Zonnige toekomst voor ‘familiair’ podium De Amer

16 november 2022 12:12

Bij cultureel café De Amer vinden wekelijks kleinschalige concerten plaats. Muziekliefhebbers uit heel Nederland komen graag naar de knusse concertzaal in Amen om te genieten van onder meer singer-songwriters, blues, folk en roots.

De muzikanten op podium De Amer in Amen zijn bijna aan te raken. Velen mengen zich na hun optreden graag even tussen het publiek voor een praatje. Zo stond Douwe Bob er onlangs na afloop gewoon een biertje te tappen voor zijn fans. “De sfeer is bijzonder familiair”, zegt bestuurslid Patrick van Hees. “Dat is voor muziekliefhebbers van heinde en ver de reden om naar onze concerten te komen. Ook artiesten als Spinvis en Pé & Rinus, die normaliter toch voor een aanzienlijk groter publiek spelen, kiezen er vanwege de warme, hartelijke sfeer en het laagdrempelige contact met de fans voor om zich te laten boeken in De Amer.”

De muziekstijlen die er klinken, zijn divers. “Puur, echt en oprecht, met liefde en gevoel gemaakt en wars van pretenties”, schetst Van Hees. Van oudsher ligt de focus er op blues en folk: “Bij het programmeren heeft de mooie muziek altijd voorkeur boven de grote naam. We zitten zeker in een scene, maar de laatste jaren verbreden we onze blik om een wat diverser publiek aan te spreken. Daarom laten we ons meer zien. Zo deden wij in augustus mee aan Preuvenement Assen, de opening van het cultureel seizoen in Drenthe. Op een groot podium was Douwe Bob onze vertegenwoordiger en op een kleiner podium Joost Dijkema.”

Het programma voor dit seizoen laat inderdaad een breed aanbod zien. Zo staan er dit jaar naast singer-songwriter Niels Geusebroek en blueszangeres Elles Bailey ook onder meer de poëtische fanfarepunk van De Kift, Nederlandstalige mariachi van Joris Linssen & Caramba, een solovoorstelling van 'boerenrocker' Hendrik Jan Bökkers en de rock, country, soul en Americana van Nico Dijkshoorn & The Hank Five op het concertprogramma. De Amer wil bovendien muzikaal talent ruimte bieden om podiumervaring op te doen, twee keer per jaar is het podium een avond voor nieuwkomers uit de regio.

Er zijn louter zitconcerten. “De sfeer is familiair, maar juist vanwege die entourage eisen we wel iets van ons publiek. Tijdens de optredens is het zitten, mond dicht, telefoon uit en geen foto’s of video maken. Ook is de bar dicht als de artiest speelt. Natuurlijk mag je wat zeggen als de artiest interactie zoekt, maar verder zijn we hier heel strikt in”, licht Van Hees toe. Het is een gezonde voedingsbodem voor sfeervolle luisterconcerten.

Zo’n honderd concerten vinden er jaarlijks plaats, waarvan tachtig procent onderdak en de rest op het nieuwe buitenpodium. Gemiddeld komen er zo’n 85 bezoekers, wat een prima bezetting is voor een zaal voor maximaal 95 bezoekers. De organisatie draait op 100 vrijwilligers van bestuursleden en klussers tot programmeurs en tekstschrijvers. Al deze mensen zetten zich volledig belangeloos in voor De Amer. Naast stichting De Amer, die de exploitatie van het muziekpodium regelt, is er stichting Vrienden van De Amer met ongeveer duizend leden. Zij betalen contributie en hebben in ruil daarvoor voorrang bij kaartverkoop. De revenuen van deze stichting komen volledig ten goede aan het podium, onder meer voor onderhoud, verbouwen en verduurzaming.

Verduurzaming

Hoge energieprijzen zijn ook voor De Amer een bottleneck. “In coronatijd investeerden we met steun van onder meer de gemeente en de Rabobank in een ventilatiesysteem voor zo schoon mogelijke lucht in de concertzaal. Maar dat kost veel energie, zowel het ventileren als extra verwarmen”, vertelt Van Hees. “Dat verhoogt onze energiekosten.”

Naast concertzaal is De Amer ook pleisterplaats en dorpscafé. In de zomermaanden zijn café en terras meerdere dagen per week open, in de winter enkel het café en alleen in het weekend. En mogelijk gaat het mes zelfs in deze beperkte openingstijden. Want besparen op energieverbruik is noodzaak. Dat gebeurt op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het café minder vaak te openen - wat ook nog eens personeelskosten scheelt - de kachel lager te zetten en te investeren in energiezuiniger apparatuur zoals koelingen. Het ventilatiesysteem is al voorzien van een CO-sensor zodat deze alleen aanslaat als het echt moet. Momenteel zijn er gesprekken gaande met een isolatieadviseur over vervanging en isolatie van het dak. Ook wordt er gewerkt aan het vervangen van de gaskachels in het café en twee cv-ketels door hybride warmtepompen.

Zonnepanelen

Deze oplossingen leiden tot verbruik van minder gas, maar juist meer elektriciteit. Zonnepanelen kunnen dit compenseren, maar dat zou wel een behoorlijke extra investering betekenen. Toen de Rabobank de actie Zonnepanelen op Maatschappelijke Gebouwen bekendmaakte, was het besluit tot deelname dan ook gauw genomen. Of het plan voor 36 panelen zou worden goedgekeurd, was nog even spannend omdat de panelen er niet op het deels rietgedekte dak komen te liggen - dus niet óp het maatschappelijk gebouw - maar op een zonneschans achter het gloednieuwe openluchtpodium met schuur.

De bank ging desondanks akkoord en dus ging het plan van De Amer mee in de stemronde door leden van Rabobank Assen en Noord-Drenthe. Daarbij leek De Amer op voorhand wat in het nadeel ten opzichte van lokaal verenigingsleven. Immers, de schare vrienden en muziekliefhebbers die De Amer een warm hart toedragen, telt hooguit enkele duizenden mensen. Zij wonen ook nog eens verspreid over het hele land, terwijl alleen leden uit de regio mochten stemmen. “Het was natuurlijk prachtig om te horen dat we desondanks bij de drie gelukkigen in de regio Assen en Noord-Drenthe zitten”, reageert Van Hees. “Vele jaren waren we volledig zelfvoorzienend. We werkten zonder steun en subsidies en waren daar maar wat trots op. Voor ons voortbestaan is investeren in ons pand en duurzaamheid essentieel maar die investeringen kunnen we zelf helaas niet volledig ophoesten. Daarom doen wij een beroep op verschillende fondsen en potjes. Deze bijdragen zijn voor ons van levensbelang!”


Tekst: Jan Johan ten Have
Foto: Aernout Steegstra (Rudie Wiersma Fotografie)