Ondernemer van de Maand: Marc Steevens van SRGI

22 juni 2023 13:11

De koekjes, chocola en snoep bij onder andere de Action en Kruidvat: ze liggen er door het werk van SRG International uit Oud-Gastel. Het bedrijf is een wereldwijde distributie- en ontwikkelingspartner voor de belangrijkste zoetwaren- en voedingsmerken. De kunst van het vak? ‘Goede relaties, veel kennis van de markt en blijven inspelen op trends’, zegt mede-eigenaar en onze Ondernemer van de Maand Marc Steevens.

Wat in 1982 begon met een marktkraam van de oprichter, is nu het internationale bedrijf van Marc Steevens en zijn compagnons Marc-Jan Uithol en Melik Bektas. Het team van 115 vaste werknemers en dagelijks zo’n 120 inleenkrachten levert A-merk zoetwaren en voedingsproducten in 63 landen. ‘Wij zijn de brug tussen de producenten en internationale retailers. We kopen in bulk in, slaan op, pakken om, labelen en distribueren naar grotere non-food retailketens. Daarnaast bieden we aanvullende diensten als marketing & commerce en kwaliteit & klantenservice.’

Dynamisch vak

SRGI is marktleider binnen Europa en opereert in een nichemarkt. ‘Zoetwaren en voedingsmiddelen’ behoren niet bij de corebusiness van onze klanten. Maar mooie aanbiedingen met A-merken leveren wel marge en trekken extra klanten. Wij bieden non-food retailers dus vooral aanvullende verkoopkansen. Dat kunnen wij omdat we veel tijd investeren in goede relaties met de fabrikanten van de A-merken zoetwaren en voedingsmiddelen. Ook voor hen regelen we de zaken goed. We kennen de markt als geen ander en zijn voortdurend bezig met het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod. Een heel dynamisch vak dus’, vertelt Marc.

Groeikansen

De laatste jaren breidde SRGI haar internationale afzetmarkt flink uit en het einde van de ambities is nog niet in zicht. ‘Sinds vorig jaar zijn we bijvoorbeeld distributeur van Hersey, een van de grootste chocoladeproducten ter wereld. Zij zijn groot in de Verenigde Staten, maar op dit continent nog nauwelijks aanwezig. Wij gaan hun merken distribueren en daar verwachten we veel van. Veel mensen herkennen die merken namelijk al via de Amerikaanse trends op tv en social media. Een andere voor ons belangrijke trend is de inflatie. Door de gestegen prijzen kiezen mensen vaker voor winkels waar producten vaak in de actie zijn. Ook dat biedt voor ons groeikansen.’

Volledig vertrouwen

SRGI is er klaar voor, zeker nu ze sinds 2019 werken vanuit een nieuw hoofdkantoor met logistieke faciliteiten in Oud-Gastel. ‘Een stap die mede mogelijk werd gemaakt door de financiering van Rabobank. Een logische keuze, want Rabobank is al lang onze huisbankier. Onze verzekeringen, financieringen, internationaal en nationaal betalingsverkeer en leaseactiviteiten lopen er allemaal. Dat heeft ook te maken met de goede relatie die we hebben met ons eerste aanspreekpunt William Heeren. We vertrouwen hem volledig. We waarderen ook dat Rabobank steeds probeert nieuwe contacten en verbindingen te leggen in de foodwereld. Zo is er elk jaar een groot landelijk Rabobank foodevent dat wij graag bezoeken.’

Niet moeten, maar willen

Marc herkent bij Rabobank de duurzame blik op de toekomst. ‘Ook wij zijn daar al jaren mee bezig in onze eigen bedrijfsvoering. De komende tijd gaan we daarin nog een stap verder. Via een CO₂-ladder willen we de CO₂-uitstoot in ons hele proces inventariseren en verminderen. Daarover gaan we ook in gesprek met leveranciers als transporteurs en maken we afspraken. Veel van onze producenten en afnemers zijn daar al mee bezig, wij willen daar zeker niet bij achterblijven. Want het hoort bij de verantwoordelijkheid die je als bedrijf en als mensen moet nemen. Voor ons is dat geen moeten, het is een willen.’