Voorkom een verkeerde overboeking

Bekijk wat je kunt doen om verkeerde overboekingen te voorkomen en hoe wij je daarbij helpen met de IBAN-Naam Check.

Vrouw kijkt op telefoon

Voorkom een verkeerde overboeking

Je wilt graag betalen aan de juiste persoon of het juiste bedrijf. Met de IBAN-Naam Check maken we online betalen makkelijker en nog veiliger. Om fraude en vergissingen te voorkomen, hebben wij als eerste Nederlandse bank de IBAN-Naam Check ingevoerd. De IBAN-Naam Check controleert of de ingetoetste naam bij het IBAN anders is dan de naam die bekend is bij de bank. Je krijgt een melding als er iets afwijkt. 

De IBAN-Naam Check werkt op Nederlandse rekeningnummers en is een standaardonderdeel van Rabo Internet- en Mobielbankieren. Het is geen aparte app of programma en je hoeft je er niet voor aan te melden.

Lees meer over de IBAN-Naam Check voor zakelijk betalingsverkeer

IBAN-Naam Check

Veelgestelde vragen over de IBAN-Naam Check

Doet de Rabobank een naam-nummer controle?

Met de IBAN-Naam Check krijg je voor het versturen van je betaalopdracht een melding als de ingetoetste naam bij het IBAN anders is dan de naam die bekend is bij de bank. Als je je betaalopdracht hebt verzonden, controleren wij niet meer of de naam en het IBAN dat je hebt ingevuld bij elkaar horen. Wij doen achteraf dus geen naam-nummer controle.

Hoe weet ik of een IBAN bestaat?

Het IBAN is leidend voor de juiste verwerking van betalingen, niet de naam die je daarbij invult. Wij controleren of het IBAN dat je invult ook bestaat. We kijken of het controlegetal overeenkomt met de rest van het rekeningnummer. De eerste twee cijfers in het IBAN vormen het controlegetal. Klopt het controlegetal niet bij de letters en de overige cijfers dan voeren wij de betaling niet uit.

Wanneer krijg ik een melding van de IBAN-Naam Check?

De IBAN-Naam Check geeft een melding als de naam die je bij een betaling intoetst anders is dan de naam die bij de bank bekend is. Je kunt dan het IBAN (nogmaals) controleren. Dit kan fraude en vergissingen voorkomen. Als de naam bij het ingevulde IBAN niet gecontroleerd kan worden, geeft de IBAN-Naam Check ook een melding. De IBAN-Naam Check werkt op Nederlandse rekeningnummers.

Wat moet ik doen als ik een melding op mijn scherm krijg?

Je blijft zelf verantwoordelijk voor betalingen die je doet. Ook bepaal je zelf of je na een melding de betaling uitvoert of afbreekt. Er zijn drie soorten meldingen:

  • Maak je een foutje in de naam of is deze iets anders (bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse) dan laten we de naam zien die bekend is bij de bank van de ontvanger. Controleer zelf of de naam die wij voorstellen inderdaad de persoon of het bedrijf is die je bedoelt. Meestal is dat zo. De voorgestelde naam kun je dan overnemen.
  • Is de naam die je intoetst helemaal anders dan de naam die bekend is bij de bank van de ontvanger (bijvoorbeeld Pietersen in plaats van Jansen of V.o.f. Timmerman in plaats van Belastingdienst), let dan goed op. Er kan sprake zijn van fraude. We geven aan dat de opgegeven naam niet hoort bij het ingetoetste IBAN. Controleer zelf of de factuur klopt. Bezoek bijvoorbeeld websites van bedrijven, bekijk je originele bestelbon of neem contact op met de ontvanger.
  • Kunnen we de naam die je intoetst niet controleren, dan krijg je daarvan ook een melding. Het komt bijvoorbeeld voor dat de rekeninghouder nog niet in het systeem staat van de IBAN-Naam Check. Bijvoorbeeld als de rekening net geopend is. Of als het een buitenlands IBAN is.
Welke rekeningnummers worden gecheckt?

De IBAN-Naam Check werkt alleen bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers in euro. Bij een buitenlands IBAN krijg je een melding en vertellen we uit welk land het IBAN komt dat je invult.

Kan ik een melding negeren?

Dit kan, want de melding is een waarschuwing. Je bepaalt altijd zelf of je overboeking wordt verzonden. Het IBAN is en blijft het belangrijkste gegeven bij het overboeken van geld. Je bent zelf verantwoordelijk voor het gebruik van het juiste IBAN. Het IBAN is ook leidend bij een betaalopdracht. Bij de verwerking van de betaling houdt de bank geen rekening met de ingevulde naam of de beschrijving.

Kunnen anderen mijn naam zien?

De IBAN-Naam Check laat nooit een naam zien als er alleen een IBAN wordt ingevuld bij een betaling. Pas als iemand je naam al weet, maar de ingetoetste naam is iets anders, laten we de naam zien die bekend is bij de bank (bijvoorbeeld Jansen in plaats van Janse). Als je geld overmaakt naar een bedrijf dat klant is bij de Rabobank, laten we de naam en de vestigingsplaats van het bedrijf  zien.

Is de IBAN-Naam Check beschikbaar voor iedereen?

Alle klanten van de Rabobank die gebruikmaken van Rabo Internet- of Mobielbankieren kunnen de voordelen van de check ervaren. Zodra andere banken de IBAN-Naam Check introduceren, informeren zij hun klanten hierover.

Werkt de check ook bij particuliere overboekingen naar een zakelijk IBAN?

De IBAN-Naam Check werkt bij alle Nederlandse rekeningnummers, zowel zakelijk als particulier. Als je vanaf je particuliere rekening geld overmaakt met Rabo Internet- of Mobielbankieren naar een zakelijk IBAN, geeft de IBAN-Naam Check dus ook een melding als er iets niet klopt.

Wordt de IBAN-Naam Check ook uitgevoerd op incasso’s?

De IBAN-Naam Check werkt niet op incasso’s. Bij een incasso is de bescherming tegen fraude al zeer goed geregeld: bij onterechte incasso kan deze op verzoek worden teruggeboekt. Dit kan tot acht weken na de afschrijving en bij fraude tot 13 maanden na afschrijving.

Werkt de IBAN-Naam Check bij vooraf geplande betaalopdrachten?

Als je je geplande overboeking invoert, worden naam en IBAN gecheckt. Omdat je deze opdracht bij verzenden al ondertekend heeft, volgt er geen IBAN-Naam Check meer als de overboeking plaatsvindt.

Service en Contact