Dik tevreden over de goede service

23 juni 2023 11:01

Van leerling timmerman tot eigenaar/directeur van Bouwbedrijf Bekman aan de Pannekoekdijk in Erica: dat is in één zin de carrière van Martein Speller.

Van leerling timmerman tot eigenaar/directeur van Bouwbedrijf Bekman aan de Pannekoekdijk in Erica: dat is in één zin de carrière van Martein Speller.

Het oorspronkelijke familiebedrijf Bekman werd opgericht in 1924, met als specialisatie restauratie en renovatie. Nu doet het bedrijf vooral nieuwbouw, verbouw en onderhoud. Ruim 80% van de ordeportefeuille bestaat uit klanten uit de zakelijke markt, grotendeels binnen de gemeente Emmen. De bouw van particuliere woningen in het luxe segment heeft een kleiner aandeel.
De Klazienavener Speller kwam in 1994 in dienst, in 2014 nam hij het bedrijf over samen met een partner en hij is sinds 2019 de enige eigenaar.

Vanaf 2021 bracht hij al zijn verzekeringen onder bij zijn Rabobank.

“Verzuimrisico kan dan wel serieus aan de orde komen”

Bewustwording en verzuimrisico

Speller vond de Rabobank ten tijde van de bedrijfsovername nog wel ‘extreem voorzichtig’ bij de gevraagde financiering, maar uiteindelijk is er een goede relatie ontstaan.
‘Van timmerman tot manager, mijn werk is wel héél iets anders geworden, hoewel ik nog steeds graag in de werkplaats kom.’ Hij heeft een ploeg van 30 mannen en één vrouw – echtgenote Carla - aan het werk. ‘Dat is echt een topclub, met enorm goede en zelfstandige vakkrachten. Maar verzuimrisico kan dan wel serieus aan de orde komen.’


Zijn verzekeringen liepen eerst bij verschillende partijen. ‘Dat was duur en onoverzichtelijk. Dus toen verzekeringsadviseur Leroy Harms van de Rabobank in 2021 kwam met een stevig onderbouwd voorstel tot oversluiten leek me dat een mooie deal. Betere dekking, aantrekkelijke tarieven en vooral goede service!’


Harms: ‘Het is altijd goed om verzekeringen regelmatig samen tegen het licht te houden, het risicolandschap verandert steeds. Brand, aansprakelijkheid, maar ook nu cybersecurity – daar moet je met elkaar over in gesprek blijven. Het gaat écht om bewustwording. Niet elke ondernemer realiseert zich dat een zieke werknemer zo maar € 250 per dag kan kosten. Dat is een serieuze bedreiging voor een onderneming.’

“Wat je aan de voorkant kunt oplossen, hoef je achteraf niet of minder te repareren”

Positief verrast

Eerder dan gehoopt moest het bedrijf al gebruik maken van de verzekering. ‘Helaas hebben een paar van mijn werknemers afgelopen jaren regelmatig met langdurige uitval te maken gekregen, dat overigens niet met het werk zelf te maken had. Hoewel ik me realiseer dat werk in onze branche zwaar werk is, met weer extra risico’s.’
Speller: ‘Ik ben dik tevreden over de uitkering maar ook vooral over de begeleiding. Ik ben positief verrast hoe ze het oppakken en meedenken. Ze houden contact, er is duidelijke communicatie. Daar heb ik echt wat aan.’

Harms vult nog aan: ‘Preventie en het voorkomen van schades is belangrijk, daar moet je mee beginnen. Wat je aan de voorkant kunt oplossen, hoef je achteraf niet of minder te repareren. En daar heb je dan ook weer verzekeringen voor.’
Speller: ‘Je verzekert wat je zelf niet kunt betalen. En voor die zekerheid moet je flink betalen. Maar ik ben er nu erg blij mee!’