Veilig inloggen via je bank bij andere organisaties

iDIN: nieuwe manier van online identificeren

Veilig inloggen via je bank bij andere organisaties

  • Veilig online identificeren via je bank
  • Inloggen met de Rabo Scanner
  • Mobiel inloggen met de Rabo Bankieren App
  • Op elke website op één manier inloggen
  • Eenvoudig persoonsgegevens versturen

Met de dienst iDIN log je veilig en vertrouwd in op de websites van overheidsinstanties, verzekeraars en webshops via jouw eigen bank. Eenvoudig met je Rabo Scanner of Random Reader. En op je mobiel of tablet met de Rabo Bankieren App. Het aanmaken en onthouden van verschillende wachtwoorden is hiermee verleden tijd.

Meer over iDin

Wat is iDIN?

iDIN is een dienst van Nederlandse banken waarmee je, je bij andere organisaties online kunt identificeren. Zo kan je met iDIN bijvoorbeeld gemakkelijk inloggen bij je verzekeringsmaatschappij en in de toekomst bij webwinkels en meerdere overheidsinstanties. Zij herkennen je direct en ontvangen de benodigde gegevens door de identificatie vanuit iDIN en de Rabobank. Door de komst van iDIN hoef je geen aparte wachtwoorden meer te onthouden, want je logt in via jouw eigen vertrouwde bank.

Pilot Belastingdienst

Belastingdienst beëindigt eigen pilot met meerdere inlogdiensten  

De pilot van de Belastingdienst met meerdere online identificatie- en inlogmiddelen stopt na vrijdag 23 november. Tijdens de pilot konden burgers bij de Belastingdienst niet alleen met DigiD inloggen maar ook met andere online identificatie- en inlogmiddelen, waaronder iDIN van de Nederlandse banken.

De pilot heeft twee jaar geduurd. Mensen die op de website van de Belastingdienst hebben ingelogd met iDIN, waren daarover tevreden. Tijdens de pilot hebben zich geen bijzondere verstoringen met iDIN voorgedaan.

Het ministerie van BZK zal over de resultaten van de pilot verslag doen aan de Tweede Kamer die daarmee zijn beleid voor meerdere online identificatie- en inlogmiddelen bij de overheid verder kan uitwerken. Naar verwachting zal de overheid binnenkort met een aanbesteding andere online identificatie- en inlogmiddel voor overheidsinstellingen selecteren. De gekozen inlogmiddelen worden dan naast DigiD aangeboden en moeten veilig, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk zijn. iDIN voldoet alvast aan al deze criteria.

Alle gegevens over wie, wanneer en hoe tijdens de pilot met iDIN is ingelogd bij de Belastingdienst zullen overal worden gewist, behalve bij de bank van de gebruiker en bij de Belastingdienst zelf. Gebruikers van iDIN moeten hun eigen gebruikshistorie gedurende 13 maanden kunnen raadplegen, bij hun eigen bank. Daarom wordt voor iDIN de gebruikshistorie van iedere gebruiker pas na die 13 maanden automatisch gewist door de bank.

Na 23 november verdwijnt iDIN voorlopig als inlogmiddel bij de Belastingdienst maar bij veel bedrijven en andere private instellingen kunnen klanten van banken iDIN gewoon blijven gebruiken om zich te identificeren of om in te loggen.

Hoe gebruik je iDIN?

Je kan op websites waar iDIN gebruikt wordt Rabobank selecteren. Je komt in een startscherm van iDIN terecht. Je kan nu inloggen met je Rabo Scanner of Random Reader. Als de organisatie ook persoonsgegevens nodig heeft, dan word je daarom gevraagd en zie je vervolgens die gegevens op het scherm.

Als je ermee akkoord gaat dat jouw gegevens worden doorgegeven, dan bevestigt de Rabobank aan de organisatie wie je bent en voor welke gegevens jij akkoord hebt gegeven. 

Om iDIN te gebruiken moet je 16 jaar of ouder zijn. Dit geldt alleen bij de Rabobank.
iDIN op mobiel en tablet

Heb je iDIN al eens gebruikt? Dan kan je op je mobiel en tablet inloggen met iDIN via je Rabo Bankieren App. Daarvoor heb je geen Rabo Scanner of Random Reader nodig.

Welke gegevens kan je via IDIN doorgeven

Een organisatie kan je vragen om één of meer van de volgende gegevens door te geven:

  • Voorletter(s) 
  • Achternaam 
  • Woonplaats 
  • Leeftijd 
  • Geboortedatum 
  • Geslacht 
  • E-mailadres 

Burgerservicenummer (BSN), alleen door bevoegde organisaties.

Wij zetten jouwgegevens alleen door als jij daar akkoord voor geeft. Geen akkoord? Dan geven wij geen gegevens door.

Naast de hiervoor vermelde gegevens maken wij een herkenningscode aan, het Bancair IdentificatieNummer(BIN). Dit gebeurt op verzoek van de ontvanger. Hiermee kan de ontvanger jou de volgende keer dat je  inlogt herkennen.
Verschil tussen iDIN en iDEAL

iDIN lijkt op de manier waarop je iDEAL gebruikt. iDEAL gebruik je om te betalen, iDIN gebruik je voor de verificatie van je identiteit. Wanneer je een account wilt aanmaken bij een webshop of dienstverlener, kan je iDIN als online identificatiemethode kiezen. Je logt dus in op een webshop via iDIN en rekent af via bijvoorbeeld iDEAL.

Wat gebeurt er met mijn gegevens?

Wij gebruiken de gegevens van iDIN nooit voor commerciële doeleinden. Je kiest zelf of je iDIN wilt gebruiken. Bij ieder gebruik geef je goedkeuring voor het eventueel versturen van de gegevens naar de ontvanger. Daarbij zie je welke gegevens de ontvanger heeft opgevraagd, naast de herkenningscode. Zo houd je altijd controle. 

Deze manier van online identificeren is voor steeds meer particulieren, bedrijven en instellingen beschikbaar en geeft je de mogelijkheid iDIN vaker te gebruiken.

Veiligheid

iDIN is een veilig systeem. Met de organisaties en de banken die meedoen aan iDIN zijn afspraken gemaakt over de beveiliging en de eisen waaraan voldaan moet worden. Online dienstverleners, webwinkels en instellingen krijgen geen toegang tot jouw andere bankgegevens, zoals saldo- en transactiegegevens. Daarnaast wordt na het identificeren of inloggen de verbinding tussen de Rabobank en ontvanger weer verbroken. Omgekeerd krijgt de Rabobank ook geen gegevens, zoals bezochte webpagina’s en bestellingen. 

Door het gebruik van IDIN hoef je geen inlogcodes meer te onthouden. Dit betekent wel dat het nog belangrijker is dat je zorgvuldig omgaat met je bankpas en inlogcodes die je van de bank ontvangt. 

Wij bewaren de gegevens waaruit blijkt dat je bent ingelogd 14 maanden. Wil je weten welke gegevens zijn doorgegeven aan een bepaalde organisatie? Dan kan je dat vragen via jouw lokale bank.

Privacy

Organisaties krijgen via iDIN geen inzage in je financiële gegevens, zoals saldo- en betaalgegevens. Rabobank gaat zorgvuldig met jouw gegevens om. In ons privacy statement beschrijven wij voor welke doelen wij jouw gegevens kunnen gebruiken.

Lees het privacy statement

Heb je vragen?

Heb je een vraag over iDIN? Stel dan jouw vraag op elk moment van de dag, wanneer het jou uitkomt. Onze medewerkers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar: