Autobedrijf Groet - pionier in elektrische mobiliteit
Bij Groet Autobedrijven draait alles om rijplezier. En die visie onderbouwen ze bij het familiebedrijf door een flinke dosis vakmanschap, kennis en ervaring. Maar vooral door lef en de wil om altijd voorop te lopen. Vader Jan Groet, zoon Arjan Groet en Dennis Ooteman van Rabobank nemen ons mee in hoe ze dat doen.

De autobranche ontwikkelt zich razendsnel, vooral door de opkomst van elektrische voertuigen. Dennis: “Bij Rabobank merken we dat netcongestie steeds vaker leidt tot vragen over batterijopslag. Tijdens de door ons georganiseerde masterclass over het onderwerp vroeg ik Jan en Arjan hun ervaringen te delen. Hun verhaal is een prachtig voorbeeld van ondernemerschap dat bijdraagt aan de energietransitie, iets waar wij ondernemingen graag bij ondersteunen.”
Expertise delen
Tijdens die bijeenkomst viel het Arjan op hoeveel collega-ondernemers met zorgen zaten: over de netcongestie (overbelasting van het elektriciteitsnet), maar ook over de investering en de verzekeringen. “Die beren op de weg zien wij eigenlijk niet. We vinden het daarom juist belangrijk om onze ervaringen te delen. Sinds 1977 verkopen wij nieuwe en gebruikte auto’s, met focus op Peugeot, Hyundai, Opel en Mazda. Ook hebben we op ons 6500m2 grote terrein, wat we in 2017 heel duurzaam en inclusief zonnepanelen hebben gebouwd, een Profile Tyrecentre. In 2023 hebben we daar een groot laadplein aan toegevoegd, als -voor ons- logisch gevolg van de toenemende populariteit van elektrische modellen, zoals de Hyundai Kona en Peugeots E-208 en E-2008. We hadden die ruimte toch, en we zitten aan de doorgaande weg, dat kan je maar beter goed benutten.”
Pionieren met gezond verstand
Jan: “Hoewel we tijdig met Liander overlegd hadden, kregen we kort na oplevering van het laadplein te maken met een transportbeperking die wel tot 2035 kan duren. Stilzitten was geen optie, dus installeerden we twee batterijpakketten van in totaal 465kW. Daarmee kunnen we zelf energie opslaan en het laadplein blijven faciliteren. Ik ben ooit met een benzinepomp begonnen, dus ik weet heel goed dat mensen rijden ‘op de prijs’. Als de benzine vroeger ergens een cent goedkoper was, reden klanten naar de concurrent. Dat principe geldt nog steeds, en daarom houden we onze ogen en oren goed open als het om laadtarieven in de omgeving gaat. Ik ben geen ondernemer geworden om op mijn handen te zitten en niets te leren, dus ik heb me helemaal verdiept in alles wat met opwekken, leveren en opslaan van energie te maken heeft. Het aanbod aanpassen aan de vraag is, mede door ons Energie Management Systeem, een hele interessante bezigheid. Energie op goedkopere momenten inkopen en opslaan en die op een ander moment verkopen werkt verrassend goed. Uiteraard zetten we onze huidige zonnepanelen in, en is er ruimte voor uitbreiding. Met onze twaalf reguliere laadpunten van 11Kw en twee snelladers van 60 Kw leveren we een belangrijke bijdrage aan de laadinfrastructuur in de regio. Ik wil alleen nog graag een aantal lantaarnpalen laten plaatsen, zodat het in de avond een nog veiligere plek is. Zo blijven we pionieren!”