iDIN: nieuwe manier van online identificeren

Veilig inloggen via uw bank bij andere organisaties

  • Veilig online identificeren via uw bank
  • Inloggen met de Rabo Scanner
  • Mobiel inloggen met de Rabo Bankieren App
  • Op elke website op één manier inloggen
  • Eenvoudig persoonsgegevens versturen

Met de dienst iDIN logt u veilig en vertrouwd in op de websites van overheidsinstanties, verzekeraars en webshops via uw eigen bank. Eenvoudig met uw Rabo Scanner of Random Reader. En op uw mobiel of tablet met de Rabo Bankieren App. Het aanmaken en onthouden van verschillende wachtwoorden is hiermee verleden tijd.

Wat is iDIN?

iDIN is een dienst van Nederlandse banken waarmee u zich bij andere organisaties online kunt identificeren. Zo kunt u met iDIN bijvoorbeeld gemakkelijk inloggen bij uw verzekeringsmaatschappij en in de toekomst bij webwinkels en meerdere overheidsinstanties. Zij herkennen u direct en ontvangen de benodigde gegevens door de identificatie vanuit iDIN en de Rabobank. Door de komst van iDIN hoeft u geen aparte wachtwoorden meer te onthouden, want u logt in via uw eigen vertrouwde bank.

Pilot Belastingdienst

De overheid werkt aan veilig en makkelijk inloggen op haar eigen websites, met als doel: meer overheidszaken via internet regelen. Nu kunt u bij de meeste overheidsinstanties alleen inloggen met DigiD. In 2018 gaat de overheid door met een proef bij de Belastingdienst met iDIN. Naast DigiD, kunt u ook iDIN gebruiken om in te loggen als u uw aangifte inkomensbelasting gaat doen. U logt met iDIN op dezelfde manier in als u doet bij ons. Dat werkt dus vertrouwd en is bovendien veilig. U hoeft geen aparte gebruikersnamen en wachtwoorden meer te onthouden.

Meer informatie op de website van de Rijksoverheid

Hoe gebruikt u iDIN?

U kunt op websites waar iDIN gebruikt wordt Rabobank selecteren. U belandt in een startscherm van iDIN. U kunt nu inloggen met uw Rabo Scanner of Random Reader. 

Als de organisatie ook persoonsgegevens van u nodig heeft, dan wordt u daarom gevraagd en ziet u vervolgens die gegevens op het scherm. Als u ermee akkoord gaat dat uw gegevens worden doorgegeven, dan bevestigt de Rabobank aan de organisatie wie u bent en voor welke gegevens u akkoord heeft gegeven. 

Om iDIN te gebruiken moet u 16 jaar of ouder zijn. Dit geldt alleen bij de Rabobank.

iDIN op mobiel en tablet

Heeft u iDIN al eens gebruikt? Dan kunt u op uw mobiel en tablet inloggen met iDIN via uw Rabo Bankieren App. U heeft daarvoor geen Rabo Scanner of Random Reader nodig.

Welke gegevens kunt u via IDIN doorgeven

Een organisatie kan u vragen om één of meer van de volgende gegevens door te geven:

  • Voorletter(s) 
  • Achternaam 
  • Woonplaats 
  • Leeftijd 
  • Geboortedatum 
  • Geslacht 
  • E-mailadres 
  • Burgerservicenummer (BSN), alleen door bevoegde organisaties.

Wij zetten uw gegevens alleen door als u daar akkoord voor geeft. Geen akkoord van u? Dan geven wij geen gegevens door.

Naast de hiervoor vermelde gegevens maken wij een herkenningscode aan, het Bancair IdentificatieNummer(BIN). Dit gebeurt op verzoek van de ontvanger. Hiermee kan de ontvanger u de volgende keer dat u inlogt herkennen.

Verschil tussen iDIN en iDEAL

iDIN lijkt op de manier waarop u iDEAL gebruikt. iDEAL gebruikt u om te betalen, iDIN gebruikt u voor de verificatie van uw identiteit. Wanneer u een account wil aanmaken bij een webshop of dienstverlener, kunt u iDIN als online identificatiemethode kiezen. U logt dus in op een webshop via iDIN en rekent af via bijvoorbeeld iDEAL.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Wij gebruiken de gegevens van iDIN nooit voor commerciële doeleinden. U kiest zelf of u iDIN wilt gebruiken. Bij ieder gebruik geeft u goedkeuring voor het eventueel versturen van de gegevens naar de ontvanger. Daarbij ziet u welke gegevens de ontvanger heeft opgevraagd, naast de herkenningscode. Zo houdt u altijd controle.

Deze manier van online identificeren is voor steeds meer particulieren, bedrijven en instellingen beschikbaar en krijgt u de mogelijkheid voor iDIN vaker aangeboden.

Veiligheid

iDIN is een veilig systeem. Met de organisaties en de banken die meedoen aan iDIN zijn afspraken gemaakt over de beveiliging en de eisen waaraan voldaan moet worden. Online dienstverleners, webwinkels en instellingen krijgen geen toegang tot uw andere bankgegevens, zoals saldo- en transactiegegevens. Daarnaast wordt na het identificeren of inloggen de verbinding tussen de Rabobank en ontvanger weer verbroken. Omgekeerd krijgt de Rabobank ook geen gegevens, zoals bezochte webpagina’s en bestellingen.

Door het gebruik van IDIN hoeft u geen inlogcodes meer te onthouden. Dit betekent wel dat het nog belangrijker is dat u zorgvuldig omgaat met uw bankpas en inlogcodes die u van de bank ontvangt.

Wij bewaren de gegevens waaruit blijkt dat u bent ingelogd 14 maanden. Wilt u weten welke gegevens zijn doorgegeven aan een bepaalde organisatie? Dan kunt u dat vragen via uw lokale bank.

Privacy

Organisaties krijgen via iDIN geen inzage in uw financiële gegevens, zoals saldo- en betaalgegevens. Rabobank gaat zorgvuldig met uw gegevens om. In ons privacy statement beschrijven wij voor welke doelen wij uw gegevens kunnen gebruiken.

Lees het privacy statement

Heeft u vragen?

Heeft u een vraag over iDIN? Stel dan uw vraag op elk moment van de dag, wanneer het u uitkomt. Onze medewerkers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar:

Contact