Het Fashion Pact: verduurzaming in de kledingindustrie

3 februari 2020 15:42

Op initiatief van de Franse president Macron is recent het Fashion Pact gestart. In totaal hebben zich nu 32 kledingbedrijven gecommitteerd aan het Fashion Pact, die samen ruim 150 merken vertegenwoordigen. Onder meer de luxe merken Gucci, Chanel, Prada, Hermes en Burberry, maar ook de fast fashion merken als H&M en Zara en sportkledingfabrikanten Nike en Adidas doen hieraan mee.

Jeans opgerold

Dit pact is zeker nodig. Na de energiesector is de kledingindustrie namelijk de meest vervuilende sector, wanneer de gehele keten in beschouwing wordt genomen. Twee belangrijke redenen hiervoor zijn het gebruik van fossiele brandstoffen en veel waterverbruik in het productieproces. Ook het vervoer van materialen en de kledingstukken zorgt voor CO2 uitstoot. Bovendien is de aankoop van nieuwe kleding verdubbeld in de afgelopen jaren, wat tot meer productie leidt. De verwachting is dat dit verder zal toenemen door de groeiende middenklasse in de opkomende markten. Verduurzaming is daarom hard nodig.

Inhoud Fashion Pact

Het Fashion Pact heeft drie aandachtpunten waar de bedrijven zich aan committeren, namelijk:

- Global warming, waarbij het streven is om CO2 neutraal te opereren in 2050. Op dit moment is ruim 5% van de broeikasgassen wereldwijd afkomstig van de mode-industrie.

- Het herstellen van de biodiversiteit, door het ecosysteem te beschermen.

- Schone oceanen, mede door een verbod op wegwerpplastic dat onder meer in verpakkingsmaterialen van kleding zit.

Ieder lid zal jaarlijks een voortgangsrapport presenteren. De bedrijven die hieraan meewerken staan onderaan dit artikel.

Recycling en innovatieve materialen

Veel merken voeren al een duurzamer beleid. Zo fabriceert Adidas sneakers van gerecycled plastic en kun je bij H&M je oude kleding inleveren voor een kortingsbon. Je oude kleding wordt vervolgens gerecycled tot bijvoorbeeld vulmaterialen voor autostoelen. Ook stopt een groot aantal luxe merken met het gebruik van bont, waaronder Gucci (onderdeel van Kering), Michael Kors en Versace (beiden onderdeel van Capri holdings). Een aantal luxe merken heeft ook aangegeven dat ze oude collecties gaan recyclen in plaats van verbranden. De aandacht voor het klimaat motiveert bedrijven om te innoveren en nieuwe duurzame materialen te gebruiken zoals bamboe en katoen uit mest. Innovatie en het gebruik van duurzame materialen is de nieuwe trend; een trend die blijvend is om aan de klimaatambities te voldoen.

Beleggingsfondsen helpen mee aan een verduurzaming van de kledingindustrie

Naast de initiatieven van de kledingbedrijven zelf, gaan veel beleggingsfondsen met de mode-industrie het gesprek aan over duurzame kwesties (ook wel engagen genoemd). Bekijk ons assortiment voor de fondsen die inspelen op dit thema. Een voorbeeld hiervan is het fonds Robeco Global Consumer Trends. Dit fonds heeft een belangrijk gewicht naar modebedrijven en fabrikanten van sportkleding. Ook ASN is belegd in deze sector. Via het platform “Living Wages” engagen deze asset managers met bedrijven voor een leefbaar loon en goede arbeidsomstandigheden binnen de keten. Als werknemers een leefbaar loon ontvangen, heeft dit ook een positief effect op andere misstanden in de keten. Naast het inspelen op de groei- en rendementsvooruitzichten van bedrijven, zorgen deze fondsen dus ook voor een verduurzaming van de kledingindustrie.

Welke bedrijven doen mee?

Hieronder staan de 32 bedrijven die bij aanvang meedoen aan het Fashion Pact. De bedrijven die dikgedrukt zijn, zitten in de portefeuille van Robeco Global Consumer Trends. De bedrijven die schuingedrukt zijn, zitten in ASN Duurzaam Aandelenfonds.

Adidas, BESTSELLER, Burberry, Capri Holdings Limited, Carrefour , Chanel, Ermenegildo Zegna, Everybody & Everyone, FASHION3, Fung Group, Galeries Lafayette, Gap Inc., Giorgio Armani, H&M Group, Hermès, Inditex, Karl Lagerfeld, Kering, La Redoute, MATCHESFASHION, Moncler, Nike, Nordstrom, Prada Group, PUMA, PVH Corp., Ralph Lauren, Ruyi Group, Salvatore Ferragamo, Selfridges Group, Stella McCartney en Tapestry.

Goed om te weten. Aan beleggen zijn risico’s verbonden. De waarde van je belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.