Opties inloggen en ondertekenen online bankieren

Inloggen met je vingerafdruk? Of toch liever met de Rabo Scanner? Op dit moment hebben we in Rabo Online Bankieren en de Rabo Bankieren App vier manieren waarop je kunt inloggen en ondertekenen: de Rabo Scanner, vijfcijferige code, Face ID en Touch ID/Fingerprint.

Inloggen en ondertekenen met Rabo Scanner

Met de Rabo Scanner log je in in Rabo Online Bankieren. Ook onderteken je betalingen met dit kastje.

Inloggen met de Rabo Scanner.

In een paar stappen log je in om je bankzaken te regelen.

  1. Ga naar de inlogpagina in Rabo Online Bankieren.
  2. Voer je rekeningnummer in. Je vindt het nummer op je bankpas.
  3. Voer je pasnummer in.
  4. Steek je pas in de Rabo Scanner, toets je pincode in en kies ‘OK’.
  5. Houd de scanner 15 tot 20 centimeter voor de de inlogpagina in Rabo Online Bankieren en scan het vierkante kleurvlak.
  6. Je krijgt nu een code te zien op de Rabo Scanner.
  7. Vul de inlogcode in op de inlogpagina.
  8. Klik op de oranje knop 'Inloggen'.
  9. Je bent nu ingelogd.

    Betalingen ondertekenen met Rabo Scanner

    Wil je iemand online betalen? Pak je Rabo Scanner erbij om de betaling te ondertekenen.

    1. Open de betaalpagina in Rabo Online Bankieren.
    2. Voer je rekeningnummer in. Je vindt het nummer op je bankpas.
    3. Voer je pasnummer in.
    4. Steek je pas in de Rabo Scanner, toets je pincode in en kies ‘OK’.
    5. Houd de scanner 15 tot 20 centimeter voor de betaalpagina in Rabo Online Bankieren en scan het vierkante kleurvlak.
    6. Je krijgt nu een samenvatting van de betaalopdracht te zien op de Rabo Scanner.
    7. Controleer de betaalopdracht en kies ‘Ja’ als je betaling klopt.
    8. Je krijgt nu een signeercode. Vul de code in op de betaalpagina en kies ‘Ondertekenen’.
    9. Je verstuurt nu je betaling.

    Lees meer over de Rabo Scanner

    Inloggen en ondertekenen met je vijfcijferige code

    Heb je niet altijd een Rabo Scanner bij de hand of wil je sneller inloggen en ondertekenen? Registreer dan je toestel of browser en bedenk een vijfcijferige code.

    Inloggen en betalingen ondertekenen doe je daarna met je vijfcijferige code. Dit doe je door je code in te vullen op de inlog- of betaalpagina in de Rabo Bankieren App of in Rabo Online Bankieren.

    Lees meer over het registreren van je toestel of browser Lees meer over geld overmaken zonder Rabo Scanner

    Inloggen en ondertekenen met vingerafdrukherkenning (Touch ID/Fingerprint)

    Heb je een telefoon of tablet met vingerafdrukherkenning? Dan kun je er ook voor kiezen om met je vingerafdruk in te loggen en betalingen te ondertekenen. Dit kan alleen in de Rabo Bankieren App. Je vijfcijferige code is niet meer nodig. Je kunt de code nog steeds gebruiken, bijvoorbeeld als inloggen met vingerafdrukherkenning even niet lukt of als je liever weer met je code inlogt in de app.

    Vingerafdrukherkenning aan- en uitzetten

    Je zet vingerafdrukherkenning aan of uit in de Rabo Bankieren App. Gebruik wel de vingers waarvan je de afdruk in je telefoon of tablet hebt ‘opgeslagen’ voor Touch ID of Fingerprint.

    Vingerafdrukherkenning instellen

    1. Log met je vijfcijferige code in in de Rabo Bankieren App.
    2. Kies ‘Zelf regelen’.
    3. Ga bij ‘Instellingen’ naar ‘Toegang’.
    4. Kies ‘Touch ID’ of ‘Fingerprint’. Je komt nu op de pagina ‘Touch ID instellen’ of ‘Fingerprint instellen’.
    5. Je ziet de opties ‘Inloggen met Touch ID’ of ‘Inloggen met Fingerprint’ en ‘Ondertekenen met Touch ID’ of ‘Ondertekenen met Fingerprint’.
    6. Door een schuifje naar rechts te zetten (het schuifje wordt nu groen), vink je een optie ‘aan’. Zet je een schuifje weer naar links, dan vink je een optie ‘uit’.
    7. Kies ‘Volgende’.
    8. Kies ‘Ondertekenen’ en onderteken met je vijfcijferige code.
    9. Je gebruikt vanaf nu je vingerafdruk om in te loggen en/of betalingen te ondertekenen.

    Wijzig je de vingerafdruk op je toestel, bijvoorbeeld door een nieuwe afdruk toe te voegen? Dan werkt vingerafdrukherkenning niet meer in de Rabo Bankieren App. Stel vingerafdrukherkenning opnieuw in via bovenstaand stappenplan, en je kunt weer als vanouds met je vingerafdruk inloggen en ondertekenen.

