IBAN-Naam check: Voorkom een verkeerde overboeking

De IBAN-Naam Check in Rabo Online Bankieren controleert of je aan de juiste persoon of aan het juiste bedrijf een overboeking doet.

Voorkom verkeerde overboekingenHelpt fraude tegen gaanOnline betalen wordt zo nog veiliger

Hoe werkt de IBAN-Naam Check?

Wanneer je via Rabo Online Bankieren of via de Rabo App een overboeking wilt doen, wordt automatisch gecontroleerd of de ingevulde naam van de rekeninghouder en het rekeningnummer overeenkomen met de gegevens die bij ons bekend zijn. Je ontvangt voor het verzenden van een betaling altijd een melding op het scherm.

Welke melding kun je ontvangen?

Bij een overboeking kun je drie verschillende meldingen ontvangen: een groene, blauwe en gele melding:

Groene melding: Als de naam van de rekeninghouder en het rekeningnummer overeenkomen met de gegevens die bij ons bekend zijn, dan krijg je een groene melding bij het overboeken. Dit betekent dat de gegevens gecontroleerd zijn en dat je veilig geld kunt overmaken. Blauwe melding: Je ontvangt een blauwe melding als de naam van de begunstigde een beetje afwijkt van de naam die bij ons bekend is. Bijvoorbeeld bij een typefout. In de melding ontvang je van ons een suggestie voor de correcte naam. Gele melding: Een gele melding betekent dat de ingevoerde gegevens niet overeenkomen met de gegevens die bij ons bekend zijn. Of dat deze gegevens niet bij ons bekend zijn. Bijvoorbeeld wanneer het een buitenlands rekeningnummer is. Je beslist uiteindelijk zelf of je de overboeking wilt versturen of annuleren.

Veelgestelde vragen over de IBAN-Naam Check

Doet de Rabobank een naam-nummer controle?

Met de IBAN-Naam Check krijg je voor het versturen van je betaalopdracht een melding als de ingetoetste naam bij het IBAN wel óf niet overeenkomt met de naam die bekend is bij de bank. Als je je betaalopdracht hebt verzonden, controleren wij niet meer of de naam en het IBAN dat je hebt ingevuld bij elkaar horen. Wij doen achteraf dus geen naam-nummer controle.

Hoe weet ik of een IBAN bestaat?

Het IBAN is leidend voor de juiste verwerking van betalingen, niet de naam die je daarbij invult. Wij controleren of het IBAN dat je invult ook bestaat. We kijken of het controlegetal overeenkomt met de rest van het rekeningnummer. De eerste twee cijfers in het IBAN vormen het controlegetal. Klopt het controlegetal niet bij de letters en de overige cijfers dan voeren wij de betaling niet uit.

Wat betekent een groene melding bij een overboeking?

Wanneer je een overboeking doet naar een persoon of een bedrijf en je ontvangt na het invullen van de gegevens op het scherm een groene melding, dan betekent dit dat de naam van de rekeninghouder en het rekeningnummer overeenkomen. Wij voeren deze extra check uit om te bevestigen dat de gegevens kloppen en je dus veilig geld kunt overmaken.

Wat betekent een blauwe melding bij een overboeking?

Wanneer je een blauwe melding ontvangt bij het overboeken, dan wijkt de naam een beetje af van de naam die bij ons bij het ingevulde rekeningnummer bekend is. Bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse. We doen dan een naamsuggestie. Controleer zelf of de naam die wij voorstellen inderdaad de persoon of het bedrijf is die je bedoelt. Meestal is dat zo. De voorgestelde naam kun je dan overnemen. Je beslist uiteindelijk zelf of je een betaling met een blauwe melding wilt voortetten of niet. Je blijft dus zelf verantwoordelijk voor betalingen die je doet.

Wat betekent een gele melding bij een overboeking?

