Theater. Goed voor elkaar!
Tien theaters in Regio Zwolle, waaronder Veluvine in Nunspeet, gaan samenwerken. Zij presenteren zich voor het eerst gezamenlijk met de campagne ‘Theater. Goed voor elkaar!’.
Veluvine in Nunspeet, Zwolse theaters in Zwolle, de Stadsgehoorzaal in Kampen, Schouwburg Ogterop in Meppel, HOFtheater in Raalte, Theate De Tamboer in Hoogeveen, Rabo Theater De Meenthe in Steenwijk, Theater de Voorveghter in Hardenberg, De Meerpaal in Dronten en Theater ’t Voorhuys in de Noordoostpolder bundelen hun krachten op het gebied van programmering, marketing, techniek en bedrijfsvoering. Dit moet leiden tot meer keuze voor het theaterpubliek en een betere beheersing van de kosten. Met de campagne ‘Theater. Goed voor elkaar!’ wijzen ze de inwoners van Regio Zwolle op hun samenwerking en het plezier van een theaterbezoek.
Vertrouwen en kennisuitwisseling
‘We zijn al meer dan twee jaar met elkaar in gesprek’, vertelt Hannelore Leusink, directeur en programmeur van Veluvine in Nunspeet. Al snel bleek dat er bij iedereen behoefte was aan samenwerken en kennis delen. Het eigen en unieke karakter van ieder theater staat voorop. Er zijn echter voldoende zaken, vooral achter de schermen, waar alle tien de theaters mee te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan ticketsystemen, ICT of theatertechniek. Natuurlijk gingen de gesprekken tussen de theaterdirecteuren in de loop van 2020 ook over de omgang met de coronamaatregelen en de gevolgen daarvan voor de theaters. Er ontstond steeds meer onderling vertrouwen en de kennisuitwisseling ging al snel over tal van onderwerpen. Zo zoeken ook de marketingmedewerkers, programmeurs en technici van de verschillende theaters elkaar nu op. En dat levert goede resultaten op. Het eerste tastbare bewijs daarvan vormt de gezamenlijke campagne ‘Theater. Goed voor elkaar!’.
“Ik zie heel veel kansen, bijvoorbeeld in de programmering”
Leusink is erg blij met de samenwerking. ‘Ik zie heel veel kansen, bijvoorbeeld in de programmering’. Als er meer afstemming komt bij het opstellen van de theaterprogramma’s kan bijvoorbeeld voorkomen worden dat tweetheaters in Regio Zwolle op dezelfde avond een balletvoorstelling programmeren. Daar doe je het publiek en de uitvoerende artiesten geen plezier mee. Veel beter is het om die twee voorstellingen op verschillende momenten in het programma op te nemen. Dit moet er uiteindelijk toe leiden dat bij alle tien theaters de zaalbezetting optimaliseert. Hierdoor hebben de theaters de mogelijkheid om naast een publiekstrekker ook voorstellingen te programmeren van jonge theatermakers of voor een kleiner publiek. Leusink vervolgt: ‘Wat ik zo mooi vind, is de diversiteit. We zijn allemaal verschillend, maar in de basis bieden we hetzelfde: een toneel voor een theatervoorstelling. Het is mooi dat we als relatief klein theater bij dit samenwerkingsverband kunnen aansluiten. Zeker nu, want door corona hebben we het zwaar. Onze inkomsten komen uit de verhuur en horeca. En dat was er afgelopen maanden niet. De samenwerking is voor mij geslaagd als ook het publiek in Regio Zwolle gaat merken dat we samen een afwisselend en prachtig cultureel aanbod bieden.’
Ondersteuning
Bij de ontwikkeling van hun samenwerking krijgen de tien theaters ondersteuning van Creative Works Regio Zwolle. Ook Rabobank is een belangrijke partner in dit geheel. Vrijwel alle theaters hebben wel een relatie met Rabobank, maar dat krijgt nu een meer structurele vorm. Gerard Kok, directeur Coöperatieve Rabobank, ziet in de samenwerking tussen de tien theaters een parallel met de samenwerking binnen Rabobank. ‘Bij Rabobank kijken we ook steeds meer naar een regio als geheel. Wij zetten eveneens onze expertise gezamenlijk in. Onze specialisten zijn niet meer gebonden aan een specifieke bank, maar werken regionaal. Wij delen kennis en netwerk met elkaar. Dat doen de theaters ook. Rabobank ondersteunt ze daarbij. Vroeger waren we vooral sponsor: we leverden een financiële bijdrage. Tegenwoordig zijn we partner, werken we samen. Dat past ook heel goed bij onze coöperatieve gedachte: samen werken aan oplossingen die goed zijn voor de klant, de buurt en de regio. De theaters maken gebruik van ons netwerk en expertise. In dit geval zetten we een procesbegeleider annex verandercoach in die heel veel kennis heeft over brede vormen van samenwerking.’
Cultuur hoort bij een duurzame samenleving
Kok vindt dat de ondersteuning van de tien theaters past bij de filosofie van Rabobank: ‘Growing a better world together.’ ‘Alle elementen komen in deze samenwerking bij elkaar: wij vinden als Rabobank dat we lokale gemeenschappen moeten ondersteunen bij duurzame groei, innovatie en verduurzaming. Een theater heeft in een stad of dorp een belangrijke gemeenschappelijke rol: het verbindt, biedt ruimte voor ontwikkeling en brengt ontspanning en afleiding. Met een betere wereld bedoelen we bij Rabobank ook een wereld waarin men financieel gezond is. Dat geldt voor mensen, voor bedrijven en dus ook voor theaters. Door samen te werken en de handen ineen te slaan, krijg je veel meer voor elkaar. Hierbij moet je elkaar ook wat gunnen. Ik heb gemerkt dat dit bij de theaters het geval is. Daardoor is er straks een theateraanbod dat past bij de inwoners van Regio Zwolle.’