Tijd om de financieringskloof tussen mannen en vrouwen te dichten
Vrouwen hebben meer moeite met een zakelijke financiering aanvragen dan hun mannelijke collega’s. Zonde, want zo blijft veel groeipotentie in onze economie onbenut. Om vrouwen beter op weg te helpen, organiseerden FEM-START en Rabobank samen de FEM-START Next Level Training. ‘We mogen best wat minder bescheiden zijn en een succesplaatje schetsen.’

“Uit cijfers blijkt dat nog geen 10 procent van alle financiële producten, zoals leningen en verzekeringen, naar vrouwelijke ondernemers gaat”
Financieringskloof tussen man en vrouw
Chanel is een van de zo'n 70 vrouwelijke ondernemers die begin dit jaar deelnamen aan de FEM-START Next Level Training. Een programma van vijf dagen waarin ze leerden over verschillende vormen van financiering, het pitchen van je bedrijf en hoe je je bedrijf voorbereidt op investeerders en financiering. Rabobank vroeg organisatie FEM-START om samen deze vijfdaagse training te organiseren.
‘Uit cijfers blijkt dat nog geen 10 procent van alle financiële producten, zoals leningen en verzekeringen, naar vrouwelijke ondernemers gaat’, vertelt Petra Aben, initiator van de FEM-START-training vanuit Rabobank. ‘Dat is schrikbarend, want ruim 37 procent van de ondernemers in Nederland is vrouw. Hoog tijd dus dat we die financieringskloof tussen mannen en vrouwen dichten.’
Code-V voor meer gelijkheid
En dat doet Rabobank niet alleen. De bank is lid van Code-V, een beweging om het aantal vrouwelijke ondernemers versneld te laten groeien. De beweging bestaat uit een groot aantal publieke en private partijen, waaronder banken en verschillende typen financiers. ‘Samen maken we inzichtelijk waar vrouwen tegenaan lopen in het ondernemerschap en organiseren we interventies om drempels weg te nemen’, zegt Petra. ‘De FEM-START training is daar een goed voorbeeld van.’
De kracht van een goede pitch
Een van die drempels is dat veel vrouwen opzien tegen het pitchen bij investeerders. ‘Bang voor afwijzing, of omdat ze niet goed weten hoe zoiets moet’, aldus Petra. ‘Sommige vrouwen huren zelfs iemand in om die klus te klaren.’ Ondernemer Sandra Grauss herkent die onzekerheid. ‘Ik was bang dat ze mijn idee, waarin ik zelf zo geloof, zouden afwijzen. Dankzij de training heb ik nu een ijzersterke pitch, die ook voldoet aan de criteria van investeerders. Beknopt en met een helder tijdspad en financieel plan om mijn doel te halen. Dat geeft me genoeg zelfvertrouwen om binnenkort een financiering aan te vragen.’
“Vrouwen mogen best wat minder bescheiden zijn en een succesplaatje schetsen.”
Vraag om die zak met geld
Terug naar ondernemer Chanel. Hoewel ze inhoudelijk al een steengoede pitch had liggen, leerde ze tijdens de training een sterker financieel plan te schrijven. ‘Vrouwen mogen best wat minder bescheiden zijn en een succesplaatje schetsen. Dat hoeft niet meteen onrealistisch te zijn. Laat tijdens je pitch goed zien waar je product naartoe kan groeien. Investeerders halen toch altijd wat af van jouw ingeschatte opbrengst.’
Petra beaamt die bescheidenheid. ‘Wat ook opvalt, is dat vrouwen minder vaak vertellen hoeveel geld ze nodig hebben voor de volgende stap met hun bedrijf. Terwijl dat een cruciaal onderdeel is van je pitch. Niémand gaat je vanzelf een zak met geld aanbieden. Dus vraag erom!’
Netwerk van vrouwelijke ondernemers
De training zorgde voor meer dan alleen vlijmscherpe pitches. ‘Ik had niet verwacht dat er zoveel verbinding zou ontstaan’, zegt Sandra. ‘Iedereen supportte elkaar enorm. Naar buiten toe zijn we allemaal hartstikke stoer, maar het is ook fijn om een keer je kwetsbare kant te laten zien. En omringd te zijn door vrouwelijke ondernemers die bepaalde onzekerheden herkennen. Ik heb aan FEM-START een groot netwerk overgehouden.’
Oefenen voor investeerders
Tijdens de slotbijeenkomst mochten alle deelnemers hun pitch presenteren aan een panel van investeerders. Dat kon in drie steden: Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. Het panel gaf na afloop van iedere pitch opbouwende feedback, en Rabobank keek of ze wellicht al een financiering kon toekennen. ‘Het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap is van groot belang’, zegt Hans van de Guchte, directeur van Rabobank Amersfoort Eemland, die in het panel zat.
‘Vrouwen hebben net zoveel recht op toegang tot financiering en een netwerk als mannen. Tijdens de training mocht ik spreken voor een afgevulde zaal met alleen maar dames. Dat gevoel moeten vrouwen dus hebben als ze een netwerkevent bezoeken met veelal mannen. Dat vraagt best wat lef en doorzettingsvermogen. Met dit soort mooie trainingen hoop ik dat we uiteindelijk bijdragen aan meer inclusief ondernemerschap.’
