Cijfers zijn zilver, vertrouwen is geld

19 december 2022 17:26

Ondernemen en vertrouwen hebben gaan hand in hand. Dat zien ze bij Rabobank en bij Slagerij Gelderblom in Montfoort. Rabobank steunt jonge slager Henk de Bruijn in zijn eerste stap naar zelfstandig ondernemerschap. Zijn lef en creativiteit wekt bewondering op bij de bank. ‘Hij doet het buitengewoon goed.’

Toen Henk als elfjarige begon in de spoelkeuken van de slagerij, zag slager Jos Gelderblom meteen dat Henk “het in zich had”. ‘Hij blonk daar al uit in managen en delegeren.’ Acht jaar later al nam Henk de slagerij over van Jos. Kaneshka Burhan, adviseur MKB bij Rabobank, begeleidde de twee hierbij. Jos: ‘Hier komt alles samen. Ik ben zeventien jaar geleden begonnen als ondernemer, met ondersteuning vanuit Rabobank. Tegenwoordig begeleid ik vanuit de franchiseformule Gelderblom Slagers, jonge ondernemers als Henk. Om mijn volgende stap, en de overname van de winkel door Henk mogelijk te maken, hebben we weer intensief contact met Rabobank gehad. Zij zijn in mijn beleving de beste bank om die stap mee te maken. Ze kijken naar het brede plaatje en de voorstellen van de bank zijn weloverwogen, daar kunnen we verder mee.’

Kaneshka gaat verder: ‘Aan de vooravond van zo’n overname gaan we met elkaar in gesprek. We schetsen de plannen en formuleren de doelen. Het is belangrijk dat alle partijen weten welke richting we op gaan.’ Om een jonge ondernemer als Henk – ondertussen 22 jaar op de teller – te helpen aan een passende financiering kijkt Rabobank uiteraard naar de cijfers en de prognose. Er zijn bepaalde normen die ze terug willen zien. Komt een ondernemer daar onder, of juist boven, dan gaan ze daarover met elkaar in gesprek. ‘Maar het grootste deel bepalen we vanuit het onderbuikgevoel, het vertrouwen dat een ondernemer je geeft’, legt Kaneshka uit. ‘Dat is niet in cijfers of competenties uit te drukken. Bij Henk wist ik meteen dat hij veel potentie heeft.’

“Henk was net begonnen en moest zich meteen bewijzen”

Stoepkrijt

Henk nam de slagerij over per 1 januari 2020. Inderdaad, drie maanden voor de eerste coronalockdown. Kaneshka hield zijn hart vast. ‘Als het met Henk maar goed gaat, dacht ik. Weet je wat het is? Als doorgewinterde ondernemer vind je je weg wel. Maar Henk was net begonnen en moest zich meteen bewijzen.’ En wat dacht Henk? ‘In het begin wist niemand waar het naartoe ging. Op een gegeven moment waren in België alleen nog de supermarkten open. Daar schrok ik wel van.’ Maar er breekt een bijzonder goede tijd aan voor de versspeciaalzaken. Terwijl de horeca dicht is, geven consumenten hun geld graag uit in slagerijen, groentewinkels en bakkerijen. ‘Het is bij ons geëxplodeerd!’

Kaneshka spreekt met bewondering over de wijze waarop Henk zich in de onzekere tijd toonde als ondernemer. Hij noemt een voorbeeld: ‘Henk wachtte niet af, maar ondernam snel actie en richtte een social media-campagne op. Iedere klant kreeg een doosje stoepkrijt mee van Henk of zijn collega’s.

“Dit geeft het wauw-gevoel waarvan je hoopt dat het uitkomt”

In die tijd moest je klanten een drempel over helpen om weer naar je winkel te komen. Hij bedacht er nog een hele actie omheen ook: wie de leukste stoepkrijttekening op social media postte kreeg een leuke prijs. Mijn eigen kinderen hebben het er nog steeds over. Het klinkt heel simpel, maar dit geeft het wauw-gevoel waarvan je hoopt dat het uitkomt.’

Henk – een nuchtere jongen – vindt het allemaal zo bijzonder niet. Hij doet gewoon wat goed voelt, legt hij uit. ‘Maar misschien is juist dat het succes. Ik bedenk een actie als met het stoepkrijt niet als marketingactie. Ik doe het omdat ik het leuk vind. Dat is dan ook weer het onderbuikgevoel.’ Kaneshka weet wel waarmee Henk het verschil maakt. ‘Hij creëert een bepaalde ambiance, het is een soort familiegevoel. Dat geeft vertrouwen; aan klanten én aan ons als bank.’

Verkocht

‘Henk, hoe vind je het om nu “de baas” te zijn?’, vraagt Kaneshka zich af. ‘Je hebt de slagerij tenslotte niet van de eerste de beste overgenomen.’ Henk herinnert zich niet één vast moment waarop hij ineens alle taken van Jos overnam. ‘Het verliep heel soepel. Jos werkte al een tijdje minder en we hadden afgesproken dat hij het eerste jaar nog een aantal dagen per week meedraaide in de winkel. Het ging allemaal vanzelf.’ Jos weet nog dat hij negen maanden na de overname in de slagerij stond toen een klant hem vroeg waarom hij Jos nog zo weinig zag. ‘Hij had niet in de gaten dat ik de zaak had verkocht. Dat geeft wel aan hoe goed het allemaal loopt onder de hoede van Henk.’

Op dit moment hebben Henk en Kaneshka niet zoveel contact en dat is een goed teken, vinden beide heren. ‘Er is een band van vertrouwen en Henk weet ons te vinden als het nodig is’, bevestigt de Adviseur MKB. Maar Jos en Henk verwachten dat er nog wel meer in het vat zit. Ze zijn allebei benieuwd wat de toekomst in petto heeft voor hen als ondernemers. ‘We zullen de Rabobank absoluut betrekken bij onze volgende stappen.’

Bron: OnderNamen

https://ondernamen.nl/magazines/lopikerwaard-winter-2022/