De gezondheidszorg toegankelijk houden

14 december 2023 16:22

Tandarts Tuncay Kalelioğlu kreeg afgelopen zomer de kans van zijn leven. Hij kon een vrijwel nieuwe en zo goed als instapklare tandartsenpraktijk in Utrecht overnemen. Met hulp van de Rabobank kon hij zijn droom verwezenlijken.

tandarts mn

De praktijk ligt aan het kruispunt tussen het Westplein en de Vleutenseweg, één van de drukste verkeerspunten van Utrecht, en vlak naast de bekende Ulu Camii moskee. Het was juist deze moskee die Tuncay het gevoel gaf dat hij deze kans niet kon laten liggen. ‘Ik kom oorspronkelijk uit Bursa, een stad in Turkije, en onze grootste moskee daar heeft dezelfde naam. Vandaar dat ik dacht: misschien is het een teken.’ Uiteraard was dat niet de enige reden waarom Tuncay er potentie in zag. ‘Het was ten eerste helemaal nieuw en kant-en-klaar, wat heel fijn is voor een tandarts. Bovendien ben ik heel erg gecharmeerd van Utrecht, ook al woon ik in Den Haag. Het is een zichtlocatie en de populatie hier in Lombok is heel divers. Ik was al drie jaar op zoek naar een eigen plek en dit was de beste plek die ik ben tegengekomen.’

Vakbekwaam

Ook als mogelijke financierder zag Rabobank Utrecht, dat de gezondheidszorg de laatste jaren steeds nadrukkelijker als propositie heeft, de potentie. ‘De gezondheidszorg staat onder druk, alles wordt duurder en er is een tekort aan specialisten’, zegt adviseur Kaneshka Burhan, die het contact met Tuncay en zijn intermediair onderhield. ‘Als bank zijn we constant bezig hoe we met innovatie of verandering de zorg betaalbaar en toegankelijk kunnen houden en hoe we daaraan kunnen bijdragen. Mensen als Tuncay zijn daarbij heel belangrijk, er is ook in Utrecht een tekort aan tandartsen. Het was dus niet de vraag óf maar hóe ik hem kon helpen. Daarnaast kijk je natuurlijk naar de vakbekwaamheid van een tandarts, en die staat bij Tuncay buiten kijf. Hij heeft in Turkije jarenlang een eigen praktijk gehad en werkte zowel voor de “rich en famous” als in kleine dorpjes en bij de militairen. Hij heeft een grote intrinsieke motivatie om iemand met een mooie glimlach de deur uit te laten lopen én de tijd te nemen voor zijn klanten. Daarnaast kan hij ook een maatschappelijke rol vervullen in de diverse samenleving van Lombok. Ik wilde dan ook graag een stapje extra doen voor Tuncay.’

Buiten de gebaande paden

Dat betekende dat Kaneshka buiten de bestaande kaders moest denken. ‘Ik heb goed naar zijn wensen geluisterd. Tuncay wilde graag zo snel mogelijk aan de slag en dus snel beschikking hebben over het geld. Het was fijn om korte lijnen te hebben met Tuncay. We zijn in mei in contact gekomen, en in juli was alles rond, ondanks de zomervakantie. Het leek wel alsof iedereen er constant mee bezig was. Tuncay waardeerde het dat ik ook ’s avonds nog dingen regelde. We hadden intensief contact maar omdat we zoveel dingen van tevoren al hadden getoetst – zijn achtergrond, specialisme, het demografische gebied – ging het allemaal heel ontspannen.’

‘Het aanbod van Rabobank was niet per se anders dan die van een andere bank, maar we hadden een goed gevoel bij de manier waarop Kaneshka zichzelf presenteerde en de bereidheid om met ons mee te denken’, aldus Tuncay. ‘Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt om de praktijk over te nemen, wil je ook snel aan de slag. Dat voelde Kaneshka goed aan.’

Tuncay heeft veel zin om zijn praktijk vorm te gaan geven. Hij gaat in elk geval samenwerken met zijn beste vriend, die implantoloog en kaakchirurg is en zoekt nog meer tandartsen om aan zijn team toe te voegen. ‘Een stabiel team is essentieel voor een tandarts, zeker voor een angsttandarts. Ik ga nu eerst de tijd nemen om dat goed neer te zetten, maar heb gelukkig al wat mensen die hier graag zouden willen werken.’ Kaneshka: ‘Ik denk dat Tuncay hier een mooie klantenkring kan opbouwen. Er zit iets verderop een tandarts – eveneens linkshandig en eveneens angsttandarts – die richting zijn pensioen gaat werken. Hij heeft een deel van zijn klanten al doorverwezen naar Tuncay. Ik denk dat hij ook een fijne tandarts kan zijn voor de allochtone bevolking, met name voor oudere patiënten van Turkse komaf. Hij kan goed met ze communiceren en heeft daardoor ook beter filteren wat er speelt.’

In principe heeft Tuncay de bank niet meer nodig, maar de kans is groot dat het contact blijft. Kaneshka: ‘Ik heb tegen hem gezegd: je hebt mijn nummer en mag altijd bellen. Ook mijn service-collega’s staan klaar als hij bijvoorbeeld zijn betalingsverkeer anders wil regelen, een incassocontract wil of iets anders nodig heeft. En ik woon hier zelf in de buurt, dus loop nog wel eens binnen. Wie weet word ik wel patiënt hier!’


Bron: OnderNamen