Zodra je tijdens een overboeking een gele melding krijgt, dan komen de naam en het rekeningnummer die je bij een betaling intoetst, niet overeen met de gegevens die bij ons bekend zijn.

Is de naam die je intoetst helemaal anders dan de naam die bekend is bij de bank van de ontvanger (bijvoorbeeld Pietersen in plaats van Jansen of V.o.f. Timmerman in plaats van Belastingdienst), let dan goed op. Er kan sprake zijn van fraude. We geven aan dat de opgegeven naam niet hoort bij het ingetoetste IBAN. Controleer zelf of de factuur klopt. Bezoek bijvoorbeeld websites van bedrijven, bekijk je originele bestelbon of neem contact op met de ontvanger.

Soms kunnen wij niet controleren of het ingevulde rekeningnummer bij de ingevulde rekeninghouder hoort. De gegevens zijn dan niet bij ons bekend. Bijvoorbeeld wanneer de ontvanger net een rekening heeft geopend of wanneer het een buitenlands rekeningnummer is. De IBAN-Naam Check werkt namelijk alleen op Nederlandse rekeningnummers.

Wanneer krijg ik een melding van de IBAN-Naam check?


De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam die je bij een betaling intoetst anders is dan de naam die bij de bank bekend is. Je kunt dan het IBAN (nogmaals) controleren. Dit kan fraude en vergissingen voorkomen. Als de naam bij het ingevulde IBAN niet gecontroleerd kan worden, geeft de IBAN-Naam Check ook een melding. De IBAN-Naam Check werkt op Nederlandse rekeningnummers.

Welke rekeningnummers worden gecheckt?

De IBAN-Naam Check werkt alleen bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers in euro. Bij een buitenlands IBAN krijg je een melding en vertellen we uit welk land het IBAN komt dat je invult.

Kan ik een melding negeren?

Dit kan, want de melding is een waarschuwing. Je bepaalt altijd zelf of je overboeking wordt verzonden. Het IBAN is en blijft het belangrijkste gegeven bij het overboeken van geld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van het juiste IBAN. Het IBAN is ook leidend bij een betaalopdracht. Bij de verwerking van de betaling houdt de bank geen rekening met de ingevulde naam of de beschrijving.

Kunnen anderen mijn naam zien?

De IBAN-Naam Check laat nooit een naam zien als er alleen een IBAN wordt ingevuld bij een betaling. Pas als iemand je naam al weet, maar de ingetoetste naam is iets anders, laten we de naam zien die bekend is bij de bank (bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse). Als je geld overmaakt naar een bedrijf dat klant is bij de Rabobank, laten we de naam en de vestigingsplaats van het bedrijf zien.

Is de IBAN-Naam Check beschikbaar voor iedereen?

Alle klanten van de Rabobank die gebruikmaken van de Rabo App en/of Rabo Online Bankieren maken automatisch gebruik van de IBAN- Naam Check.

Werkt de check ook bij particuliere overboekingen naar een zakelijk IBAN?

De IBAN-Naam Check werkt bij alle Nederlandse rekeningnummers, zowel zakelijk als particulier. Als je vanaf je particuliere rekening geld overmaakt met de Rabo App of Rabo Online Bankieren naar een zakelijk IBAN, geeft de IBAN-Naam Check dus ook een melding.

Wordt de IBAN-Naam Check ook uitgevoerd op incasso’s?

De IBAN-Naam Check werkt niet op incasso’s. Bij een incasso is de bescherming tegen fraude al zeer goed geregeld: bij onterechte incasso kan deze op verzoek worden teruggeboekt. Dit kan tot acht weken na de afschrijving en bij fraude tot 13 maanden na afschrijving.

Werkt de IBAN-Naam Check bij vooraf geplande betaalopdrachten?

Als je je geplande overboeking invoert, worden naam en IBAN gecheckt. Omdat je deze opdracht bij verzenden al ondertekend hebt, volgt er geen IBAN-Naam Check meer als de overboeking in de toekomst plaatsvindt.