Update

Uitdagingen en kansen voor communicatie- en reclamebureaus

21 maart 2020 10:30

Digitalisering en online zijn nu grote thema’s voor reclamebureaus, communicatiebureaus, markt- en onderzoeksbureaus en bedrijven die handelen in advertentieruimte. Dit en de toenemende concurrentie zorgt voor uitdagingen, maar ook voor kansen. Hoe moeten deze bureaus innoveren? En welke rol kunnen ze spelen binnen duurzaamheid en de maatschappij?

Collegas verlaten een werkgroep

Online zorgt voor groei

Zowel voor de korte als de lange termijn verwachten we lichte groei in de mediabestedingen. Deze groei komt vrijwel volledig voor rekening van online. Offline krimpt de komende jaren, hoewel ook daar onderdelen groeien, zoals buitenreclame. Inmiddels is de online advertentiemarkt groter dan de offline advertentiemarkt.

Door de digitalisering en verschuiving naar online kanalen, zijn traditionele reclamebureaus op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Printbedrijven worden bijvoorbeeld multimediabedrijven. Daarnaast moeten alle bedrijven in de communicatiebranche meer investeren in personeel met ICT-vaardigheden en de samenwerking met IT-partijen opzoeken.

Meer zzp’ers en concurrentie

De groei in online advertentiebestedingen zorgden eerder voor omzetgroei bij markt- en opinieonderzoeksbureaus en reclamebureaus. Ook het aantal bedrijven in de branche stijgt, met name het aantal zzp’ers.

Door de digitalisering mengen andere soorten partijen, zoals IT-bedrijven, zich ook op deze markt. De concurrentie neemt dus toe. Eenmanszaken en kleinere bedrijven moeten steeds meer samenwerken om de gevraagde expertise te kunnen bieden. Of ze moeten zich juist specialiseren om onderscheidend te blijven.

Kansen: duurzaamheid en big data

Er is steeds meer vraag naar communicatie over circulaire economie. Daar liggen dus kansen voor de communicatiebureaus. Om hier onderscheidend in te zijn en goed advies uit te brengen, is kennis van duurzaamheid nodig bij het personeel. Daarnaast is het belangrijk zelf een groene bedrijfsvoering te hebben. Denk aan: groene energie, elektrisch rijden en milieuvriendelijke huisvesting.

Daarnaast liggen er kansen op het gebied van innovatie. Met big data kunnen bedrijven hun cliënten beter bedienen, klantgroepen inzichtelijker maken en deze efficiënter benaderen. Alleen focussen op bijvoorbeeld conversieratio’s is niet goed genoeg meer. We verwachten daarom dat communicatiebureaus die innovatieve oplossingen zoals big data onderdeel maken van hun strategie en operatie, een betere toekomstige concurrentiepositie hebben.

Maatschappelijke rol in communicatie

Reclamebureaus en haar opdrachtgevers worden aangesproken op hun rol in maatschappelijke problemen. Zo worden reclames voor bijvoorbeeld alcohol, frisdranken, chips en zoetwaren, mode en cosmetica als medeschuldig gezien aan alcoholmisbruik, (kinder-)obesitas en anorexia. Communicatiebureaus zullen daarom selectief hun klanten moeten werven en aandacht moeten besteden aan reputatiemanagement. Aan de andere kant bieden thema’s zoals duurzaamheid en vitaliteit ook commerciële kansen voor de sector.

NRC en de nieuwe privacywet

Reclame- en communicatiebureaus moeten zich houden aan de voorschriften van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De afdeling compliance van de Stichting Reclame Code kan adverteerders helpen met het maken van verantwoorde reclame.

De Rabobank is nauw betrokken bij de ontwikkelingen in de zakelijke dienstverlening. Blijf je graag op de hoogte van het laatste nieuws, houd dan onze website in de gaten. Liever een persoonlijk gesprek? Neem contact op met Mark van Kampen voor persoonlijk advies.