Decemberaankopen op laatste moment maakt kwetsbaar voor online fraude
De periode waarin cadeaus kopen voor familie, vrienden en collega’s centraal staat is weer aangebroken. Uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Banken (2023) blijkt dat een kwart (26%) van de Nederlanders stress ervaart bij het kopen van decembercadeaus. Het vinden van een geschikt cadeau, hoeveel het kost en de tijdsdruk gaan samen met de decemberstress. Nederlanders besteden hier dan ook zo min mogelijk tijd aan. Van de mensen die hun decembercadeaus pas in de laatste week kopen (21%) doet dat online. Fraudeurs weten dit ook en spelen daar handig op in, bijvoorbeeld met een (te) mooie aanbieding in een nepwebshop. Uit recente cijfers van het CBS blijkt ook dat aankoopfraude de meest voorkomende vorm van online fraude is.
Leer fraude herkennen
Wil je iets bestellen bij een onbekende webshop? Check dan altijd goed of deze wel betrouwbaar is. Dit kun je doen door de beoordelingen te lezen of online te zoeken naar reviews. Bied de webshop meerdere veilige betalingsmethode aan en staan de contactgegevens duidelijk vermeld? Dan is de kans groot dat het een betrouwbare webshop is.
Twijfel je? Check dan de lijst met onbetrouwbare webshops die bekend zijn bij de politie of controleer de link van de website op Scamcheck van Veiliginternetten.nl. Is een aanbieding te mooi om waar te zijn, bijvoorbeeld van een gewilde gadget met een flinke aanbieding en snelle levering? Laat het aan je voorbij gaan. Koop op tijd je cadeaus en voorkom stress bij het shoppen.
Volg de fraudelessen
In de nieuwe les over aankoopfraude van de campagne ‘Frauderen, zo werkt het!’, leer je hoe fraudeurs te werk gaan en hoe je jezelf kunt beschermen tegen oplichting. Zo kun je patronen leren herkennen en jezelf weerbaarder maken tegen terugkerende oplichtertrucs. De campagne is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en is onder andere te horen op radio en Spotify.