Hable One maakt smartphones toegankelijk voor mensen die blind of slechtziend zijn
De Eindhovense start-up Hable wil de wereld veroveren met de Hable One. Een apparaat dat het voor mensen die blind of slechtziend zijn mogelijk maakt om hun smartphone te bedienen door middel van brailleschrift. De Hable One maakt online bankieren dus ook toegankelijker, makkelijker en veiliger. Genoeg redenen voor Rabobank om deze start-up met een missie op weg te helpen met kennis, netwerk en een financiering.

“Hable komt uit het Spaans - het betekent spreken.”
De Hable One ziet er kinderlijk eenvoudig uit. Het zwarte apparaatje –een soort afstandsbediening- heeft een toetsenbord dat bestaat uit zes braillepunten en twee functieknoppen. Via BlueTooth, ook zo’n fijne Nederlandse uitvinding, wordt het apparaat verbonden met je telefoon. Je kunt met de Hable One een telefoon of tablet (zowel iOS als Android) volledig besturen. De Hable One is het eerste product waarmee mensen die blind of slechtziend zijn, meer regie over hun eigen leven krijgen. Mede-oprichter Freek van Welsenis licht toe: “Hable komt uit het Spaans - het betekent spreken. En dat is wat het apparaatje doet: tekst in braille getikt omzetten in normale cijfers, letters en interpunctie. Maar er zit ook het woord ‘able’ in, en dat vinden we mooi, want de Hable One ‘enabelt’ mensen die blind zijn.”
Rabo Innovatielening
Toen Ayushman Talwar, medeoprichter, het eerste prototype van de Hable One maakte om zijn blinde opa te helpen, had hij nooit verwacht dat het zou uitgroeien tot een volwaardige start-up. Het team heeft dan ook één duidelijke missie: de wereld voor iedereen digitaal toegankelijk maken. De investering van Rabobank maakt het mogelijk om daadwerkelijk te gaan ondernemen. Ayushman: “Uiteraard was het geld erg welkom, maar misschien nog belangrijker was de toezegging van de Rabobank. Doordat de bank haar vertrouwen uitsprak, volgden als vanzelf meer investeerders.”
Win-win
De missie van Hable past perfect bij het coöperatieve gedachtegoed van Rabobank, dat Hable naast geld ook ondersteunde met het optimaliseren van het business plan. Michel Ziekman, start- en scale-up bankier Rabobank, legt uit: “Rabobank wil iedereen ondersteunen om financieel gezonder te leven. Zelfstandig toegang hebben tot digitaal bankieren is daar een belangrijke stap in. Met Hable One kunnen mensen die blind of slechtziend zijn, zelfstandig en veiliger hun geldzaken regelen. Deze spraakmakende innovatie is dus goed nieuws voor hen en ook voor ons.”