    Inloggen en ondertekenen met gezichtsherkenning (Face ID)

    Heb je de iPhone X? Dan kun je ook met je gezicht inloggen en betalen in de Rabo Bankieren App. Je vijfcijferige code is niet meer nodig. Je kunt de code nog steeds gebruiken. Bijvoorbeeld als inloggen met gezichtsherkenning even niet lukt of als je liever weer met je code inlogt in de app.

    Je kiest zelf of je gezichtsherkenning aan- of uitzet in de Rabo Bankieren App. Je activeert dan eerst Face ID op je toestel. Heb je versie 6.2 of hoger van de Rabo Bankieren App? Dan kun je inloggen en betalingen ondertekenen met je gezicht.

    Gezichtsherkenning instellen

    1. Log met je vijfcijferige code in in de Rabo Bankieren App.
    2. Kies ‘Zelf regelen’.
    3. Ga bij ‘Instellingen’ naar ‘Toegang’.
    4. Kies ‘Face ID’. Je komt nu op de pagina ‘Face ID instellen’.
    5. Je ziet de opties ‘Inloggen met Face ID’ en ‘Ondertekenen met Face ID’.
    6. Door een schuifje naar rechts te zetten (het schuifje wordt nu groen), vink je een optie ‘aan’. Zet je een schuifje weer naar links, dan vink je een optie ‘uit’.
    7. Kies ‘Volgende’.
    8. Kies ‘Ondertekenen’ en onderteken met je vijfcijferige code.
    9. Je gebruikt vanaf nu gezichtsherkenning om in te loggen en/of betalingen te ondertekenen.

    Veelgestelde vragen

    Hoe houd ik inloggen en ondertekenen met vingerafdrukherkenning veilig?

    Je kunt één of meer vingerafdrukken ‘opslaan’ in je toestel (bijvoorbeeld telefoon of tablet). Die vingerafdrukken zijn soms niet alleen van jou.

    Misschien logt je partner met zijn wijsvinger óók in op je tablet? Het toestel ‘denkt’ dan dat al die opgeslagen vingerafdrukken, dus ook de afdrukken van je partner, van jou zijn. Je partner kan vervolgens ook inloggen en betalen in de app op dit toestel.

    Wil je dit liever niet, sla dan alleen je eigen vingerafdrukken op in je toestel. Of kies een van de andere manieren van inloggen en ondertekenen.

    Welke toestellen zijn niet geschikt voor vingerafdrukherkenning in de Rabo Bankieren App?

    Je geld en data moeten veilig zijn. Daarom kun je alleen met vingerafdrukherkenning inloggen en betalingen ondertekenen op toestellen die wij veilig vinden. De vingerafdrukherkenning op de toestellen hieronder vinden wij niet veilig genoeg voor deze optie.

    • Samsung Galaxy S5 (en vergelijkbare modellen daarvan)
    • Samsung Galaxy Note 4
    • Xiaomi device (zoals de Redmi Note 3)
    • Blackberry DTEK60
    • Huawei Honor 5x
    • ZTE Axon 7 A2017G
    • Oneplus (A3003)
    Waarom kan ik vingerafdrukherkenning niet gebruiken voor meerdere profielen in de app?

    Je kunt één of meer vingerafdrukken ‘opslaan’ in je toestel (bijvoorbeeld telefoon of tablet). Die vingerafdrukken zijn soms niet alleen van jou, maar misschien ook van je partner.

    Heb je meerdere profielen in de app op één toestel? Dan weet de app niet of de gebruiker de juiste persoon is voor het profiel. Je partner kan met zijn vingerafdruk in al je profielen. Om dat te voorkomen kun je Touch ID of Fingerprint beter niet gebruiken, en voor een van de andere manieren kiezen.

    Hoe houd ik inloggen en ondertekenen met gezichtsherkenning veilig?

    Je slaat je eigen gezicht op in je iPhone X. Hiermee ontgrendel je bijvoorbeeld je telefoon. Zet je de optie Face ID aan in de Rabo Bankieren App? Dan kan alleen jij met je gezicht inloggen en betalingen ondertekenen in de app.

    Heb je een broer of zus die sprekend op je lijkt? Houd er dan rekening mee dat hij of zij als jou herkend kan worden door iPhone X. Je broer of zus kan dan ook inloggen en betalingen ondertekenen in de Rabo Bankieren App.

    Gezichtsherkenning en jongeren

    Is je kind onder de dertien jaar en wil hij of zij met gezichtsherkenning inloggen en betalingen ondertekenen in de Rabo Bankieren App? Dat is minder veilig. De gezichtskenmerken van jongeren onder de dertien jaar zijn nog niet genoeg ontwikkeld voor gezichtsherkenning. Leeftijdsgenootjes lijken volgens de iPhone X te veel op je kind en kunnen daarom bij zijn of haar rekeningen komen.

    Bewaren jullie informatie over mijn vingerafdruk of gezichtskenmerken in de app?

    We bewaren geen informatie over je vingerafdruk of gezichtskenmerken in de Rabo Bankieren App. Je slaat je vingerafdruk en de scan van je gezicht namelijk op in je toestel.