgroei binnen de wegtransport. De verwachting is dat de omzetstijging het komend jaar blijft aanhouden, want de branches die transport en logistiek bedienen (bouw, retail en horeca) blijven groeien. Deze omzetstijging lijkt goed nieuws, maar de prijsstijgingen die de sector doorvoert zijn te laag. Uit onderzoek blijkt dat de kosten in 2018 met 3,7% stegen, en de prijzen met slechts 2,3%. Hierdoor ontstaat een tekort van 1,4%. Zonder prijsverhoging levert groei de sector dus weinig op.

Ontwikkelingen prijs- en kostenstijgingen 2016 – 2018

2016 2017 2018
Prijsstijging 0,1% 1,4% 2,3%
Kostenstijging ex. brandstof 1,3% 2,6% 3,7%
Margeontwikkeling-1,2% -1,2% -1,2% -1,4%
Bronnen: CBS, EVO-Fenedex, NIWO en Rabobank

Gebrek aan financiële buffer gevaarlijk

Zoals in bovenstaande grafiek te zien is, daalden de marges ook in 2016 en 2017 al. De buffers van ondernemers zijn daarom beperkt. En dat is gevaarlijk. Want stel dat de prijzen door een afname van de vraag dalen, en de kosten op het huidige niveau blijven, wordt het gat tussen winst en kosten nóg groter. De enige bedrijven die zo’n situatie overleven zijn partijen met een goede prijs-kwaliteitverhouding en bedrijven die onmisbaar zijn in de aan- en afvoer van goederen. MKB-bedrijven overleven alleen als ze ergens gespecialiseerd in zijn, of door zich aan te sluiten bij branchegenoten.

““Door lage marges blijven investeringen in duurzamer vervoer uit.” ”

Minder focus op duurzaamheid

Door de lagere marges zijn grote investeringen in duurzame transportmiddelen moeilijk terug te verdienen. De kosten voor duurzaam vervoer na de aanschaf liggen nu namelijk nog twee tot drie keer hoger ten opzichte van normale bestelbussen en vrachtwagens. Verduurzaming moet in de prijs verrekend worden. Ook zou de overheid de transitie naar duurzamer transport moeten faciliteren door middel van subsidies. Alleen dan komt de noodzakelijke verduurzaming van de sector tot stand.

De Rabobank is nauw betrokken bij de transportsector. Benieuwd welke kansen er zijn voor jouw onderneming? Neem dan gerust contact op, we denken graag met je mee.