Data: het nieuwe goud voor het MKB

3 februari 2021 16:00

De levertijden versnellen, je dienstverlening verbeteren, je productie nog meer custommade maken. En dat allemaal met behulp van data. Ralf Daggers schudt de voorbeelden zo uit zijn mouw.

Data: het nieuwe goud voor het MKB

Als programmadirecteur Smart MKB bij Midpoint Brabant neemt hij het midden- en kleinbedrijf in de regio op sleeptouw om ‘datagedreven’ te worden. ‘Data zijn voor ondernemers, die met hun klanten in ketens functioneren, het nieuwe goud. Digitalisering en slim gebruik maken van data is dé manier om je te onderscheiden en new business te genereren.’ Ralf weet dat veel mkb’ers van huis uit geen ICT’ers zijn. ‘Ons programma is daarom laagdrempelig. Met de inzet van IT-studenten van Fontys als digicoaches nemen we ondernemers stap voor stap mee in het proces. Ook ICT-bedrijven sluiten aan. De extra winst is dat we studenten met mogelijke werkgevers in contact brengen, zodat ze met hun talenten in onze regio aan de slag kunnen.’

“Data zijn voor ondernemers, die met hun klanten in ketens functioneren, het nieuwe goud”

Ralf legt de lat hoog. ‘We streven naar 100 tot 150 deelnemers per jaar. Met zo’n aantal krijg je een echte beweging op gang. De eerste 20 deelnemers zijn al aan boord.’ Ralf weet zich gesteund door de Rabobank. ‘Daar kijken ze actief naar klanten, die met zo’n datatraject hun businesskansen kunnen vergroten.’

Ook Midpoint Brabant partner Station88 is van de partij. Directeur August de Vocht: ‘Het is onze core business om samen met onze partners ondernemers te voorzien van kennis en ondersteuning. Dus willen we ook op dit gebied bedrijven triggeren. Met ons netwerk, onze leertrajecten en inspiratiesessies zijn we een prima uithangbord voor het Smart MKB programma. Bovendien zijn we met ons aanbod ook te zien op KennisLokaal van de Rabobank. KennisLokaal is het nieuwe platform waar klanten over uiteenlopende ontwikkelingen kennis kunnen halen en delen.’