DigiMaatje bracht Ank zelfvertrouwen om digitaal aan de slag te gaan

11 april 2024 18:13

Vorig jaar startte op Goeree-Overflakkee het project DigiMaatjes. Vanuit deze samenwerking tussen Rabobank Zuid-Hollandse Eilanden en Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta krijgt iemand een maatje ter ondersteuning om digitaal vaardiger te worden. Ank Nuis twijfelde geen moment en greep de telefoon.

DigiMaatje Ank

Grondig spijt

‘Ik was totaal in paniek’, begint Ank haar verhaal. ‘Ik was pas verhuisd en moest zó veel regelen, en ja, alles digitaal. Voor het eerst had ik er grondig spijt van dat ik nooit was aangehaakt. Ik was doodsbang om op een knop te drukken. Gaat het niet fout? Maak ik niks kapot? In mijn wanhoop had ik wel naar de hoogste baas van Rabobank willen bellen: kunnen jullie alsjeblieft iets voor me doen? Juist toen sloeg ik de lokale krant open en daar stond het. Het artikel over DigiMaatjes. Zeven medewerksters van de Rabobank, die mensen zoals ik te hulp schieten. Hoe is het mogelijk, hè?’ Het beeldbelgesprek via Teams voelt alsof we met elkaar aan de keukentafel zitten. Ank verzucht, uit de grond van haar hart: ‘Dat na mijn aanmelding Jeanine op mijn pad kwam, is het beste wat me is overkomen afgelopen jaar.’

Tientallen aanmeldingen

Jeanine van der Veer-van Eck, adviseur particulieren bij Rabobank, twijfelde er geen moment aan om aan te haken. ‘Bij de presentatie stak ik net als een kind mijn vinger in de lucht: ik doe mee!’, lacht ze. Samen met zes collega’s uit het team Middelharnis zag ze vanaf de lancering tientallen aanmeldingen binnenstromen. ‘Na een leertraject vanuit het DigiTaalhuis werden we gekoppeld aan hulpvragers. We spreken af in de bibliotheek of op ons bankkantoor. In maximaal tien sessies helpen we de mensen zo op weg, dat ze meer zelfvertrouwen krijgen en zelfstandig verder kunnen.’

Omkijken naar elkaar

‘Ik begrijp heel goed dat het spannend is’, gaat Jeanine verder. ‘Een DigiD aanmaken, formulieren invullen, apps installeren, wachtwoorden, privacybeleid, er komt zoveel op iemand af. Langzaam maar zeker raken mensen ermee vertrouwd. Het is geweldig dat we dit als bank doen. Ik denk dat het precies weergeeft waarom ikzelf veertien jaar geleden mijn hart heb verpand aan Rabobank: de saamhorigheid, het omkijken naar elkaar, dat gaat nooit weg. Dat is en blijft het fundament.’

Aanrader voor iedereen

‘Jeanine zorgde ervoor dat ik me niet hoefde te schamen dat ik het niet begreep’, zegt Ank. ‘Ze vroeg me: wat wil je leren? Veel had met de verhuizing te maken. Ik kan nu bijvoorbeeld zelf online een bestelling plaatsen. En mijn bankzaken regelen. Ik voel me ook veel meer betrokken bij alles wat er in de wereld speelt. En ik ben gek op Google. Ik zoek voortdurend naar uitleg. Me vertrouwd weten met mijn tablet, het is zo’n verrijking van mijn leven. Ik raad het iedereen aan: ga naar de bieb en vraag de hulp van een DigiMaatje.’

Aanmelden kan bij het Taalhuis van de bibliotheek: bel of app naar 06 - 33 92 06 00, stuur een e-mailbericht naar digitaalhuis-go@bzhd.nl of ga langs bij een van de vestigingen van de bibliotheek.