Update

Van idee tot financiering: in 5 fases naar innovatieve zorgconcepten

19 december 2018 12:00

Ben je een medisch ondernemer en heb je ambities om te innoveren en nieuwe zorgproducten en -concepten te ontwikkelen? Of je nu alleen nog maar een interessant idee hebt, of al opzoek bent naar een passende financiering: wij helpen je graag in 5 stappen op weg.

Vrouw plakt postits op ruit

Stap 1 en 2: de basis tot succes

Uit ervaring weten we dat het goed is om vijf stappen door te lopen op het moment dat je een goed idee hebt. We lichten ze hieronder toe.

Stap 1: toets je idee in de markt
Je hebt een sterk idee voor een innovatief product of een vernieuwende aanpak. Maar heeft dat idee kans van slagen? Is er een markt voor? En waar moet je op letten als je dat idee verder ontwikkelt? Je vindt het antwoord op deze vragen door jouw idee te toetsen bij anderen. Vraag andere medici om mee te denken, of ga in gesprek bij mogelijke afnemers en marktpartijen. Bij deze stap hoort ook een marktscan en een concurrentieanalyse.

“Een business plan in de zorg is anders dan andere branches. De doelgroep en regelgeving verschilt.”

Stap 2: schrijf een business plan
Een doordacht bedrijfsplan is de zakelijke ruggengraat van elke startende onderneming. Met een business plan maak je je ideeën concreet en biedt je meer inzicht in je ambities en de haalbaarheid ervan. Een businessplan in de zorg is anders dan andere sectoren:

Je doelgroep is specifiek: je hebt te maken met zorgverzekeraars, zorgaanbieders en werknemers in de zorg.

De prijs wordt niet bepaald door vraag en aanbod maar door anderen. Bijvoorbeeld zorgverzekeraars, de overheid of de Nederlandse Zorgautoriteit.

Wetgeving en mogelijke veranderingen in het basispakket en aanvullende verzekeringen maken het lastig een strategie te bepalen.

Veel productinnovaties kunnen pas worden geïmplementeerd nadat er langlopende klinische tests zijn gedaan.

Schrijf je eigen business plan in 10 stappen

Stap 3 en 4: je kan het niet alleen

Je maakt van een goed idee een succes door er met mensen over te praten, en je ideeen te toetsen.

Stap 3: doe mee aan een innovatiewedstrijd
Ondernemers met een innovatief idee kunnen hun idee en businessplan testen door zich aan te melden voor verschillende soorten innovatiecompetities. Als je wint, krijg je vaak veel voordelen zoals financiering, een uitbreiding van je netwerk en natuurlijk bekendheid van jezelf en je idee. Maar ook als je niet wint is meedoen handig. Het zet je aan het denken en dwingt jezelf kritischer na te denken over je pitch. Schrijf je voor zoveel mogelijk wedstrijden in, des te beter je verhaal wordt en de kans dat je wint.

Stap 4: breid je netwerk uit
Om van jouw idee een succes te maken, heb je anderen nodig. Mensen die meedenken over de mogelijkheden in de markt, die je in contact brengen met potentiële afnemers en invloedrijke partijen zoals zorgverzekeraars. Kortom: het is belangrijk dat je bouwt aan een eigen netwerk. De Rabobank heeft een uitgebreid netwerk binnen de gezondheidszorg en we helpen je dan ook graag op weg.

Stap 5: de financiering

Om je idee daadwerkelijk uit te voeren, is er geld nodig. Hoe kom je als ondernemer aan voldoende financiering? Bijvoorbeeld door hulp te vragen van investeerders. Je kunt daarbij denken aan private gezondheidsfondsen, innovatiefondsen van zorgverzekeraars en fondsen die risicodragend investeren in ondernemingen. De fondsen stappen in tijdens de zogehete ‘seed-fase’: ze helpen je om een product te ontwikkelen en in de markt te zetten. In deze periode worden eerst kosten gemaakt en het kan even duren voor je voldoende omzet draait om de kosten te dekken. Tip: wacht niet tot het eindproduct helemaal gereed is, maar kijk ook tussendoor waar je omzet kunt maken. Bijvoorbeeld door je kennis te delen, of betaalde workshops te geven?

Ook particuliere investeerders kunnen risicodragend kapitaal inbrengen in jouw onderneming. In ruil daarvoor krijgen ze bijvoorbeeld aandelen. Heb je interesse? Via ons platform Money Meets Ideas kun je in contact komen met particuliere investeerders die naast kapitaal ook kennis, ervaring en een netwerk bieden. Tip! Om investeerders te boeien is het belangrijk dat je een veelbelovende en overtuigende pitch hebt.

Crowdfunding
Je kunt ook financiering binnenhalen door anderen enthousiast te maken voor jouw innovatieve idee. Dat is het geval bij crowdfunding. Crowdfunding is een interessante bron van financiering voor een maatschappelijk relevante sector als de zorg, iedereen heeft er tenslotte baat bij. Het is dan ook niet gek dat ieder jaar honderden ondernemingen succesvol gebruikmaken van crowdfunding.

Financiële oplossingen van de Rabobank

De Rabobank gelooft in de kennis en kunde van de zorg en investeert daar dan ook graag in. Naast leningen, kredieten en leaseoplossingen, bieden we ook bancaire producten aan. Zowel voor de ‘pre-seedfase’, tot aan de start en verdere groei van je bedrijf. Net wat jij nodig hebt. Zo bieden we:

Speciale leningen met gunstige voorwaarden. Denk aan fondsen en initiatieven van lokale Rabobanken.

Leningen met extra garanties vanuit de overheid, zoals het borgstellingskrediet.

Risicodragende en achtergestelde leningen, zoals het Rabobank Simuleringskapitaal.

Een bedrijfsfinanciering van de Rabobank is pas mogelijk als je omzet draait. Met bovenstaande leningen kun je je bedrijf verder uitbouwen. Uiteraard denken we ook graag mee om van je bedrijf een succes te maken.

Wil je met ons sparren over jouw groeistrategie en bedrijfsfinanciering? Neem gerust contact met ons op via een van onze Medicidesks.