China’s zijderoute: succes of achteruitgang?

16 juni 2021 10:51

De zeven rijkste democratieën (G7) gaan miljarden uitgeven aan nieuwe infrastructuurprojecten in opkomende landen. Het ‘Build Back Better’-plan moet tegenwicht bieden aan de Chinese zijderoute.

China’s zijderoute: succes of achteruitgang?

De G7 maakt zich namelijk zorgen over de groeiende invloed van China op het wereldtoneel. De ‘Belt and Road’, zoals de zijderoute officieel heet, is in 2013 in het leven geroepen. Er volgde al snel een enorme impuls in het aantal buitenlandse investeringen en bouwprojecten, gefinancierd door China. Opkomende markten waren in eerste instantie gretig om het snelle geld te bemachtigen. Inmiddels doen er 139 landen verspreid over Azië, Afrika en Europa mee aan het project, maar niet voor iedereen heeft dit goed uitgepakt. Zo heeft China in Sri Lanka een haven in handen, omdat het land bepaalde leningen niet kon terugbetalen. Dit zorgt voor wantrouwen, omdat het lijkt alsof de Chinese overheid opzettelijk schuldenvallen creëert om strategische activa te bemachtigen. Landen als Pakistan, Maleisië, Sierra Leone en Kirgizië hebben daarom projecten geannuleerd, verkleind of uitgesteld. Voor nu is het afwachten of deze trend zich voortzet of dat de publieke opinie weer draait in het voordeel van China.

China’s zijderoute: succes of achteruitgang?

Goed om te weten. Aan beleggen zijn risico’s verbonden. De waarde van je belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.