Duurzame koploper #2 - Textiel Groep Holland

19 april 2023 13:34

Verantwoorde én betaalbare werkkleding

Wil je je bedrijf verduurzamen of aan de slag met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? Maar weet je niet goed hoe?In deze rubriek spreken we met ondernemers uit de Brainportregio die al een eind op weg zijn in de transitie naar een duurzame economie. Wat kunnen we van dezekoplopersleren? We spreken deze keer met Bart Oerlemans, directeur van Textiel Groep Holland. Het bedrijf uit Bladel start dit jaar met de verkoop van een duurzame werkkledinglijn die ook nog eens betaalbaar is.

Eigen kledinglijn

Hoe duurzaam die collecties ook zijn, heel happig zijn de klanten er nog niet op. “De reden is simpel”, vervolgt Bart. “Deze werkkleding is nog altijd flink aan de prijs. Veel van mijn klanten zijn niet bereid om dat verschil te betalen. Onderaan de streep wint prijs het nog vaak van duurzaamheid.” Kan dat niet anders? Na dertig jaar ervaring zag Bart kansen om een eigen lijn te starten. “Mijn vader zei altijd: wat anderen kunnen, kun jij ook. Maar dan beter. Ik zag precies waar andere merken steken lieten vallen en ben van het kaliber niet lullen, maar poetsen.” Bart ging dus aan de slag. Het resultaat is de collectie Back2Basics. Over enkele weken moet een immense bedrijfshal van 3000 m2 gevuld zijn met de eerste lading T-shirts, polo’s en truien.

Kijken wat de rest doet

Welke keuzes maak je bij een eigen kledinglijn, waardoor klanten makkelijker voor duurzame werkkleding kiezen? Volgens Bart start het allemaal met kritisch kijken naar wat andere merken níet doen. ”Veel werkkleding is gemaakt van vervuilend polyester. Dat kan beter: onze lijn is daarom van gecertificeerd katoen en van gerecycled polyester.” Wie denkt dat dat materiaal minder lang meegaat, heeft het mis. “De kleding is juist sterker omdat het beter in elkaar zit. Alles is dubbel gestikt, soms zelfs driedubbel. Daardoor gaat kleding veel langer mee. Daarnaast is de lijn wasbaar op 60 graden, terwijl concurrenten veelal 40 graden adviseren. Lastige vlekken krijg je er dan niet altijd uit: een reden om een kledingstuk weg te gooien.”

Productie en recycling

De kledinglijn van Bart wordt geproduceerd in een fabriek in Pakistan. Die locatie heeft Bart zorgvuldig uitgezocht. “Het liefst produceer ik dichter bij huis, maar dat gaat prijstechnisch nog niet. Ik zie het als evolutie: er kunnen altijd dingen beter, maar ik moet ergens beginnen.” De fabriek voldoet aan belangrijke duurzaamheidscertificaten, maar dat is voor Bart nog niet genoeg. ”We hangen straks camera’s boven de productielijnen. Door een livestream zien klanten zelf hoe netjes we werken en dat er geen kinderen in de fabriek rondlopen. Mensen moeten je merk vertrouwen: dat krijg je alleen als je open en eerlijk bent.”


Nog een opvallend duurzaam pluspunt van zijn collectie: een kledingstuk van Back2Basics kan na afloop weer ingeleverd worden bij Textiel Groep Holland. “Dit stapje miste ik écht bij mijn 37 merken. De cirkel is dan nooit rond. Mijn afgedankte kledingstukken gaan naar een bedrijf dat eventuele bedrukkingen en borduursels eraf knipt. Van de stof die overblijft wordt nieuwe kleding gemaakt.”

Neem genoegen met minder

Genoeg onderscheidende kenmerken dus. Hoe zit het dan met de prijs? Vaak betekent duurzaamheid ook meer geld neerleggen. Bart is er helder over: “Klanten zijn wel bereid iets meer te betalen, maar een prijsverschil van 10 tot 20 procent wil ik echt voorkomen. De marge van Back2Basics is prima, maar dus niet immens. Dat hoeft ook niet, genoeg is genoeg.” Volgens Bart is dat meteen ook een belangrijke tip voor ondernemers die ook aan de slag willen met duurzaamheid. “Als veel geld verdienen jouw hoofdreden is voor een eigen onderneming, dan kun je duurzaamheid vergeten. Mijn advies: neem genoegen met iets minder. Ik vind het belangrijk dat ik de wereld beter achterlaat dan toen ik geboren werd.”

Accountmanager MKB Roel Strik van Rabobank “Bart wist zijn enthousiasme goed over te brengen rondom zijn plannen en ambities. Bij Bart stond één ding voorop; hoe kunnen we dit zo duurzaam mogelijk doen tegen een eerlijke prijs. Samen hebben we gekeken naar de mogelijke financieringsvormen. Ik ben er trots op dat ik als zijn accountmanager op deze manier een steentje heb kunnen bijdragen om zijn droom waar te maken. In mijn ogen is Bart zeker een duurzame koploper”.

Ook een duurzame koploper worden? Tips van Bart:

1. Doe het zelf en doe het beter
“Deze staat echt met stip op één. Het is mijn levensmotto als ondernemer. Kijk naar wat je concurrenten doen en zorg dat je het beter aanbiedt dan zij. Dus niet sneller of goedkoper, nee: beter.”

2. Duurzaamheid is een keuze

“Als geld bij jou op nummer één staat, dan is duurzaamheid niks voor jou. Een consequentie van duurzamer ondernemen is simpelweg minder marge maken. Dat is een keuze waar je mee kunt leven of niet. Bij mij kwam dit verstand met de jaren. Vroeger draaide het om zo veel mogelijk winst maken, nu denk ik ook aan mijn kleinkinderen.”

3. Ben kritisch op certificaten

“Blindelings varen op certificaten is gevaarlijk. Veel zogenaamd duurzame kledingstukken zijn bijvoorbeeld gemaakt van gerecyclede petflessen. Maar wist je dat die petflessen vaak speciaal worden gemaakt om vervolgens die kleding van te maken? Verdiep je dus in certificaten en ben kritisch!”

Wil je ook weten wat Rabobank voor jou kan betekenen? Neem dan een kijkje op rabobank.nl/ondernemen of neem contact op Roel via Roel.Strik@rabobank.nl.

Toekomstbestendig ondernemen doe je samen

Goed voor jouw bedrijf & een goede zaak voor de toekomst

Deze verhalenreeks is mogelijk gemaakt door Brainport Development en Rabobank.