Detacheringsbedrijf DBS tech pros groeit hard dankzij groot netwerk, kennis van zaken en een portie bravoure
Toen Bob van Tulder zich had ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, hoefde hij niet lang na te denken wie hij als eerste zou bellen. ‘Dat was Peter de Witte van Rabobank in Helmond. Mijn vader deed al zaken met hem.’ Het verbaast Peter niet dat Bob en zijn compagnon Sven van der Heijden hun detacheringsbedrijf DBS tech pros hard laten groeien. ‘Dat zat er al van jongs af aan in.’

‘Ik kom uit een ondernemersfamilie, maar heb eerst in loondienst gewerkt. Wel altijd in de detachering. Op een gegeven moment heb je zoveel ervaring dat je weet dat je het anders wil doen. Het was tijd voor een eigen bedrijf!’, vertelt Helmonder Bob. ‘Ik kende Sven via mijn vorige werkgever. We hadden dezelfde drive en begonnen midden in coronatijd. Dat was voor ons een voordeel, zo hadden we volle focus op het opbouwen van DBS tech pros.’
Nieuwe markt
Vanwege het concurrentiebeding dat beide oprichters hadden, moesten ze op zoek naar een nieuwe markt. ‘De maakindustrie was uitgesloten, daar kwamen we vandaan. Daarom zijn we ons gaan richten op het werven van operators en monteurs voor de procestechniek, met name de voedingsmiddelenindustrie.’ Een gouden keus, bleek al snel. ‘Er zijn zoveel mensen nodig dat andere detacheerders nauwelijks concurrenten van je zijn.’
Sven en Bob zorgden ervoor dat DBS snel een begrip werd in de regio. ‘Hoe we dat deden? Natuurlijk door onze klanten goed te bedienen met een team van professionals. Maar ook door een nodige portie bravoure. We zorgden dat er over ons gepraat werd. Kwamen we voorrijden in een dikke Audi RS6, zodat mensen dachten: die twee doen het goed. Die auto hebben we overigens nog steeds.’ De volgende stap: doorgroeien. ‘De vraag was: blijven we dit met z’n tweeën doen, of nemen we het risico en wagen we de sprong?’ Dat was geen moeilijk vraag. ‘De sprong wagen natuurlijk!’
Enorm netwerk
Goede monteurs en operators vinden is een hele kunst. ‘Niet voor niets besteden bedrijven dit aan ons uit. We hebben altijd onze ogen en oren open en ons netwerk is enorm.’ De markt is voortdurend in beweging. ‘Technische ontwikkelingen gaan heel snel. Wij leveren mensen die met de nieuwste machines kunnen omgaan. Daarvoor moeten we zorgen dat we weten welke kant waar mee bezig is, daar zoeken we vervolgens de juiste mensen bij.’
DBS begon met een kleine vestiging in Helmond. Nu heeft het bedrijf een grote vestiging in Mierlo en dependances in Breda en Den Bosch.
Het snelgroeiende bedrijf had deskundig financieel advies nodig, evenals groeifinanciering. Peter: ‘Ik was net weer terug bij Rabobank na een tijdje ergens anders gewerkt te hebben. In ons systeem zag ik dat Bob een bedrijf had opgericht, dat verbaasde me niks.’ De twee dronken samen een kop koffie. ‘Hij vertelde over zijn ambitieuze plannen, en ik dacht: hij gaat dit waarmaken. Ik ben hem namens Rabobank gaan ondersteunen.’
Bob en Sven hadden maatwerk nodig. Peter: ‘Bij detacheringsbedrijven zijn veel ingewikkelde geldstromen. Gedetacheerden moeten bijvoorbeeld worden betaald, maar bedrijven betalen de facturen veel later. Ik heb onder andere gezorgd dat de verschillende bv’s die onder de paraplu van DBS vallen, gebruik kunnen maken van hetzelfde krediet. Zo kan het bedrijf snel schakelen.’
Kwaliteit leveren
Bob en Peter hebben veel contact. ‘We appen en sparren vaak. Peter heeft ook de financiering van ons pand in Mierlo tot in de puntjes geregeld. Heel fijn, zo’n vertrouwde contactpersoon.’
Het klinkt misschien bijzonder voor een succesvolle ondernemer als Bob van Tulder, maar hij is niet zozeer bezig met geld verdienen. ‘We willen stappen zetten, scoren, kwaliteit leveren. En Peter zorgt dat alles ook financieel goed geregeld is.’
Ondertussen groeit DBS verder. ‘We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het opzetten van een eigen arbodienst om het ziekteverzuim goed te managen. We willen blijven groeien, en een goede naam hebben. Dan komt het geld verdienen ook wel.’
Wil jij je bedrijf een boost geven?
Bij Rabobank geloven we in de kracht van ondernemers. Jouw groei is onze ambitie. Wil je ontdekken wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan contact op met Peter de Witte, adviseur MKB in Helmond, via peter.de.witte@rabobank.nl of 06-11207200.