De geur van goede samenwerking

17 september 2025 17:41

Via een bescheiden webshop lanceerde Janna Bron uit Blokker in 2021 B&B Italiaans Wasparfum. Het was een begin van een waar ondernemersavontuur: binnen enkele jaren veroverde het merk de markt. De onderneming maakt zich op voor verdere uitbreiding, ondersteund door Rabobank.

Italiaans wasparfum

‘Enkele jaren geleden kwam ik bij toeval in aanraking met het fenomeen wasparfum,’ vertelt Janna Bron (39). ‘Ik gebruikte het en was meteen onder de indruk van de langdurige, intense geurbeleving. Tegelijkertijd zag ik als ondernemer kansen om dit product, dat destijds vrijwel onbekend was, in de markt te zetten. Ik vertrok naar Italië, een land met een rijke parfumgeschiedenis. Daar bezocht ik verschillende fabrieken. Uiteindelijk vond ik de juiste formule, bij een innovatieve fabriek die staat voor duurzaamheid en een goed werkgeverschap. Die zaken vind ik heel belangrijk.’

Geur en frisheid

Het begon met twee geuren wasparfum: witte musk en katoen. De verkoop nam een vlucht en al snel kwamen de geuren lotus en lavendel erbij, gevolgd door amber en argan. Janna: ‘Vervolgens toonden diverse winkels interesse, zoals modezaken, kapsalons en nagelstudio’s. Het ging snel. Binnen een jaar steeg het aantal verkooppunten naar vijfhonderd.’ Die groei werd nog eens versterkt door het feit dat veel klanten B&B Italiaans Wasparfum trouw bleven. Wat volgens Janna ook te verklaren is: ‘De geur en frisheid die het parfum aan je wasgoed geeft, wil je nooit meer kwijt.’ Verschillende webshops en twee landelijke drogisterijketens besloten de producten op te nemen in het assortiment. Ook een supermarktketen toonde interesse. ‘Op dat moment ging er door me heen: dat is goed nieuws, maar hier heb ik de voorraad niet voor. Dat was het moment dat ik contact zocht met Rabobank.’

Meer voorraad

‘In het eerste gesprek met de accountant van B&B Italiaans Wasparfum was mijn interesse meteen gewekt,’ vertelt Adviseur MKB Herman Meijer. ‘Het is mooi om betrokken te worden bij het verder in de markt zetten van iets heel nieuws, een merk dat het levenslicht zag in onze eigen regio. We waren als bank onder de indruk van de groeispurt die de onderneming heeft gemaakt en van de prognoses, die aangaven dat er steeds meer voorraad nodig is. Samen hebben we ervoor gezorgd er voldoende financiële ruimte is om te blijven groeien, nu en in de toekomst.’ Janna voegt daar aan toe: ‘Herman is enthousiast, oplossingsgericht en denkt met ons mee. Die samenwerking is heel prettig.’

Warehousing en logistiek

Aanvankelijk regelde Janna de distributie van haar producten zelf, maar sinds enige tijd worden de complete warehousing en logistiek verzorgd door een bedrijf in Rotterdam. Naast Janna’s echtgenoot Sjors Bron heeft inmiddels ook accountant Paul Letschert zich bij het bedrijf aangesloten. Verder is het assortiment uitgebreid met een Italiaans wasmiddel en een Italiaans Opfrissertje, voor onder meer kleding en interieur. Ook worden drie limited editions van de wasparfum gelanceerd.

Wat is de kracht van geur? Janna: ‘Geuren kunnen herinneringen oproepen en je in een bepaalde stemming brengen. Zo staat amber voor genegenheid en warmte, heeft lavendel een kalmerende en ontspannen werking en staat witte musk voor pure frisheid.’ Ze voegt daar direct aan toe dat we ook de kracht van het wasparfum zelf niet mogen onderschatten: ‘Als je het wasgoed een jaar in de kast laat liggen, ruikt het nog steeds heerlijk.’

Hoewel verdere groei en uitbreiding richting het buitenland voor komende jaren hoog op de agenda staan, blijft ondernemer Janna Bron de West-Friese nuchterheid zelve: ‘Als ik de wasparfums in de winkel zie liggen, denk ik vaak: die meid heeft het goed gedaan. Dan besef ik ineens dat ik die meid ben. Dat blijft een vreemde gewaarwording.’