Zwem- en Polovereniging De Zeeuwse Kust bouwde knowhow op dankzij masterclass ‘Sportclub van de toekomst’

16 maart 2023 14:28

‘De masterclass was een goede stok achter de deur’

Rabobank

Zwem- en polovereniging De Zeeuwse Kust is een fijne club, maar heeft één nadeel: de club heeft geen thuis. Er is geen eigen kantine of clubhuis waar leden en vrijwilligers elkaar kunnen ontmoeten. Dat maakt het binden van mensen extra lastig. “En daar kwam corona nog overheen”, zegt voorzitter Cees Bergmans. Het aantal leden en vrijwilligers liep terug. De masterclass ‘Sportclub van de Toekomst’ van Rabo ClubSupport betekende een frisse start voor de club.

Bergmans is nu anderhalf jaar voorzitter. Afgelopen jaar is de helft van het bestuur vernieuwd. “De masterclass kwam voor ons op een ideaal moment; een perfecte manier om het enthousiasme van het nieuwe bestuur vast te houden en concrete plannen voor de toekomst te maken.”

Werken aan een plan

Naamsbekendheid, ledenwerving en het binden van vrijwilligers zijn belangrijke thema’s voor De Zeeuwse Kust. “De coronaperiode was niet best. Eerst mocht er helemaal niet gesport worden. Daarna mochten kinderen lessen en trainen, maar waren ouders niet welkom op de tribune. En juist die tribune is voor ons dé plek om mensen aan ons te binden, als lid en vrijwilliger”, zegt Bergmans.

In de masterclass leerden hij en twee medebestuurders van alles over pr en ledenbinding. Maar nog belangrijker: het werken aan een eigen concreet plan dat na afloop van de vier bijeenkomsten klaar moest zijn. “Daardoor moesten we echt aan de slag. De masterclass gaf een duidelijke structuur in zowel tijdsplanning als hoe we het inhoudelijk moesten aanpakken.”

De club zette een nieuwe pr-commissie op met alleen leden van onder de 20 jaar. Bergmans: “Zij weten als geen ander hoe sociale media werken. Ze hebben filmpjes gemaakt voor TikTok en Instagram over hoe leuk het is om lid te zijn bij ons. Op scholen geven ze nu presentaties en we hebben een pakket ontwikkeld waarmee onze jeugdleden een spreekbeurt in hun klas kunnen houden.” De campagne is succesvol! Sinds het einde van de masterclass afgelopen najaar heeft De Zeeuwse Kust al twaalf procent meer jeugdleden gekregen.

‘Neem initiatief’

En ook met het werven van vrijwilligers gaat het de goede kant op. Bergmans was altijd al voor een verplichting van leden en ouders van jeugdleden. “Als iedereen een paar keer per jaar wat doet voor de club, kunnen we met zijn allen ontzettend veel. Iets simpels als twee keer per jaar tijdens wedstrijden met hapjes rondgaan is al voldoende.” Het was lastig zijn medebestuurders te overtuigen van een verplichting. “Tijdens de masterclass leerden we dat het helemaal niet gek is om een bijdrage te vragen van alle leden en ouders. Dat gaf ons het zelfvertrouwen om met een verplichting aan de gang te gaan.” De reacties zijn goed. “Mensen zijn heel enthousiast om iets voor de club te doen. Daarmee wordt de binding vergroot.”



Rabobank

Als de voorzitter andere clubs die met vergelijkbare uitdagingen kampen moet adviseren, dan raadt hij ze aan vooral het initiatief te nemen en aan de slag te gaan. “Ga niet uitstellen. Zet een tijdpad van drie maanden uit en hou jezelf daaraan. Voor ons was de masterclass de stok achter de deur. Dit initiatief van Rabo ClubSupport heeft voor ons fantastisch uitgepakt. Met zo’n masterclass bouw je knowhow op in je club en dat is veel waardevoller dan een zak sponsorgeld.”

Quote: “De coronaperiode was moeilijk voor ons als zwemvereniging. Eerst mocht er helemaal niet gesport worden. Daarna mochten kinderen lessen en trainen, maar waren ouders niet welkom op de tribune. En juist die tribune is voor ons dé plek om mensen aan ons te binden, als lid en vrijwilliger. Dankzij de masterclass ‘Sportclub van de toekomst’ van Rabo ClubSupport hebben we gewerkt aan een eigen concreet plan voor leden- en vrijwilligerswerving waar we nu al resultaat van zien. De masterclass was een goede stok achter de deur en gaf een duidelijke structuur in zowel tijdsplanning als hoe we het inhoudelijk moesten aanpakken.”