Samen voor cultuur: Rabobank Utrecht nieuwe partner NFF
Van 26 september tot en met 3 oktober rolde het Nederlands Film Festival (NFF) voor de 45e keer de rode loper uit in Utrecht. En dit jaar is Rabobank Utrecht voor het eerst partner van het festival. ‘We voelen ons gesteund.’

‘Eigenlijk is het NFF altijd op zoek naar nieuwe partners’, vertelt Marjolijn Bronkhuyzen, zakelijk directeur van het NFF. ‘Maar toen vorig jaar bekend werd dat we de komende vier jaar geen subsidie krijgen van de gemeente Utrecht, werd het wel wat urgenter.’ Daarom is ze extra blij met de steun die het NFF krijgt vanuit Rabobank Utrecht. ‘Natuurlijk: we hebben het geld nodig. Maar het geeft ook vertrouwen als een grote Utrechtse bank zich aan je verbindt. We voelen ons erg gesteund, en dat is minstens zo belangrijk.’
Twee jaar samenwerken
De samenwerking is gelijk voor twee jaar vastgelegd. Zowel voor de aanstaande 45 jubileumeditie als die van volgend jaar. ‘Een blijk van vertrouwen en toewijding’, vindt Marjolijn. ‘En het biedt ruimte om samen verder te kunnen bouwen. Het eerste jaar is vaak toch een beetje aftasten. Het jaar daarna weet je wat je aan elkaar hebt. Als festival investeren we graag in duurzame relaties, dus hopelijk gaan we na die twee jaar gewoon samen verder.’
“We willen bijvoorbeeld allebei cultuur toegankelijk maken voor een breed publiek”
Gelijk raak
Aan de wederzijdse klik ligt het in elk geval niet. Want vanaf de allereerste ontmoeting is het contact goed. ‘Echt zoals je hoopt dat het gaat. Ik trof Rabobank Utrecht-directeur Hans Benard op het Jaarcongres van Utrecht Marketing en binnen een paar weken zaten we aan de koffie. Al snel bleek dat we genoeg haakjes konden vinden voor een samenwerking. We willen bijvoorbeeld allebei cultuur toegankelijk maken voor een breed publiek.’
Bouwen aan cultuur
Ook Hans Benard ziet veel raakvlakken tussen Rabobank en het NFF. ‘Rabobank wil bijdragen aan een leefbare stad, waarin cultuur een verbindende rol speelt. Het NFF is een icoon in Utrecht en van grote betekenis voor zowel de stad als de Nederlandse filmsector. Dat steunen we graag. Daarnaast delen we waarden als talentontwikkeling en inclusie.’
Blauwe loper
Zowel het NFF als Rabobank Utrecht willen met hun samenwerking meer jongeren bereiken en activeren. Hans: ‘Zo rolden we op zaterdag 27 september de blauwe loper uit tijdens de NFF Studentencompetitie. Daar delen we gadgets uit aan mensen die antwoorden op de scherpe vragen van een host. Ook hadden we een leuke winactie voor onze lokale klanten met een StudentenPakket.’
Oh, trouwens… Heb jij nog geen Rabo StudentenPakket? Open dan nu die gratis studentenrekening en krijg 5 maanden lang € 25 extra stufi. Lekker toch? (Actieperiode: 11 augustus 2025 t/m 31 oktober 2025)
Iedereen is welkom
Marjolijn hoopt dat de jonge doelgroep dit jaar het festival massaal weet te vinden. ‘We zijn er voor iedereen in Utrecht – én daarbuiten, natuurlijk. Voel je welkom om langs te komen. Ga naar de film of kom de sfeer proeven bij het festivalhart in de Stadsschouwburg. Het wordt weer een feestje dit jaar.’