Leerschool op wielen: Praktijkschool krijgt eigen ‘foodtruck’
Wie weet spot u hem binnenkort in de straten van Delft: de gloednieuwe mini-foodtruck van de Laurentius Praktijkschool. Een verrijking voor de leerlingen die het vak Horeca volgen, want zo oefenen ze op een ludieke manier met koken, presenteren en verkopen. Met hulp van het Rabo Impactfonds kocht de school een e-bakfiets die om te bouwen is tot hippe marktkraam.

Lekkere soepen of frisse smoothies: het is straks allemaal te koop in de nieuwe marktkraam op wielen van de Laurentius Praktijkschool. Voorheen gingen de leerlingen op pad met een oude, houten bakfiets die eigenlijk te zwaar was voor de gemiddelde tiener. Hoog tijd voor iets nieuws dus, vertellen waarnemend directeuren Annemarie Noort en Timo van Os. Tijdens hun zoektocht stuitten ze op Zoembike, een startup van jonge TU Delft-studenten. Zij ontwerpen veilige en wendbare e-bakfietsen, voornamelijk voor kinderdagverblijven. ‘Precies wat we nodig hadden’, zegt Noort. Met een donatie van € 7.000 van het Rabo Impactfonds klopten ze aan bij de startup.
Van houten bak naar glimmende foodtruck
‘Zoembike maakt nu volledig volgens onze wensen een ontwerp’, vertelt Van Os. ‘Een bakfiets die leerlingen op locatie kunnen ombouwen naar mini-foodtruck. Er zit een roestvrijstalen werkblad op, elektrische aansluitingen voor een mixer, een hot pot voor soep en een uitgiftebalie. Zo kunnen ze kleine kookhandelingen doen, hun gerechten presenteren en oefenen met klantcontact. Het is voor hen een leuke manier om te proeven aan ondernemerschap en zelfstandig werken.
Wat je maakt, doet ertoe
De fiets past perfect in de onderwijsvisie van de Laurentius. ‘Het draait hier om doen, beleven en bijdragen aan de samenleving’, legt Noort uit. ‘Onze leerlingen leren het beste met hun handen. En juist zo’n project waarin je werkt aan iets tastbaars, laat hun zien waar ze goed in zijn. Of dat nou gaat om zelfgemaakte gerechten, meubels of zelf verbouwde groenten. Met alles dat we hier op school produceren, maken we een koppeling naar de maatschappij. Zo krijgen leerlingen het gevoel van: “Hé, ik werk niet zomaar, ik werk aan iets dat echt gebruikt of verkocht wordt.” Dat geeft ze zelfvertrouwen.’
Populaire decemberbox
Die trots blijkt ook ieder jaar weer uit de beroemde decemberboxen van de Laurentius: een cadeaubox waarvoor elk praktijkvak iets bijdraagt – bonbons van het vak Horeca, een houten kandelaar uit de werkplaats, en alles prachtig ingepakt door de detailhandelgroep. Noort: ‘Met de fiets creëren we straks datzelfde gevoel door het hele jaar heen: iets maken en meteen naar buiten brengen.’
Etalage voor vaardigheden
De nieuwe e-bakfiets is dus niet alleen een slim vervoersmiddel, maar wordt straks een rijdende leerplek en etalage van alles wat de leerlingen in huis hebben. ‘Een manier om hen midden in de maatschappij te zetten’, zegt Jori Noordhoek, ledenraadslid voor Rabobank Zuid-Holland Midden. ‘Deze leerlingen zijn wat meer ontvankelijk voor zijwind dan gemiddeld. Zoiets tastbaars als zo’n gave foodtruck zal ze hopelijk extra motiveren.’
‘De oude bakfiets vonden de leerlingen al geweldig’, vult Noort lachend aan. ‘Dus reken maar dat deze nieuwe nóg populairder wordt.Over het Rabo Impactfonds
Als coöperatieve bank investeert Rabobank een deel van de winst in maatschappelijke en/of innovatieve projecten van verenigingen, stichtingen en organisaties uit de omgeving. Bij voorkeur projecten die grote maatschappelijke impact hebben en aansluiten bij de Energietransitie, de Voedseltransitie of Financieel Gezond Leven.
Meer informatie over het Rabo Impactfonds of een aanvraag indienen? Kijk dan op www.rabo.nl/lh/impactfonds.