Opinie

Ook de stoomboot van Sinterklaas moet de emissies verminderen

6 December 2021 07:00

De stoomboot van Sinterklaas valt, net als de zeevaart niet onder het Akkoord van Parijs. Daar gaat de Europese Commissie nu wat aan doen.

Sinterklaas verbaasd

Arme Sinterklaas. De goede oude man kon jarenlang op een feestelijke intocht rekenen in ons land, maar Corona gooide roet in het eten. Vorig jaar mocht er al geen publiek aanwezig zijn bij de intocht, en dit jaar werd de centrale intocht in Utrecht zelfs helemaal afgeblazen. En daar komt nu nóg een tegenslag bij. De stoomboot van Sinterklaas is namelijk nogal vervuilend. Dat was lang geen probleem omdat de zeevaart, net als de luchtvaart, niet onder het Akkoord van Parijs valt. Maar daar gaat de Europese Commissie nu wat aan doen.

“Het pad naar decarbonisering is lang, maar is wel gezamenlijk en met respect voor elkaar”

Niet dat de zeevaartsector stil heeft gezeten. In 2018 publiceerde de International Maritime Organization (IMO), een speciaal agentschap van de Verenigde Naties, een strategie waarin er 50 procent vermindering van broeikasgassen werd beloofd in 2050 ten opzichte van 2008.

Sindsdien verloopt de voortgang nogal traag. De verklaring hiervoor van de Secretaris Generaal van de IMO luidde deze zomer, dat “het pad naar decarbonisering lang is, maar wel een gezamenlijk pad waarin men elkaars mening in overweging neemt en respecteert”. Kortom, iedereen moet wel binnenboord kunnen blijven.

Ondertussen verliezen steeds meer landen hun geduld. Door de groeiende wereldhandel verwacht men dat de uitstoot van de zeevaart met 50 procent zal zijn toegenomen in 2050. Op COP26, de klimaattop die recentelijk werd gehouden in Glasgow, ondertekenden 19 landen waaronder ook Nederland daarom de Clydebank Declaration, een afspraak om minstens zes groene vaarroutes te creëren tegen 2025.

In Europa is de maritieme sector verantwoordelijk voor 3 tot 4 procent van de totale EU-uitstoot. Met de ‘net-zero’-doelstelling in 2050 in gedachten en de groeiende wereldhandel in het achterhoofd, zint de Commissie nu op regelgeving die de scheepvaart strengere normen oplegt. Dat wordt de komende jaren dus uitkijken voor de Sint.

Als onderdeel van het recent gepubliceerde ‘Fit for 55’-pakket heeft de Commissie namelijk een voorstel op tafel gelegd: FuelEU Maritime. Hierin wordt de zeevaart verplicht de broeikasgassen terug te brengen met 75 procent in 2050 vergeleken met 2020. Het schema begint in 2025 met een vermindering van 2 procent. Elke vijf jaar wordt er vervolgens een hoger reductiedoel gesteld waarbij de vaart er pas echt in komt vanaf 2040.

Ook dit lijkt een laag tempo, maar schepen gaan 25 tot 30 jaar mee en omkatten doe je niet zomaar even. Dat betekent dat vooral nieuwe schepen in de vloot voorzien kunnen worden van een motor die op schonere brandstof vaart. Vooralsnog zal dit vooral transitiebrandstof LNG zijn, maar het eerste cargoschip dat zal varen op groene waterstof is deze zomer al aangekondigd.

De nieuwe regelgeving gaat gelden voor alle schepen onder alle vlaggen die van of naar een Europese zeehaven varen. Ook schepen die van de ene Europese haven naar de andere Europese haven varen vallen onder de regelgeving. Er gelden wat uitzonderingen voor, onder andere, de visserij, de marine en kleine schepen.

Als dit voorstel het haalt, maakt de Europese Commissie alsnog korte metten met de poging van de maritieme sector om door middel van zelfregulering een bijdrage te leveren aan de doelstelling van het Akkoord van Parijs. Ook Sinterklaas zal eraan moeten geloven. Vanaf 2025 zal hij toch echt met een schonere boot deze kant op moeten komen.

Eerder verschenen bij RTL Nieuws.