Een nieuw sponsorbeleid voor Almere Pioneers
Wanneer het aan de basis schort, is grote groei niet mogelijk. Dat was de conclusie die Rinus Balvert, oud-voorzitter van basketbalvereniging Almere Pioneers in 2019 trok, vlak voor hij zich bij Rabobank Almere meldde. De club had mooie ambities, maar om die te realiseren moest er eerst gewerkt worden aan een fundamentele verandering binnen de organisatie van de club.
Een goede reden om de Almere Pioneers in datzelfde jaar aan te melden voor de verenigingsondersteuning van Rabo ClubSupport en te werken aan een nieuw sponsorbeleid.
Structureel beleid
In augustus 2019 konden de Almere Pioneers van start met Rabo ClubSupport. Een traject waarmee Rabobank Almere lokale clubs ondersteunt met specifieke hulpvragen en zo bijdraagt aan een rijkere en sterkere toekomst van de sport. Volgens Rinus Balvert, oud-voorzitter van Almere Pioneers, was de hulp van harte welkom. Tijdens zijn voorzitterschap stuitte hij op een wankel beleid, wat verdere groei van de club tegenhield: “Sponsoring was iets wat ons als het ware overkwam. Dat kwam niet alleen door de ontbrekende middelen en materialen, maar ook door een tekort aan mankracht. Er waren niet genoeg vrijwilligers die hier aandacht aan wilden besteden of tijd voor hadden. Een gestructureerde aanpak was er niet.”
“Zodra er reuring is en er mooie plannen worden gemaakt, willen mensen graag helpen”
Vanuit Rabobank Almere werd Peter van Baak, eigenaar en medeoprichter van Sponsorvisie, ingeroepen als sponsorspecialist. Van Baak is samen met het bestuur direct gestart met het opzetten van een sponsorcommissie om zo het beleid verder uit te kunnen werken. Tot grote verbazing van Balvert meldden zich ook veel nieuwe vrijwilligers. “Dat gaf een enorm positieve boost. Zodra er reuring is en er mooie plannen worden gemaakt, willen mensen graag helpen.” Met de nieuwe commissie was de basis van het sponsorbeleid gevormd. Van Baak: “Vanuit mijn expertise heb ik ideeën aangeleverd waar ze mee konden beginnen. Er was bijvoorbeeld geen prijslijst, geen brochure, geen inzicht in de club en mogelijke sponsoren in het netwerk – ja, waar begin je dan? De lijst diende als startpunt voor de verdere uitwerking van het sponsorbeleid. Ik heb de groep op weg geholpen, maar uiteindelijk heeft de club zelf gekozen welke richting ze op wilden gaan en waar ze energie in wilde steken.”
Werven met een goed gevoel
Zo’n anderhalf jaar later heeft de club veel resultaten geboekt. “Niet alleen in de basis, zoals sponsorpakketten, maar bijvoorbeeld ook LinkedIn-analyses en een crowdfundingactie. Het beleid staat en we hebben samen in een korte tijd redelijk veel kunnen opleveren.” Maar het is nog even wachten op de resultaten, vertelt Paul Wierenga, die tijdens het traject het voorzittersstokje heeft overgenomen van voorganger Balvert.
“Het beleid staat en we hebben samen in een korte tijd veel kunnen opleveren”
Door het coronavirus is het daadwekelijk vinden van sponsors lastiger dan normaal. Van Baak: “Veel bedrijven hebben het zwaar en dan staat sponsoring van sportverenigingen onder druk. Maar, ook als bedrijven wél kunnen sponsoren, moet de club er een goed gevoel bij hebben om hen hiervoor te vragen. Je kan pas succesvol werven als je de juiste mensen in de juiste tijd benaderd.” Uiteindelijk heeft de club gekozen om het werkelijke wervingsproces, met een enkele uitzondering binnen de ledenkring, door te schuiven. Van Baak blijft ook nog aangehaakt. “Ik vind het belangrijk om resultaat te zien. Uiteindelijk is meetbaar resultaat ook de reden dat ik een sportclub help. Dat is de reden dat ik ook nog zal ondersteunen bij het opzetten van een crowdfundingcampagne.”
Succes in alle lagen van de club
Desondanks is Almere Pioneers al te spreken over de positieve resultaten naar aanleiding van de hulp vanuit Rabo ClubSupport. Wierenga: “Succes heeft vele vrienden en er is, tot onze verbazing, niet alleen resultaat geboekt binnen het sponsorbeleid maar in alle lagen van de club.” Tijdens het traject heeft Almere Pioneers ook veel nieuwe vrijwilligers voor andere commissies weten te winnen. “Als je ergens met elkaar voor gaat, neem je mensen mee in je enthousiasme. Zo hebben ook, buiten de sponsorcommissie om, veel leden aangegeven iets te willen betekenen voor de club.” Een duidelijke verandering dus, maar ook een leerpunt, vertelt Balvert: “Mensen zijn vaak bang dat een vrijwilligersfunctie een dagtaak bevat en daardoor vervolgens niet aangeven dat ze willen of kunnen helpen. Als je de taken verdeelt zijn er binnen de club veel schouders om de lasten te dragen.” Wierenga vult aan: “We hebben op deze manier veel terrein gewonnen binnen onze club. Rabo ClubSupport heeft ons echt geholpen met een duw in de goede richting. Het begin is gemaakt en nu is het aan ons om door te pakken.”