Rabobank helpt droom scale-up Lightyear te verwezenlijken

27 juli 2022 12:30

Rabobank vindt het belangrijk dat ondernemers hun dromen en ambities kunnen waarmaken. Met Rabo Assurantie Makelaardij plaatst men als financiële dienstverlener grote en complexe risico’s op de assurantiebeurs. Ook als het gaat om innovatieve bedrijven, zoals Lightyear in Helmond. ‘We zijn erin geslaagd om een innovatief bedrijf op een goede manier te verzekeren.’

Eerste elektrische zonneauto ter wereld

‘Zonder Rabobank hadden we als bedrijf niet de stappen kunnen maken die we nu hebben gemaakt’, zegt Wim van Stratum, terwijl hij vanaf de eerste verdieping via een glazen wand op de werkvloer uitkijkt. De Directeur Productie van Lightyear wijst op het pronkstuk dat midden in de grote open ruimte staat te schitteren: een prototype van de Lightyear 0.

Het is de eerste elektrische zonneauto ter wereld. Zes jaar nadat Lightyear werd opgericht, start de Helmondse scale-up vanaf eind 2022 met het leveren van de duurzame auto. Het is het voorlopige hoogtepunt van een even spannende als uitdagende reis die Rabobank als bemiddelaar én assurantiemakelaar vanaf het begin mee heeft afgelegd.

Rabo Assurantie Makelaardij

Rabo Assurantie Makelaardij plaatst als financiële dienstverlener grote en complexe risico’s op de assurantiebeurs namens klanten van Rabobank. Het zijn veelal meerdere verzekeraars die via de assurantiebeurs intekenen op het afdekken van één risico om zo het risio te spreiden. Rabobank stelt de polis op en verzorgt de schadebehandeling. Via Rabo Assurantie Makelaardij is het aansprakelijkheidsrisico afgedekt met een verzekering.

De bank merkte dat de laatste jaren reguliere verzekeraars steeds minder bereid waren om grote of complexe risico’s af te dekken, terwijl met het ontstaan, en het doorontwikkelen van de innovatieve bedrijven in de Brainport-regio steeds meer complexe of nieuwe vraagstukken zich aandienden. Lightyear was één van de scale-ups die op zoek was naar een op maat gesneden in plaats van gestandaardiseerde verzekering.

‘Veel verzekeraars zien het verzekeren van een autoproducent als een groot risico’, zegt Martijn Gelderblom namens Rabo Assurantie Makelaardij. ‘Zeker bij een voertuig als de Lightyear 0 waar, behalve de deuren, niks conventioneels in zit. Als er een productiefout in de auto zit, waardoor ongelukken worden veroorzaakt, kan dat tot enorme schades leiden.’

Daar komt bij dat een verzekeraar terugkijkt naar de schadehistorie om de premie te berekenen. Maar bij Lightyear is geen sprake van schadehistorie. ‘Als intermediair is het onze taak om verzekeraars te overtuigen’, aldus Gelderblom. ‘Dat doen we door complexe risico’s overzichtelijk in beeld te brengen .’

Met het netwerk van Rabobank ging er voor Lightyear een wereld open op het gebied van verzekeren. Naast onder meer een aansprakelijkheidsverzekering, brandverzekering en personeelsverzekering moest er ook een productaansprakelijkheidsverzekering voor de auto’s worden geregeld. ‘Voor deze laatst genoemde complexe verzekering zijn we gaan kijken welke verzekeraar het beste erbij past’, zegt Gelderblom.

‘Rabobank heeft de verzekeringen parallel laten lopen aan de groei van het bedrijf’, voegt Van Stratum toe. ‘Hoe groter het bedrijf, hoe groter de risico’s zijn die we lopen. Daar moet de verzekering elke keer op aangepast worden. En verzekeringen staan bij ons niet bovenaan het prioriteitenlijstje. Ik zou dan ook tegen andere ondernemers willen zeggen: laat je adviseren door Rabobank en probeer niet alles zelf te doen.’

Samen brengen en bruggen bouwen

Om de verzekeraars een goed beeld van Lightyear te geven, nodigde Rabobank hen uit bij het bedrijf in Helmond. Terwijl Gelderblom de verzekeraars rondleidde, zag hij het enthousiasme groeien. ‘Het beeld van een traditionele autogarage is hier niet van toepassing’, zegt Gelderblom terwijl hij naar de werkplaats wijst. ‘Innovatie hangt hier in de lucht.’

Zo vervult Rabobank zijn functie als coöperatieve bank. Door partijen samen te brengen en bruggen te bouwen die anderen niet snel bouwen. Het traject met Lightyear is daarvan een sprekend voorbeeld, meent René Kivits, Directeur Verzekeren. ‘Als bank ondersteunen wij meerdere maatschappelijke thema’s, waaronder Duurzaam Ondernemen en Energietransitie.’ Rabobank helpt ondernemers met de uitdagingen en kansen van deze tijd. Om concurrerend te blijven moeten ondernemers en sectoren mee gaan in de transitie naar een nieuwe economie met thema’s zoals circulair ondernemen, digitalisering & innovatie, duurzaam bouwen en internationalisering.

De zonnepanelen op de eerste elektrische zonneauto brengen op jaarbasis tot 11 duizend zonnekilometers op. ‘Automobilisten die de Lightyear 0 gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer (35 kilometer) kunnen in de zomer maandenlang rijden voordat ze aan een oplader of stopcontact moeten’, aldus Van Stratum. Van de Lightyear 0 worden maximaal 946 auto’s geproduceerd.

Het bezorgt ook Kivits en Gelderblom een trots gevoel als de auto’s straks op de weg te zien zijn. ‘We zijn erin geslaagd om een innovatief bedrijf vooruit te helpen en op een goede manier te verzekeren, zegt Gelderblom. En Kivits: ‘We willen als bank een bijdrage leveren aan het waarmaken van de ambities van een ondernemer, dat is gelukt met Lightyear. Bovendien maken we de wereld op deze manier een beetje duurzamer.’

Goed voor de continuïteit van je bedrijf & goed voor de welvaart in de regio

Persoonlijk advies

Wil jij als ondernemer meer informatie of persoonlijk advies over jouw verzekeringen, passend bij het bedrijf en de situatie? Neem contact op met een van de verzekeringsadviseurs van Rabobank.

Telefoonnummer: (088) 72 71 013

E-mailadres: Verzekeren.kring.OBR@rabobank.nl