Ondernemer in the spotlight: Luna Glass Tinting

28 november 2023 14:10

‘Persoonlijk contact maakt zakendoen veel makkelijker’

Lunaglas

‘Een bedrijf dat zich focust op alleen raamfolies, is dat rendabel?’ Een vraag die eigenaar Paul Machielsen bij de start van zijn onderneming Luna Glass Tinting in 2000 vaak kreeg. Hij antwoordde dan dat het een bewuste keuze is om, in tegenstelling tot veel concurrenten, op één ding te focussen. ‘Wij verkopen kwaliteit voor een eerlijke prijs, maar willen ook gewoon een goed advies afgeven. Dat is onze kracht.’

Van een autoraamfolie die een auto minder inbraakgevoelig maakt tot zonwerende gebouwfolie die bijdraagt aan een gezond en comfortabel binnenklimaat. Gebouwfolie kent tal van toepassingen. En die kennen ze bij Luna Glass Tinting met al die jaren ervaring inmiddels maar al te goed. ‘De tijd dat er alleen enkel- en dubbelglas was, is voorbij. Er zijn veel meer varianten, zoals hoogrendements-, zonwerend- en triple-glas. Daar passen wij ons advies op aan,’ zegt Paul.

Goede cijfers

De ondernemersplannen van Paul waren 23 jaar geleden redelijk uniek, maar ook risicovol. ‘Dat heb ik wel gemerkt. Ik kreeg nog geen werkbusje gefinancierd’, vertelt Paul. Dat hij met zijn 22 jaar nog een ‘broekie’ was, speelde wellicht ook mee. ‘Ik was er trots op dat ik op die leeftijd al een succesvolle onderneming kon runnen en bekendheid had bij de autobedrijven in de regio. Ik had al snel mooie particuliere en zakelijke klanten.’ De eerste jaren runde Paul zijn onderneming alleen. Daar kwam verandering in toen hij in 2006 ziek werd. ‘Ik besloot te strijden voor mezelf, mijn gezin én voor mijn bedrijf. Dat betekende personeel opleiden en aannemen én een pand kopen.’

Hij vroeg Rabobank om hulp voor het realiseren van die uitbreidingsplannen. ‘Omdat mijn cijfers voor mijn ziektebed goed waren en het jaar daarna nog beter, kreeg ik de financiering.’ Hij kocht zijn eerste pand in Best in 2008. Sindsdien is zijn onderneming ieder jaar gegroeid. Met klanten als Carglass, bouwbedrijven, pandeigenaren, bekende automerkdealers en overheidsinstanties. In 2011 volgde weer een sprong in het diepe, toen het bedrijf switchte naar high-end leverancier Saint-Gobain Solar Gard. ‘Daardoor konden we onder andere stabielere, duurzamere en daardoor financieel voordeligere folies leveren. Ook de garantie en voorwaardes zijn gunstiger dan voorheen.’ Dat alles gaf het bedrijf een enorme impuls.

Persoonlijk contact

Adviseur MKB bij Rabobank Arno Stammen kwam zo’n twee jaar geleden in beeld, bij de financiering van het tweede pand in Eindhoven. ‘Ik heb één aanspreekpunt bij de bank. Dat persoonlijke contact maakt zakendoen veel makkelijker.’ Op dit moment kijkt Paul samen met Arno naar financieringsmogelijkheden om het tweede pand te verduurzamen. ‘Ik wil mijn kapitaal graag behouden voor de doorontwikkeling van mijn bedrijf. Arno begrijpt dat en denkt mee.’

Toekomst

Want plannen voor de toekomst heeft Paul genoeg. ‘Op dit moment groeien we steeds meer in de rol van folie leverancier van Saint-Gobain Solar Gard. Het product is de afgelopen jaren namelijk populairder geworden. Dat heeft mede te maken met de energiebesparende eigenschap van folie.’ Ook Arno ziet nog genoeg kansen voor deze ondernemer. ‘Paul staat altijd open voor nieuwe mogelijkheden. Hij ziet kansen die anderen niet zien, maar denkt daarbij wel altijd goed na voor hij actie onderneemt. Dat maakt hem een sterke ondernemer waar ik veel bewondering voor heb.’

Wil je weten wat Rabobank voor jouw bedrijf kan betekenen?

Neem dan contact op met Arno Stammen, adviseur MKB in de regio Eindhoven via Stammen, GAH Arno.Stammen@rabobank.nl of 06 22 61 58 50.