iKapitein: een rondvaart met een groene bonus

20 juni 2025 18:15

iKapitein laat zien hoe mooi de wereld – in dit geval het stukje wereld rondom het schilderachtige Delfshaven – eruit ziet vanaf het water. Maar oprichter en eigenaar Wesley dos Santos doet daar een schepje bovenop: met zijn boten maakt hij de wereld nog een stukje mooier.

wesleydossantos

Wesley dos Santos is een kind van Delfshaven en een geboren ondernemer. Al voordat hij zijn studie Bedrijfskunde in 2013 afrondde, had hij zijn eigen schoenenmerk in de markt gezet. Een opstapje naar meer, bleek later, want tijdens een dagje varen met zijn vrouw in de Alblasserwaard in 2016 vroeg hij zich af: waarom kun je dit in Delfshaven niet doen? ‘We vonden het heerlijk om een dag onze eigen koers te varen’, kijkt hij terug. ‘We hadden wat spaargeld om een tweedehands auto te kopen, maar besloten om dat geld in een droom te investeren.’

Die droom begon met een sloepje van 4,85 meter, waarmee recreanten de omgeving vanaf het water konden bewonderen. Dos Santos bouwde er zelf een website bij en de belangstelling was groot vanaf het begin. ‘Ik had er aanvankelijk een baan bij het UWV naast, maar er kwam ieder jaar een boot bij en na een jaar of vier was ik fulltime met iKapitein bezig.’

Inmiddels heeft iKapitein zeven boten (plus een vloot aan sups en fietsen), waarvan één grote open sloep voor groepen tot vijfentwintig personen. En dan heeft iKapitein ook nog een eigen restaurant: Boats & Bites. Ideaal om een vaartocht te kunnen combineren met een hapje en drankje, maar ook als je niet te water gaat, kun je er genieten van de Kaapverdische en Nederlandse keuken.

Impactvol

Liefst was Dos Santos direct bij de start van iKapitein elektrisch gaan varen, maar: ‘Een elektrische sloep was drieënhalf keer zo duur, dus ik ben met een motorboot begonnen. Maar na een poosje begon de manier waarop mensen met water omgaan me te irriteren. Ze gooiden spullen in het water of lieten ze het water in waaien. Dat vond ik zó zonde van zo’n mooi gebied.’

Zo kreeg iKapitein een nieuwe, impactvolle lading. Wesley dos Santos dacht een plan uit met een vuilvanger aan boord, won daarmee de RET Aardig Onderweg Award en kon daarmee een prototype laten bouwen. iKapitein heeft nu drie elektrische sloepen met een compleet afvalscheidingssysteem en grijpers aan boord. ‘Dat is effectiever. Mensen vinden het leuker om actief vuil te vissen en dat werkt nog beter ook, omdat het vuil zich vaak verzamelt in de hoekjes waar een automatische vanger moeilijk bij kwam.’

Dos Santos zet zijn boten daarnaast in om de jeugd bewuster te maken van hun omgeving. ‘We hebben een programma ontwikkeld voor groep 7 en 8 van de basisschool. Eerst geven we een presentatie over iKapitein en de plastic soep, daarna gaan we aan boord om vuil te vissen en op de laatste dag krijgen de leerlingen een eigen trofee, gemaakt van gerecycled plastic. De gemeente helpt met de verwerking van het opgeviste vuil.’

Elektrische waterbus

Ook voor de grootste sloep uit de huidige vloot is veel belangstelling van grotere groepen toeristen. Dus zet iKapitein in de zomer van 2025 een volgende grote stap met de ingebruikname van een nieuwe, elektrische waterbus. ‘We gaan hem inzetten voor educatieve tochten over de binnenwateren naar Royal Delft en de Van Nellefabriek, hij is te boeken voor bedrijfsuitjes en cruises en in het weekend willen we vaste tours varen; ook weer langs Royal Delft en de Van Nellefabriek, maar ook naar Schiedam en naar de SS Rotterdam.’

De waterbus wordt in juli of augustus in Rotterdam verwacht en is gebouwd met steun van Rabobank. ‘Ik bankierde altijd ergens anders, maar ik kwam Ronald van Raaij, de directeur van Rabobank Lek & Merwe, vaak tegen op netwerkevents’, zegt Dos Santos. ‘Een paar keer waren we allebei spreker op een zelfde bijeenkomst en ik kon me altijd goed vinden in wat hij vertelde. Ik wist dat Rabobank specialist in scheepshypotheken is, dus toen we het plan hadden om een waterbus te laten bouwen heb ik Ronald benaderd. Hij heeft me in contact gebracht met Adviseur MKB Angela Alessie die erg thuis is in de binnenvaart. Zij heeft me weer geconnect met Kees Kuzee en hij heeft me geholpen de financiering rond te maken. Het was een fijne, vlotte samenwerking, veel warmer dan ik gewend was.’

Stiller en groener

Elektrisch varen smaakt naar meer. Wesley dos Santos, de toekomst beschouwend: ‘We hebben nu nog vier gemotoriseerde sloepen. Het is de bedoeling om die te verschonen. Als je stiller en groener vaart is dat fijner voor de omgeving, wat aansluit bij alles waarmee we bezig zijn. Op de lange termijn scheelt elektrisch varen bovendien je gewoon geld: het vraagt veel minder onderhoud en je spaart de benzine en diesel uit.’

iKapitein heeft Delfshaven verrijkt met een toeristische trekpleister en een restaurant. Er is een wens die daarbij aansluit: ‘Een plek waar je kunt overnachten. Die missen we hier. Daarmee wil ik aan de slag, zodat onze gasten zowel de zonsondergang als de zonsopkomst in dit gebied kunnen meemaken.’